Pendlerbil, dieselmotor, beskedne 90 hestekræfter.
Det er måske ikke lige det, der lyder allermest
sexet. Men når det gælder den nye Nissan Micra, ser
tingene anderledes ud. Den er nemlig moderigtigt
påklædt, og 90 hestekræfter er nu ikke så ringe
endda, især ikke når man sparer en god portion penge
på brændstofkontoen. Dem kan man jo bruge til, at
have det sjovt også på andre måder. Lyder det ikke
bedre?
Det gør det i hvert fald i vores øre. Og man må ikke
glemme, at den nye Micra ikke barer ser godt ud, den
kører også ret godt. Hjulpet af en god basis, men
også af avancerede kørehjælpemidler, som vi
tidligere har beskrevet og illustreret i forbindelse
med de første internationale prøvekørsler i Kroatien
for godt et år siden. Og senere, efter bilen var
landet i Danmark, med den kompakte 0,9 liters
turbobenzinmotor i maskinrummet.
Formålstjenlig
Så al det springer vi over her, præcis som vi har
gjort det i den tilhørende onboard video her på
siden. Fokus er på fordelene ved præcis denne
version, fordi den netop tjener nogle meget
specifikke formål.
Med dieselmotor oppe foran har man 50 kg mere vægt
på forhjulene end i udgaven med benzinmotor, sådan
cirka. Det gør bilen mere stabil ved motorvejsfart
og på landevejen, og det er jo præcis, hvad man har
brug for, når der skal køres mange kilometer.
Fremragende brændstoføkonomi
Motoren præsterer 90 hestekræfter, men det vigtige
er hér, at den også leverer et stort
drejningsmoment, der topper på 220 Nm ved 2000
motoromdrejninger i minuttet. Det giver stor
trækkraft i mellemområderne og er en stor sikkerhed
ved overhalinger på kanten af de danske
hastighedsgrænser.
Motoren støjer ikke meget og så er den temmelig
økonomisk. Officielt kan man køre over 30 km/l. I
praksis lander man i nærheden af 25 km/l, men det er
også langt. Og udover den lavere literpris på
dieselolie, opererer man også i A++
afgiftskategorien, hvor den årlige ejerafgift,
selvom dieselbiler som udgangspunkt beskattes noget
hårdere end benzinbiler, blot er 2100 kroner. Det er
alt andet lige ret attraktivt, for der skal ikke så
mange kørte kilometer til, før de 1080 kroner i
merafgift, sammenlignet med udgaven med 90-hestes
benzinmotor, er tjent ind.
Tilbudspriser
Det er klogt, at holde et vågent øje med Nissans
tilbudspriser. Aktuelt er listeprisen for den
prøvekørte Acenta udstyrsversion 177.530 kroner –
men den kan købes for blot 158.180 kroner. Det er
præcis samme pris, som den tilsvarende 90-hestes
Micra med benzinmotor koster. På det grundlag vil vi
anbefale dieseludgaven.
Dertil kommer en mere lydløs og ikke mindst
regelmæssig motorgang. Den 4-cylindrede dieselmotor
fra Renault-Nissan-Mitsubishi alliancen, som i
øvrigt er blevet verdens største, er en glimrende
motor. Og den 5-trins manuelle gearkasse indgår fint
i drivlinen.
Bedst på 16” hjul
Vi har ikke tidligere prøvekørt Micra med 15” fælge.
Testbilen har egentlig også 16” fælge med 196/55-16
dæk som standard, men fordi den var iført vinterdæk,
havde man valgt 15” fælge med 185/65-15 dæk. Og
undertegnede måtte kapitulere: Hvor jeg normalt
sværger til de mere komfortable mindre lavprofilede
dæk, som erfaringsmæssigt ikke forringer
stabiliteten nævneværdigt, overbeviste en stiv
sidevind om, at her var undtagelsen, der bekræfter
reglen: 16” hjul er bedst. Men så kører Micraen også
snorlige i blæsevejr.
Og ikke mindst fordi kørekomforten i det hele taget
er glimrende. Man skal jo ikke absolut være pendler,
men måske blot have behov for en bil, man kan køre
mange kilometer i ad gangen og som siden er let at
finde parkeringsplads til, for at falde for en
Nissan Micra.
Modeklædt og dynamisk look
Og så skal man kunne sætte pris på en bil, der ser
godt ud. Moderne, dynamisk og helt i
overensstemmelse med det forbavsende gode udstyr.
Selvom Acenta ikke er top udstyret, inkluderer det
foruden automatisk nødbremse (inkl. fodgænger
genkendelse) også automatisk fjernlys,
vognbaneassistent, skiltegenkendelse, fartpilot,
regnsensor, en tydelig 7” skærm, klimaanlæg,
sædevarme
og meget mere – Nissan Connect og 3 års garanti er
heller ikke at kimse af.
Sidst, men måske ikke mindst, hvis man har brug for
at kunne transportere mere end det rummelige
bagagerum kan byde på: Der må hægtes en anhænger på
op til 1170 kg på trækkrogen, som koster 4540 kroner
plus montering oven i basisprisen.
|