Der skal ikke den dybere videnskab til at hævde, at
automatgearkasse og firehjulstræk gør en bil bedre.
Det vil næsten altid ske. Men med de to egenskaber
kommer andre til, bl.a. fordi hele drivlinen er
yderst avanceret.
Og læs ikke denne artikel uden også at læse de to
tidligere artikler, vi har publiceret fra hhv. det
første møde med den nye SUV-Coupé og den senere
prøvekørsel af den forhjulstrukne manuelt gearede
version. For på denne side springer vi alle
fællestrækkende over og går direkte til det helt
centrale: Mitsibishi Eclipse Cross aut. 4WD kører
nemlig endnu bedre, også hvad angår vejbeliggenhed
og stabilitet.
Avanceret teknik
Det har med to helt centrale egenskaber at gøre: Den
hér prøvekørte version er 95 kg tungere end den
manuelle forhjulstrækker. Den vægt ligger
hovedsagelig over forhjulene og det er i sig selv
med til at stabilisere bilen. Men ved samme
lejlighed er forhjulsophænget strammet en smule op,
for at kunne håndtere den større vægt, og det giver
mere virile kurveegenskaber – noget der ellers ofte
går fløjten, når man øger vægten på en bils
forparti.
18" letmetalfælge klæder clipse Cross og er fint
afstemt med den tilgivende men lidt strammere
affjedring i denne version.
Det understøttes så af teknikken. For den avancerede
drivline med permanent firehjulstræk mestrer, at
fordele kræfterne til bilens fire hjul helt
individuelt. Det handler om fordeling af kræfter og
siden også om perfekt bremsetryks-fordeling, som er
en stor sikkerhed ved kurvekørsel, hvor fx
uforudsete trafikforhold tvinger en til hurtige
retnings- og hastighedsskift. Derved er man ret godt
klædt på til at undgå trafikulykker, alene ved at
kunne styre sig gennem udfordringerne.
Super All Wheel Control
Mitsubishi kalder styringssystemet S-AWC, som står
for Super All Wheel Control. Det er baseret på
Active Yaw Control og spiller sammen med det
såkaldte Integrated Vehicle Dynamics Control, der er
en slags avanceret Torque Vectoring, som gennem
bilens bevægelser ikke mindst ved kurvekørsel
sikrer, at kræfterne leveres til de hjul, der kan
gøre den bedste indsat for at skubbe/trække bilen
fremad.
Som udgangspunkt har bilen størstedelen af kræfterne
på forhjulene. Når behovet så kommer for en
anderledes fordeling, bestemmer computerne hvordan
det skal ske. Man kan dog selv foruden en
auto-indstilling vælge ”Sne” eller ”Grus” og derved
blande sig lidt i, hvordan computeren skal håndtere
de input, den forsynes med. Dertil kommer, at bilen
er godt hjulpet af det avancerede multilink
baghjulsophæng, der især er godt ved hurtig
kurvekørsel – men det er dog ens for begge versioner
af Eclipse Cross.
Mere end blot CVT
Og så er der automatgearet. Der er tale om et CVT
(kontinuerlig variabel transmission), af nogle
kaldet et milliongear. Det udmærker sig ved at finde
det rette omdrejningstal til den aktuelle belastning
(speedertryk, vejforhold osv.) og gør det med hensyn
taget til forbrug og kraftlevering. Det giver en
yderst smidig kørsel og indebærer, at det ikke er så
svært, at komme i nærheden af det officielle NEDC
forbrugstal på 14,3 km/l.
Parret med den smidige 163-hestes turbobenzinmotor,
der leverer sit maksimale drejningsmoment på 250 Nm
allerede ved 1800 motoromdrejninger/minut, og
fastholder det op til 4500 omdr./min., bliver
kørslen meget, meget smidig.
Gearskift i 8 trin
MEN: Der er mange bilister, der ikke er vilde med
CVT. Derfor har Mitsubishi også indbygget 8
virtuelle skift, der dog ikke er mere virtuelle, end
at de reelt opfører sig som en konventionel
automatgearkasse med mulighed for manuelt
sekventielt skift. Det fungerer glimrende i praksis
og giver den større føling med kraftoverførslen til
underlaget, som en konventionel automatgearkasse
eller et dobbeltkoblingsgear typisk byder på.
Men glem ikke, at det til syvende og sidst er S-AWC
systemet, som leverer kræfterne. Det gør dog
ingenting, for det er systemet ret godt til. Og så
kan man jo som fører koncentrere sig om at styre
bilen. Måske ingen dårlig idé…
Hurtigere med CVT
I øvrigt giver udgaven med CVT en hurtigere
acceleration (0-100 km/t på 9,8 sekunder i stedet
for 10,3 sekunder i den manuelt gearede bil) og
topfarten lider kun lidt: 200 km/t vs 205.
Det officielle benzinforbrugstal er lavere for den
firehjulstrukne automatgearsudgave, hvilket ikke
mindst skyldes den større vægt, men også det
permanente firehjulstræk. Vi er spændte på, hvad
WLTP-målingerne ender op med.
Merpris med fornuft i
Sidst, men bestemt ikke mindst: Merprisen for den
avancerede drivline er 25.000 kroner for
automatgearet og yderligere 30.000 kroner for
firehjulstrækket. Selvom man ikke som udgangspunkt
mener, at man har brug for de traditionelle fordele
ved firehjulstræk (fremkommelighed i uvejsomt
terræn, sne og is) er fordelen i forbindelse med
automatgearet en markant forbedring af
køreegenskaberne også på plan vej i den dog i
forvejen velkørende SUV-Coupé. Det bør man tage med
i sine købsovervejelser.
|