Allerede i forbindelse med de første internationale
prøvekørsler af den helt nye KIA Stonic i Berlin
sidste efterår var det som om, at den optimale
udgave slet ikke var dem, vi havde anledning til at
prøve. Det er der nu rodet bod på, og det var en god
beslutning.
Dengang blev der kørt diesel med 110 hestekræfter og
benzin med 100 hestekræfter. De var stort set lige
hurtige, men begejstringen var størst for
benzinversionen, måske fordi dieseludgaven er tæt
ved 100 kg tungere end 100-hestes benzineren.
Dengang blev der også kørt på 17” hjul, som forøger
frihøjden med 1,8 cm til 18,3 cm. Det blev der også
nu, men denne gang passede tingene bedre sammen.
Viril og trækvillig motor
Det gjorde de, fordi der ude i maskinrummet på de
danske vinterveje lå en 3-cylindret 120-hestes
turbobenzinmotor. Den leverer også et fornemt
drejningsmoment på 171 Nm allerede ved 1500
motoromdrejninger i minuttet, og momentkurven går
først nedad igen, når omdrejningstallet passerer
4000.
Det har en række fordele: For det første er motoren
meget fleksibel og let kørt. For det andet er bilen
hurtigere (10,3 sekunder til 100 km/t i forhold til
11,3 respektive 11,6 i 100 hestes og 110 hestes
versionerne), for det tredje er den iht. normtallene
mere brændstoføkonomisk end 100-hestes benzineren
(hvilket også sænker den en afgiftsklasse – man
sparer 600 kroner/år), for det fjerde er den som
nævnt lettere.
Kører bedre
Den er godt nok ikke 100 kg lettere end
dieseludgaven, men dog 70 kg (dvs. den er ca. 25 kg
tungere end 100-hestes motoren, hvilket formentlig
skyldes vægten af turbosystemet). Men det er
tilstrækkeligt til, at tyngdepunktet er skudt
mærkbart bagover og bilen er forholdsmæssigt lettere
på forhjulene. Det har også gjort det muligt at
slække lidt på den relativt stramme affjedring.
Minusset er måske for nogle den knap så potente
3-cylindrede motorlyd. På den anden side: Det er kun
i accelerationen, man oplever den (se videoen her på
siden). Når man kører med jævn fart, hører man
ingenting til motoren – og så er det jo ret
ligegyldigt, hvordan den lyder…
Konklusion
Alt det tilsammen har gjort Stonic’en mere
komfortabel, bedre i balance, sjovere gennem
kurverne, og dermed en helt igennem bedre oplevelse.
Og da savnede vi egentlig ikke de 15” hjul, som
ellers er standard på denne version.
Oven i det kommer alle bilens øvrige fine
egenskaber. Den må trække en anhænger på 1110 kg,
bagagerummet har en kapacitet på 352 liter og KIAs
enestående 7 års garanti er heller ikke at kimse af.
Tilbudspris
Udstyret i Advance Intro Edition udgaven er bedre
end den kan forventes at være til samme pris på
længere sigt, for KIA Stonic er stadig ny på det
danske marked. Det gør prisen på 224.000 kroner
(inkl. levering iht. de nye regler for
prisangivelse) for den prøvekørte version ekstra
attraktiv.
Standardudstyr er klimaanlæg, fartpilot, statisk
kurvelys, automatisk citybremse, varme i både rat og
sæder, el-sideruder både for og bag, bakkamera, som
projekterer billedet op på 7” berøringsskærmen i
midterkonsollen, som også indeholder navigation,
regnsensorer, der styrer vinduesviskerne og meget
mere.
Udmærkede pladsforhold
Pladsforholdene i kabinen er også udmærkede, især
bilens længde på blot 4,14 meter taget i
betragtning. Og så har den ingen forstyrrende
kardantunnel mellem siddepladserne på bagsædet. Det
er vigtigt at forholde sig til, fordi flere af
alternativerne i den stærkt konkurrenceprægede
crossover-klasse netop har en sådan, fordi de også
kan fås med firehjulstræk. Men det hører ikke med i
de udgaver, der prismæssigt kan sidestilles med KIA
Stonic, og er derfor blot i vejen.
Alt i alt blev oplevelsen af KIA Stonic fra
prøvekørslerne i Berlin bekræftet, ikke mindst, at
det i undertegnedes optik netop er den her
prøvekørte version – og så er det jo ret godt, hvis
man er købelysten, at den er på tilbud netop nu…
Bagagerummet er regulært og indeholder
fralægningspladser i siden, som øger den praktiske
anvendelse af rummet.
|