| 
							Allerede i forbindelse med de første internationale 
							prøvekørsler af den helt nye KIA Stonic i Berlin 
							sidste efterår var det som om, at den optimale 
							udgave slet ikke var dem, vi havde anledning til at 
							prøve. Det er der nu rodet bod på, og det var en god 
							beslutning. 
							  
							Dengang blev der kørt diesel med 110 hestekræfter og 
							benzin med 100 hestekræfter. De var stort set lige 
							hurtige, men begejstringen var størst for 
							benzinversionen, måske fordi dieseludgaven er tæt 
							ved 100 kg tungere end 100-hestes benzineren. 
							Dengang blev der også kørt på 17” hjul, som forøger 
							frihøjden med 1,8 cm til 18,3 cm. Det blev der også 
							nu, men denne gang passede tingene bedre sammen. 
 
							
							 
 
							Viril og trækvillig motor 
							Det gjorde de, fordi der ude i maskinrummet på de 
							danske vinterveje lå en 3-cylindret 120-hestes 
							turbobenzinmotor. Den leverer også et fornemt 
							drejningsmoment på 171 Nm allerede ved 1500 
							motoromdrejninger i minuttet, og momentkurven går 
							først nedad igen, når omdrejningstallet passerer 
							4000. 
 
							
							 
 
							Det har en række fordele: For det første er motoren 
							meget fleksibel og let kørt. For det andet er bilen 
							hurtigere (10,3 sekunder til 100 km/t i forhold til 
							11,3 respektive 11,6 i 100 hestes og 110 hestes 
							versionerne), for det tredje er den iht. normtallene 
							mere brændstoføkonomisk end 100-hestes benzineren 
							(hvilket også sænker den en afgiftsklasse – man 
							sparer 600 kroner/år), for det fjerde er den som 
							nævnt lettere. 
							  
							Kører bedre 
							Den er godt nok ikke 100 kg lettere end 
							dieseludgaven, men dog 70 kg (dvs. den er ca. 25 kg 
							tungere end 100-hestes motoren, hvilket formentlig 
							skyldes vægten af turbosystemet). Men det er 
							tilstrækkeligt til, at tyngdepunktet er skudt 
							mærkbart bagover og bilen er forholdsmæssigt lettere 
							på forhjulene. Det har også gjort det muligt at 
							slække lidt på den relativt stramme affjedring.   
							Minusset er måske for nogle den knap så potente 
							3-cylindrede motorlyd. På den anden side: Det er kun 
							i accelerationen, man oplever den (se videoen her på 
							siden). Når man kører med jævn fart, hører man 
							ingenting til motoren – og så er det jo ret 
							ligegyldigt, hvordan den lyder… 
							  
							Konklusion 
							Alt det tilsammen har gjort Stonic’en mere 
							komfortabel, bedre i balance, sjovere gennem 
							kurverne, og dermed en helt igennem bedre oplevelse. 
							Og da savnede vi egentlig ikke de 15” hjul, som 
							ellers er standard på denne version. 
							  
							Oven i det kommer alle bilens øvrige fine 
							egenskaber. Den må trække en anhænger på 1110 kg, 
							bagagerummet har en kapacitet på 352 liter og KIAs 
							enestående 7 års garanti er heller ikke at kimse af. 
							  
							Tilbudspris 
							Udstyret i Advance Intro Edition udgaven er bedre 
							end den kan forventes at være til samme pris på 
							længere sigt, for KIA Stonic er stadig ny på det 
							danske marked. Det gør prisen på 224.000 kroner 
							(inkl. levering iht. de nye regler for 
							prisangivelse) for den prøvekørte version ekstra 
							attraktiv. 
 
							
							 
 
							Standardudstyr er klimaanlæg, fartpilot, statisk 
							kurvelys, automatisk citybremse, varme i både rat og 
							sæder, el-sideruder både for og bag, bakkamera, som 
							projekterer billedet op på 7” berøringsskærmen i 
							midterkonsollen, som også indeholder navigation, 
							regnsensorer, der styrer vinduesviskerne og meget 
							mere. 
							  
							Udmærkede pladsforhold 
							Pladsforholdene i kabinen er også udmærkede, især 
							bilens længde på blot 4,14 meter taget i 
							betragtning. Og så har den ingen forstyrrende 
							kardantunnel mellem siddepladserne på bagsædet. Det 
							er vigtigt at forholde sig til, fordi flere af 
							alternativerne i den stærkt konkurrenceprægede 
							crossover-klasse netop har en sådan, fordi de også 
							kan fås med firehjulstræk. Men det hører ikke med i 
							de udgaver, der prismæssigt kan sidestilles med KIA 
							Stonic, og er derfor blot i vejen. 
							  
							Alt i alt blev oplevelsen af KIA Stonic fra 
							prøvekørslerne i Berlin bekræftet, ikke mindst, at 
							det i undertegnedes optik netop er den her 
							prøvekørte version – og så er det jo ret godt, hvis 
							man er købelysten, at den er på tilbud netop nu… 
 
							
							 
							Bagagerummet er regulært og indeholder 
							fralægningspladser i siden, som øger den praktiske 
							anvendelse af rummet. 
							
							   
							
							 |