KIA Stinger er et statement fra KIA om, at KIA kan
mere end producere overkommeligt prissatte
brugsbiler. Den er imidlertid blevet til mere end et
blot et signal til omverdenen, for den lever helt op
til sit iøjefaldende design og fine specifikationer.
Dermed får KIAs statement større vægt. Man bliver
ikke skuffet og rynker på næsen, når man har stiftet
bekendtskab med bilen, og så har signalet virkelig
værdi.
Det vidste vi sådan set godt, for allerede i
forbindelse med de første internationale
prøvekørsler, der fandt sted på Mallorca sidste
efterår, havde vi et klart billede af KIA Stinger (on-board
videoen her på siden stammer i øvrigt fra dengang).
Men ét er et hurtigt møde på snoede Mallorcanske
bjergveje med masser af distraherende cyklister, der
mener, at de kan stå ligeså godt fast gennem
svingene ned ad bakke, som Stingeren kan med sine
19” fælge og 255 mm brede dæk. Ét andet er, at prøve
den på ujævne danske landeveje og ikke mindst lade
den trænge mere ind under huden.
Attraktiv prissætning
Det har vi så gjort nu med den allerbilligste
version. Det er den, der ”kun” har en 255 hestes
turbobenzinmotor i maskinrummet, baghjulstræk og 8
trins automatgear. Samt GT-Line udstyret, der
imidlertid giver den endnu mere især visuelt pondus.
Listeprisen er 614.000 kroner, hvilket naturligvis
ikke passer til enhver danskers bankkonto, men på
den anden side heller ikke er så voldsomt i forhold
til en række af konkurrenterne i samme størrelse og
med samme fartpotentiale.
KIA Stinger er nemlig en ret stor bil. Den måler
4,83 meter i længden, den er godt nok kun 1,40 meter
høj, men den har ikke desto mindre plads til 4-5
personer og over 400 liter bagage, der kan øges til
1,1 kubikmeter, når bagsæderyglænene slås ned. At
det ikke bliver til mere, hænger alene sammen med
det stærkt skrånende bagparti, der er med til at
give bilen sit fine udseende.
Brugbar og udstyrsrig
Fordi KIA har valgt, at bygge en forholdsvis stor
bil, har de også opnået en ret brugbar bil. Med en
frihøjde på blot 13 cm skal man naturligvis holde
sig fra dybe hjulspor – til det brug bør man
anskaffe en KIA Sportage eller Sorento – men den er
rummelig, selv ikke med det ekstraudstyrede glastag
er loftshøjden lav ved bagsæderne, og så er den ret
luksuøs.
Prisen inkluderer 8” berøringsskærm med navigation,
Harman Kardon lydanlæg med 15 højtalere, Bi-LED
forlygter, der giver et suverænt lys om natten,
dynamisk kurvelys, sædevarme og ventilation fortil,
sædevarme på bagsæderne, elektrisk indstillelige
forsæder i læder, elektrisk indstilleligt D-formet
GT-Line læderrat, der glider i position, når man er
steget ind (og væk, når man har slukket motoren og
skal stige ud), p-sensorer foran og bagi, adaptiv
fartpilot og meget mere.
Avanceret undervogn
Plus de førnævnte 19” fælge med 255 brede 35 procent
lavprofildæk, som er med til at sikre et suverænt
godt vejgreb. Stinger har multilink baghjulsophæng,
i princippet som på en racerbil, som næsten
eliminerer baghjulenes medstyring, og 8-trins
automatgearer kan skiftes manuelt via paler bag
rattet.
Blandt det øvrige udstyr skal nævnes bakkamera som
nu er ret hensigtsmæssigt, for udsynet bagud er
naturligt nok i en sports-coupé ikke fremragende.
Køreegenskaberne
Affjedringen er forbavsende komfortabel, bilens
fartpotentiale taget i betragtning. Men på grund af
den avancerede undervogn og den beskedne affjedring
i dæksiderne styrer den ultra præcist. I forhold til
den ultimative 370-hestes 4-hjulstrukne udgave, som
vi snart vender tilbage til, er bilen endnu lettere
gennem kurverne og med baghjulstrækket plus det
store drejningsmoment, der topper allerede ved 1400
omdr./min. har man en køredynamik, som helt er i
overensstemmelse med KIA’s ønske om, at sende et
signal om virksomhedens evner til at mestre hele
spektret indenfor moderne bilproduktion. I øvrigt er
bilen lydløs og luksuøs i enhver forstand.
Oven i det hele giver KIA også på Stinger 7 års
garanti som et andet statement om, at KIA ikke bare
står ved kvaliteten af deres biler, men også, at
bilerne har en sådan kvalitet, at KIA ikke bagefter
behøver at bekymre sig om, at man har givet så
omfattende en garanti.
|