Selv ikke de etablerede gamle bilfabrikker giver 7
års garanti på deres biler, ikke engang deres
såkaldte flagskibe. Men det gør KIA på alle deres
biler, også fabrikkens erklærede flagskib, den store
SUV, KIA Sorento, som tidligere på året blev
faceliftet i alle ender og kanter.
Det eneste, der ikke for alvor fik en opgradering,
var bilens visuelle fremtoning. Men det er også kun
tre år siden, den seneste generation i helt nyt ham
blev sendt på markedet. Alligevel kan det trænede
øje spotte nye kofangere, nye lygter (Fuld LED) og
også et fornyet interiør – men sidstnævnte skal man
af gode grunde indenfor, hvis man vil opleve.
Indvendige opgraderinger
I det hele taget er de mange opdateringer, der
understreger bilen som KIA’s topmodel, mest noget,
man oplever inde i bilen. Automatisk nødbremse
opleves naturligvis fortrinsvis udvendigt, men er
vel også noget, som ingen vel håber, nogensinde for
alvor at få brug for. Men det er godt at vide, at
den er der, hvis den kritiske situation måtte opstå.
Den prøvekørte udgave er toppen af toppen. Alle
Sorento versioner har syv siddepladser, alle
versioner har den kraftige 200-hestes 2,2 liters
turbodiesel under motorhjelmen, alle kan købes med
forhjulstræk/manuelt gear eller
firehjulstræk/manuelt gear/automatgear. Men vil man
have topudstyret, som kaldes GT-Line, er der kun én
drivline at vælge: firehjulstræk og automatgear.
Tidligere var automatgear også en option, men nu er
den hidtidige 6-trins udgave byttet ud med den nye
8-trins version, som vi bl.a. også har prøvet i
sportsvognen, KIA Stinger.
Luksuøs cruiser
Sorento er ingen sportsvogn, men til gengæld en
komfortabel, rummelig, potent og temmelig luksuøs
cruiser, der med den kraftfulde maskine ude fortil
godt kan komme hurtigt ned af fx en tysk autobahn.
Faktisk kan den flintre af sted med over 200 km/t.
Det kar vi godt nok ikke prøvet, men valget af fx
multilink baghjulsophæng er med til at
sandsynliggøre, at den option ikke er umulig at
benytte sig af.
0-100 km/t klares på 9,4 sekunder – og
brændstoføkonomien (iht. NEDC normerne) er opnåelige
15,4 km/l. Det bliver interessant at se, hvor meget
de nye WLTP-tal afviger fra NEDC i Sorento-tilfældet.
Velafstemt drivline
En af grundene til, at vi er optimistiske med også
den øvelse, er den velafstemte drivline.
Naturligvis: Hamres speederen i bund, skal man nok
få brændt noget dieselolie af, men hvem gør det –
det er i hvert fald meningsløst i en Sorento.
Firehjulstrækket understøtter frihøjden på 185 mm.
Det er ikke en magnum frihøjde, den gør ikke Sorento
til en offroader men derimod til den gode og
alsidige SUV, som den er tænkt. Hvis man vil benytte
den til at trække en anhænger, skal man dog lige
være opmærksom på, at maksimalvægten med
automatgear, uanset 2- eller 4-hjulstræk, er 2000
kg. Har man brug for at kunne trække 2500 kg, skal
man selv skifte gear.
Fornuftig dækmontering
Og det gør man selvfølgelig ikke i et flagskib. Hér
handler det om kørselskomfort – tag en tur vha.
videoen her på siden og fornem, hvordan man kører i
en Sorento GT-Line. Bilen er udstyret med 19”
alufælge med ikke alt for lavprofilede 235 mm brede
dæk (55 procent profil), som er med til at gøre
kørslen komfortabel uden tab af nærkontakt med
underlaget.
Lige netop GT-Line udstyret er det, der sætter
prikken over i’et. Forlygterne er ikke bare Fuld LED
men har en segment-inddeling, så man har optimalt
lys på vejen, også når andre biler er tæt på. Man
sidder behageligt i lædersæder og vil man selv
afgøre, hvornår der skal skiftes gear, kan man her
også benytte paler bag rattet.
Indstigningshjælp
Man disponerer over mange fine detaljer og
gennemtænkte som fx en venlig ”passenger walk-in”
funktion: Forsæderne er elektrisk indstillelige, men
passagersædets position kan betjenes af føreren vha.
en lille knap på fører-siden af passagersædets
ryglæn. Derved bliver det lettere at stige ind på
sædet.
Visuelt har Sorento GT-Line også fået et ekstra
pift: Røde bremsekalibre, dobbelte afgangsrør i
krom, særlige panellister og en række detaljer også
i kabinen. Det er alt sammen fornyet og lægges oveni
8” touchscreen navigation med Apple Carplay og
Android Auto, trådløs opladning af smarttelefoner,
der kan det og striben af kørehjælpemidler som
vognbaneassistent, bakkamera, fjernlysassistent,
træthedsregistrering osv.
Meget udstyr
Med fra første periode af den nye generations
levetid har man videreført 2-zone klimaanlæg, varme
i rat og sæder (forsæder og midterste sæderække),
elruder for og bag, p-sensorer bag, nøglefri
betjening og meget andet. Og oven i GT-Line
standardudstyret var den prøvekørte bil desuden
forsynet med 360 Around View Monitor kamerasystem
(+15.000 kroner), Harmon Kardon lydanlæg (+10.000
kroner), elektrisk betjent panorama glassoltag
(+20.000 kroner), aktiv parkeringsassistent (+10.000
kroner) samt farve for 10.000 kroner og aftageligt
træktøj til samme beløb.
Basisprisen for KIA Sorento GT-Line er lige godt
700.000 kroner. OK, et flagskib koster som regel
penge, men så galt er det ikke, sat i forhold til,
hvad man får for dem. Og så må man altså ikke glemme
7-års garantien (op til 150.000 km), der især bliver
givet, fordi man hos KIA satser på og har erfaring
for, at kunderne aldrig nogensinde får brug for den.
|