| 
							 
							Da vi tidligere prøvekørte KIA Rio med 100-hestes 
							turbobenzinmotor var den trods Advance udstyr 
							forsynet med 17” alufælge. Det var ukomfortabelt og 
							ikke særlig hensigtsmæssigt. Men i Premium udgaven 
							med 120 hestekræfter og et ekstra gear passer 
							tingene sammen. Og merprisen er kun 10.000 kroner. 
							
							  
							
							”Tidligere” betyder i denne sammenhæng for et års 
							tid siden. Det var inden den seneste afgiftsændring, 
							som nu godt nok kun betød et par tusinde kroner 
							mindre på prislisten for Rioens vedkommende. Den 
							dengang prøvekørte Advance-version er i dag prissat 
							til 174.000 kroner, med 100 hestekræfter og 15” 
							standardhjul. 
							
							  
							
							30.000 giver Premium udstyr 
							
							For 30.000 kroner mere får man Premium 
							udstyrspakken, som er ret omfattende. Og man får 
							også de efter vores opfattelse dengang 
							uhensigtsmæssige 17” alufælge med 205 mm brede 45 
							procent lavprofildæk. Er det så smart? Sandt at 
							sige, er vi ikke helt sikre, for vi har ikke prøvet 
							bilen i år med de hjul på, men mon ikke vi ville 
							være endt op med samme opfattelse… 
							 
							
							
							  
							 
							
							Til gengæld kan man for yderligere 10.000 kroner få 
							maskineriet erstattet af en 120-hestes udgave af 
							samme motor. Og så bliver tingene anderledes. For 
							udnytter man de ekstra hestekræfter og den 
							uforlignelige smidighed, der bl.a. hænger sammen 
							med, at drejningsmomentet topper med 171 Nm allerede 
							ved 1500 motoromdrejninger i minuttet, leverer 
							Rio’en en noget anderledes og meget bedre oplevelse. 
							Desuden har man nu 6 gear i stedet for 5, som også 
							indebærer, at merforbruget af benzin kan holdes 
							nede. 
							 
							
							
							  
							 
							
							Harmoni for 10.000 kroner 
							
							Og nu passer tingen sammen. Så lidt skal der til – 
							det er simpelthen kræfterne og transmissionen, der 
							gør forskellen og de ekstra 20 hestekræfter samt det 
							ekstra gear koster altså kun 10.000 kroner. Ret 
							billigt, faktisk. I øvrigt må man med 120 hk også 
							trække en anhænger på 1110 kg i stedet for 1000. Det 
							kan for nogle være en fordel. 
							
							  
							
							Vi har tidligere gennemgået Rio’s egenskaber og går 
							derfor ikke i dybden dermed i disse spalter. Det 
							vigtige er, at konstatere værdien af 
							Premium-udstyret, der som nævnt giver en merpris på 
							30.000 kroner. Og hér står de større alufælge for en 
							vis del. Oven i det får man klimaanlæg, som også har 
							en antidug-funktion, men får en kunstlæderkabine, 
							regnsensor, USB-lader ved bagsæderne og ikke mindst 
							en dobbelt bagagerumsbund. 
							
							  
							
							Ved siden af det er der en del kosmetik: sort 
							højglans kølergrill, krom rudelister, til dels LED 
							baglygter, satin krom dørhåndtag indvendigt og andre 
							praktiske funktioner som elektrisk indklappelige 
							sidespejle, armlæn mellem forsæderne, 
							opbevaringsboks under armlæn og et par andre 
							småting. Også mørktonet ”privacy” glas i bageste 
							sideruder er en del af udstyret. 
							
							  
							
							En meget andet bil 
							
							Det skal så lægges oven i alt det, der følger med de 
							billigere udgaver, fx bakkamera, p-sensorer, 
							el-ruder i alle døre, 7” navigation med 
							berøringsskærm og TomTom Live service, sædevarme, 
							ratvarme, læderrat, statisk kurvelys osv., osv. 
							 
							
							
							  
							
							Det lille bakkamera giver et klart billede på 7" 
							skærmen i centerkonsollen. 
							
							
							  
							 
							
							Den billigste Rio koster 134.000 kroner. Men da er 
							udstyret beskedent og man må nøjes med 84 
							hestekræfter. Naturligvis er 80.000 kroner oven i en 
							klækkelig merpris, men det er også en meget anden 
							bil, man får ud af det. Men den unikke 7 års garanti 
							giver KIA på alle versioner – ja faktisk på alle KIA 
							modeller. 
							 
							
							
							  
							  
							
							
							   |