Da vi tidligere prøvekørte KIA Rio med 100-hestes
turbobenzinmotor var den trods Advance udstyr
forsynet med 17” alufælge. Det var ukomfortabelt og
ikke særlig hensigtsmæssigt. Men i Premium udgaven
med 120 hestekræfter og et ekstra gear passer
tingene sammen. Og merprisen er kun 10.000 kroner.
”Tidligere” betyder i denne sammenhæng for et års
tid siden. Det var inden den seneste afgiftsændring,
som nu godt nok kun betød et par tusinde kroner
mindre på prislisten for Rioens vedkommende. Den
dengang prøvekørte Advance-version er i dag prissat
til 174.000 kroner, med 100 hestekræfter og 15”
standardhjul.
30.000 giver Premium udstyr
For 30.000 kroner mere får man Premium
udstyrspakken, som er ret omfattende. Og man får
også de efter vores opfattelse dengang
uhensigtsmæssige 17” alufælge med 205 mm brede 45
procent lavprofildæk. Er det så smart? Sandt at
sige, er vi ikke helt sikre, for vi har ikke prøvet
bilen i år med de hjul på, men mon ikke vi ville
være endt op med samme opfattelse…
Til gengæld kan man for yderligere 10.000 kroner få
maskineriet erstattet af en 120-hestes udgave af
samme motor. Og så bliver tingene anderledes. For
udnytter man de ekstra hestekræfter og den
uforlignelige smidighed, der bl.a. hænger sammen
med, at drejningsmomentet topper med 171 Nm allerede
ved 1500 motoromdrejninger i minuttet, leverer
Rio’en en noget anderledes og meget bedre oplevelse.
Desuden har man nu 6 gear i stedet for 5, som også
indebærer, at merforbruget af benzin kan holdes
nede.
Harmoni for 10.000 kroner
Og nu passer tingen sammen. Så lidt skal der til –
det er simpelthen kræfterne og transmissionen, der
gør forskellen og de ekstra 20 hestekræfter samt det
ekstra gear koster altså kun 10.000 kroner. Ret
billigt, faktisk. I øvrigt må man med 120 hk også
trække en anhænger på 1110 kg i stedet for 1000. Det
kan for nogle være en fordel.
Vi har tidligere gennemgået Rio’s egenskaber og går
derfor ikke i dybden dermed i disse spalter. Det
vigtige er, at konstatere værdien af
Premium-udstyret, der som nævnt giver en merpris på
30.000 kroner. Og hér står de større alufælge for en
vis del. Oven i det får man klimaanlæg, som også har
en antidug-funktion, men får en kunstlæderkabine,
regnsensor, USB-lader ved bagsæderne og ikke mindst
en dobbelt bagagerumsbund.
Ved siden af det er der en del kosmetik: sort
højglans kølergrill, krom rudelister, til dels LED
baglygter, satin krom dørhåndtag indvendigt og andre
praktiske funktioner som elektrisk indklappelige
sidespejle, armlæn mellem forsæderne,
opbevaringsboks under armlæn og et par andre
småting. Også mørktonet ”privacy” glas i bageste
sideruder er en del af udstyret.
En meget andet bil
Det skal så lægges oven i alt det, der følger med de
billigere udgaver, fx bakkamera, p-sensorer,
el-ruder i alle døre, 7” navigation med
berøringsskærm og TomTom Live service, sædevarme,
ratvarme, læderrat, statisk kurvelys osv., osv.
Det lille bakkamera giver et klart billede på 7"
skærmen i centerkonsollen.
Den billigste Rio koster 134.000 kroner. Men da er
udstyret beskedent og man må nøjes med 84
hestekræfter. Naturligvis er 80.000 kroner oven i en
klækkelig merpris, men det er også en meget anden
bil, man får ud af det. Men den unikke 7 års garanti
giver KIA på alle versioner – ja faktisk på alle KIA
modeller.
|