| 
							Den lille KIA Picanto er fortsat den efter vores 
							opfattelse bedst kørende minibil. Det er ikke 
							mærkeligt, for stort set hver gang en bilfabrik 
							sender en helt ny minibil på markedet, bliver den 
							bedre end alle de andre. Og det er ret beskedent, 
							hvad der er kommet af helt nye såkaldte A-segment 
							biler i det sidste års tid. I vores optik ingen, 
							ikke hvad bilens køreegenskaber angår, i hvert fald. 
							  
							Vi har ved et par lejligheder tidligere prøvekørt 
							den lille KIA. De funktionelle og praktiske detaljer 
							kan læses i den forbindelse, de skal ikke gentages 
							her. Men den nu prøvekørte version skille sig ud på 
							to væsentlige punkter: Motor og udstyr. 
							  
							Større motor – flere kræfter 
							Ude i maskinrummet på 1,2 X-Line udgaven ligger 
							nemlig en 4-cylindret 84 hestes benzinmotor. Den er 
							foreløbig den kraftigste af de to motorvarianter, 
							man kan få Picanto leveret med. Det trækker lidt ud 
							med den kraftigere 100-hestes turbomotor, simpelthen 
							fordi prisen på det danske marked formentlig ville 
							ende op med at blive så høj, at kunderne måtte 
							forventes at fravælge den af prismæssige årsager. 
							Småbilerne lukrerede jo ikke på afgiftsnedsættelsen 
							sidst i 2017. 
 
							
							 
 
							100 hestekræfter ville givetvis også klæde Picanto, 
							for dens køreevner, altså vejgreb og vejbeliggenhed 
							er så gode, at 100 hestekræfter bestemt ikke ville 
							være for meget. Men de 84 heste fra 1,2 liters 
							motoren er nu heller ikke dårlige. 
							  
							Vibrations- og lydsvag 
							Man skal dog være indstillet på, at maskineriet ikke 
							er forsynet med turbolader og derfor får man ikke 
							det berømte turbo-spark bagi, når turboladeren 
							kommer op i omdrejninger. Her har man en lineær 
							acceleration, som betyder, at man når de 100 km/t på 
							12 sekunder (i stedet for 14,3 i den lille 67-hestes 
							udgave). Og nok så væsentligt: I praksis er det 
							meget lettere at komme i nærheden af det officielle 
							NEDC forbrugstal (den hidtidige målemetode) på 22,2 
							km/l. Det bliver interessant at se, hvad WLTP tallet 
							(den nye målemetode) ender op med at blive.   
							Væsentlig er det også, at 1,2 liters motoren er 
							4-cylindret. For nok så fine, de 3-cylindrede 
							motorer end måtte være, er vibrationsniveauer og 
							støjbilledet anderledes med 4 cylindre. I Picanto 
							tilfældet vibrerer 1,2 liters motoren mindre og den 
							støjer også lidt mindre. 
							  
							X-Line: Mere end kosmetik 
							X-Line udstyret klæder også Picanto. Ikke bare fordi 
							det indeholder en række kosmetiske opgraderinger, 
							men også fordi det inkluderer 195 mm brede dæk på 
							16” alufælge, som ikke gør bilen ukomfortabel. Det 
							skyldes i al sin enkelhed den gode affjedring, som 
							både kan fornemmes i videoen her på siden og også i 
							den, vi optog i forbindelse med de første 
							internationale prøvekørsler. 
 
							
							 
 
							Standard hjulmontering på en Picanto er 14” fælge og 
							2 cm smallere dæk. Det gør en mærkbar forskel, at få 
							de bredere hjul på. Og igen: Det kan den lille, 
							korte bil håndtere, fordi den kører så godt. 
							  
							Lang udstyrsliste 
							Der følger i det hele taget en lang udstyrsliste med 
							betegnelsen X-Line. El-indklappelige sidespejle, 
							klimaanlæg, p-sensorer bag, et D-formet læderrat, 
							som gør indstigning lettere, varme i rattet, 
							bluetooth, el-sidespejle, el-ruder både for og bag, 
							fjernbetjent centrallås, automatisk nødbremse og 
							meget andet. 
 
							
							 
 
							Den prøvekørte bil var yderligere udrustet med en 7” 
							berøringsskærm med bakkamera til ekstra 12.000 
							kroner. Lækkert og i overensstemmelse med det 
							uomtvistelige faktum, at X-Line er topudstyret i 
							Picanto serien på det danske marked. Og købsprisen? 
							Nå, ja, 153.000 kroner er OK, men heller ikke mere 
							end det. På den anden side inkluderer prisen også 7 
							års garanti. 
 
							
							   
							
							 |