Med den nye KIA Optima, som vi første gang kunne
fortælle om i forbindelse med de første
internationale prøvekørsler for cirka halvandet år
siden, har KIA skabt en pallette af modelvarianter,
som gør det muligt for køberne at optimere valget.
Den hér prøvekørte udgave er optimal, når det gælder
lange ture og også gerne ved høj fart på det tyske
autobahnnet.
Det sidste er måske lidt overraskende, og hvad er
høj fart i det hele taget? Tja, vi har kørt KIA
Optima i SW udgaven med de 200 km/t, den kan, og hér
kørte den snorlige, og mon ikke 200 km/t rækker for
de fleste?
Stationcar for alle
Den aktuelle udgave af KIA Optima er altså en SW, en
stationwagon eller ”stationcar” på almindelig
”dansk”. Det er den kategori af biler, som vi
danskere køber allerflest af, så længe vi ikke har
kastet os ud i SUV’er og lignende højbenede
alternativer. Det gør vi naturligvis, fordi moderne
stationcars er både alsidige og rummelige. Men oven
i det kører de også temmelig godt.
I KIA’s tilfælde er Optima udstyret med multilink
baghjulsophæng, som især kommer til sin ret ved høj
motorvejsfart og godt læs. Multilink indebærer, at
baghjulene blander sig mindst muligt i styringen,
fordi hjulenes bevægelser er mere eller mindre
parallelle. Med stort læs i bagagerummet, er
affjedringen sat mere på prøve end når bilen er tom,
og afvigelserne fra den ideelle retning er større.
Men det klarer Optima SW glimrende. Selv ikke
sidevind og pyloner på Storebæltsbroen kan få den
væk fra den retning, man styrer den. Og vi prøvede
med stort læs.
Udmærket dieselmotor
Foruden pladsen i stationcar’en er motoren også en
afgørende faktor på langturen. Her har man ikke
meget glæde af f.eks. en opladningshybrid, og det er
vigtigt, at kunne tanke op, når man har brug for
det. Hér er dieselmotorer fortsat ideelle. KIA har
én på programmet, en 1,7 liters CRDi diesel, der
præsterer 141 hestekræfter.
Men ligeså vigtig er drejningsmomentet, der topper
ved 340 Nm og fastholdes på det niveau fra 1750 til
2500 omdr./min. Det giver en glimrende acceleration:
0-100 km/t på 10,2 sekunder, havde det ikke været
fordi den prøvekørte bil også var udrustet med KIA’s
glimrende 7-trins dobbeltkoblingsgear (DCT). Det er
på den ene side en stor behagelighed, men sluger på
den anden side også lidt energi, så det f.eks. tager
0,9 sekund længere tid at nå de 100 km/t. Omvendt
behøver man ikke røre ind finger, når der skal
skiftes gear.
Mange plusser og få minusser
DCT øger dog også brændstofforbruget en smule –
normtallet er 21,7 km/l i stedet for 22,7 (vi kørte
omkring 16 km/l men var også og ofte markant
hurtigere end normen foreskriver med hastigheder på
op til 200 km/t), og så er anhængervægten reduceret
fra 1800 kg til 1500 kg.
Vi vil sige det på den måde: Gearet fejler
ingenting, det er en stor behagelighed at benytte,
det er utrolig hurtigt, når der skal skiftes ned i
gear (den sværeste øvelse for et
dobbeltkoblingsgear). Og minusserne er dem, vi lige
har nævnt. Ikke flere. DCT gearet forøger nemlig
også kun bilens vægt med 15 kg, så der er i praksis
ingen ændring i vejbeliggenheden og balancen i
bilen, som er glimrende.
Større hjul
Den prøvekørte bil var GT-Line versionen. Vi
prøvekørte for et års tid siden en principielt
identisk Optima SW, men med lavere udstyr og der er
en verden til forskel (og i mellemtiden er afgiften
jo også faldet). GT-Line inkluderer bl.a.18”
alufælge med lavprofildæk.
De giver naturligt nok en stramme affjedring end 17”
fælge, som indgår i lavere udstyrsudgaver – selvom
det alene ligger i dæksiderne – men de bidrager også
til stabiliteten ved høj fart. Normalt ville 18”
fælgene ikke være vores foretrukne valg, men det
fungerer nu ret godt, især når man kører på plane
motorveje.
Omfattende udstyr
GT-Line udstyret omfatter bl.a. også 8” skærm med
navigation, Apple CarPlay og Android Auto, bakkamera
og p-sensorer for og bag. Elektrisk p-bremse følger
med ligesom el-ruder for og bag, fartpilot, 2-zone
klimaanlæg, nøglefri adgang og start, Xenon
forlygter med dynamisk kurvelys, sædevarme, ratvarme
og oven i det, det særlige GT-Line front- og
bagparti, med rear-diffuser, udstødning etc. Et
herligt Harman Kardon lydanlæg er med i prisen og
også automatisk nødbremse – og ikke mindst større
bremseskiver, der ikke så let bliver for varme.
Den billigste Optima SW koster 310.000 kroner. Den
har samme motor, manuelt gear og et i sagens natur
lavere udstyrsniveau. GT-Line uden DCT koster
380.000 kroner og oven i det kommer 25.000 kroner
for DCT plus evt. 7000 kroner for anden
karrosserifarve end hvid. GT-Line udstyret er ret
omfattende og foruden ovennævnte inkluderer det også
elektrisk bagklap.
Fin pladsdisponering
Optima SW er 4,86 meter lang og meget af pladsen er
benyttet til bagsædepassagererne. Ude bagtil
disponerer man over 552 liter bagageplads, som kan
øges til knap 1,7 kubikmeter. Fordelen er hér,
sammenlignet med hybridudgaven, at man selv
disponerer over pladsen og ikke har et pladskrævende
batteri. Også på den måde er SW i dieseludgaven at
foretrække til de længere ture.
Nævnes skal desuden et udmærket og aftageligt
skinnesystem til at fastgøre bagage i bagagerummet –
også en del af GT-Line udstyret – læderkabine og
solgardiner i bageste sidedøre. Desuden kan bilen
selv parkere, noget der ikke er ligegyldigt for dem,
for hvem parallel parkering stadig er en vanskelig
kunst, som bestemt ikke gøres lettere af et
beskedent udsyn gennem bagruden i præcis den
situation.
Og oven i det har man som altid i en KIA 7 års
garanti (eller 150.000 kilometer, afhængig af hvad
der indtræder først).
|