- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest:KIA Optima SW

1,7 CRDi Advance DCT


KIAs avancerede vision


Af Søren Clauding – februar 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KIA har en vision: Man vil vokse, man vil være blandt de førende, man vil være kendt for kvalitet og hightech i moderne design. Man vil være avanceret. Derfor ordlegen i overskriften, bundet op på navnene på to af udstyrsvarianterne – for det går egentlig ret godt for KIA. Det er den prøvekørte KIA Optima SW er glimrende udtryk for.

 

Vi præsenterede den nye Optima allerede sidste efterår. I SW-udgaven, altså som en sportslig stationcar, i den særlige GT-Line variant. Det foregik på vejene omkring München i Tyskland (Læs vores første test af KIA Optima SW hér >>>). Denne gang er det de hjemlige veje, der har lagt asfalt under bilen, og i stedet for GT-Line er udstyret neddroslet til ”Advance” men det er så også sidste gang ordet ”neddroslet” vil blive brugt om den bil.

 

Avanceret udstyr

Se lige engang: Advance udstyret inkluderer bl.a. 17” alufælge (i stedet for de 16” fælge, der hører med på det lavere ”Vision” udstyrsniveau), adaptive Xenon forlygter og LED tågelygter med dynamisk kurvelys er blot et lille udsnit af det avancerede udstyr.



Visionen har forinden i Vision-programmet sikret, at bilen har 7” skærm med det såkaldte Android Auto, der kommunikerer med størstedelen af de moderne smarttelefoner, og på skærmen kan man også nyde udsynet bagud via bakkameraet (det er nu meget godt, for det er bedre end hvis man ses sig over skuldrene).

 

KIA var først

Dertil kommer el-ruder for og bag, fartpilot med –begrænser, 2-zone klimaanlæg, regnsensor (som igangsætter vinduesviskerne, når det begynder at regne), sædevarme, ratvarme (herligt på en kold vinterdag), vognbaneassistent, elektrisk p-bremse (som frigør ekstra plads på midterkonsollen) og naturligvis har KIA Optima stop-start – kaldet Idle Stop & Go (ISG). Glem ikke, at KIA også dengang i midt 0’erne var den første bilproducent, der lancerede det system i en bil, som var til at købe for menigmand (MINI var en smule foran med et tilsvarende system, men dengang var MINI’erne rigtig dyre).



Og siden har den danske importør opgraderet Advance modellen med udstyr for 135.000 kroner, hvad man også godt kunne tillade sig, for Advance-versionen er prissat til 415.000 kroner (som i øvrigt er 65.000 kroner mere end den billigste      Vision version). Forinden havde den prøvekørte udgave også fået KIAs nye 7-trins DSG gear – altså et automatisk dobbeltkoblingsgear – uden det var prisen kun 385.000 kroner. Det er en meget attraktiv prissætning, fordi man får så utrolig meget bil for pengene.

 

Stor, rummelig og velkørende

En KIA Optima SW er 4,86 meter lang, den har et bagagerum på 552 liter, som kan øges til små 1,7 kubikmeter, der er god og veludnyttet plads overalt – og samtidig har man kunnet skabe et pænt og moderne design.


Bagagerumsskinnerne og de tilhørende bøjler er praktiske, når bagagerummet skal indrettes.


Den kører oven i købet ret godt, hvilket bl.a. hænger sammen med, at KIA er fortsat med at bruge multilink bagaksel, som visse konkurrenter har fravalgt af økonomiske grunde. En multilink bagaksel har den betydning, at hjulene i affjedringen bevæger sig i en lodret bevægelse med minimal ændring af sporvidden. Derved undgår man, at baghjulene påvirker styringen i bilen – det er trods alt mest hensigtsmæssigt, at det er føreren, der står for den opgave. Det reducerer i øvrigt også støjniveauet bagtil og øger kørselskomforten, hvad især bagsædepassagererne har glæde af.

 

God drivline

Som sådan kører den nye Optima temmelig godt (se kørevideoen her på siden og også videoerne fra de første internationale prøvekørsler – de illustrerer køreegenskaberne udmærket). Motoren er den seneste version af KIA’s 1,7 liters turbodiesel, der præsterer op til 141 hestekræfter og et pænt drejningsmoment på 340 Nm fra 1750-2500 omdr./min. Den vibrerer ikke meget og støjniveauet er beskedent.



Og så er der DCT gearet. Det er en klar gevinst for Optima’en, prikken over i’et kan man sige, for trods det store moment er gearet 7-tins og det skifter med al den præcision, man kan ønske sig – både op og ned, hvad der ellers typisk er et problem for et dobbeltkoblingsgear: De fleste kan godt skifte opad i en fart, men nedad har de svært ved. Det klarer KIA-gearet rigtig godt. Økonomien er OK for en bil i denne størrelse: 21,7 km/l. Vil man selv skifte gear, kan man køre (officielt) yderligere en kilometer pr. liter og så slipper man 800 kroner billigere i årlig ejerafgift – en anden fordel er da, at den tilladte anhænger vægt da stiger fra 1500 til 1800 kg.

 

Valgmuligheder

Når det så er sagt, at netop motoren måske det eneste regulære minus, man kan sætte ved en Optima SW. Ikke motoren i sig selv, for den er fin nok, det er hele drivlinen også. Men der er ingen valgmuligheder. Ingen benzinmotorer, ingen andre dieselmotorer og endnu findes Optima SW ikke som hybrid – selvom Optima gør det. Dieselmotorer er fine, især hvis man kører længere ture og måske bruger bilen i firmasammenhæng, men benzinmotorer har også deres fordele, og blot et enkelt benzin alternativ kunne måske være en fordel.

 

Til gengæld er der ikke en finger at sætte på de uendeligt mange valgmuligheder, listen over ekstraudstyr indeholder. Testbilen var bl.a. udrustet med 8” skærm med navigation, som købes sammen med 8 højtalere og et par andre ting for blot 12.000 kroner.

 

Automatisk nødbremse

Automatisk nødbremse i sammenhæng med adaptiv fartpilot til en merpris på 26.000 kroner kan bestemt også anbefales. Det underbygger KIAs vision, også at have det i viften af udstyr. Fartpiloten har vi prøvet – den virker helt efter hensigten. Nødbremsen tror vi på virker, når der er brug for det, vi undlod at afprøve den…



18” alufælge ser godt ud og er især godt på motorvej – merpris 10.000 kroner. Og elektrisk indstillelige lædersæder med ventilation til 30.000 kroner øger luksusfølelsen. Panorama el-soltag til 20.000 kroner giver et godt lys i kabinen, nøglefri betjening til 10.000 kroner er også rart, det samme er – også til 10.000 kroner – elektrisk bagklap.

 

Med alt det og mere til er totalprisen blot 550.000 kroner. Oven i kommer 7 års garanti og man skal kun til service med bilen hvert andet år. Det er der ikke mange af konkurrenterne, der kan hamle op med. Mon ikke KIA visionen skal lykkes. Det tror vi på.

Andre KIA prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

First World Test af KIA Optima SW >>>


Den nye KIA Optima SW er udrustet med et rigtig godt dobbelt koblings gear. I videoen kan du onboard se hvordan det fungerer. Videoen kan også ses i Fuld HD.


 


Model:

KIA Optima SW 1,7 CRDi Advance DCT

Listepris:

Kr. 415.323

Motor og transmission:

4 cyl. 1,7 ltr. Turbodiesel. 141 hk. 340 Nm/ 1750-2500 omdr./min. 7 DCT.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,1 sek./ 203 km/t/ 21,7 km/l / 120 g/km

Længde:

4,86 m

Bagagerum:

552-1686 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESC og VSM (Vehicle Stability Management). Hill Start Assist. Vognbaneassistent. 17” letmetal fælge. Adaptive Xenon forlygter med dynamisk kurvelys. Forlygtespulere. 7 airbags. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare el-indklappelige sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat med varme. Sædevarme. Fartpilot. P-sensorer for og bag. Bakkamera. Regnsensor. Isofix. 7” skærm. Android Auto.


Link til importøren


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt