Det er ikke verdens
letteste opgave, at bygge en høj bil med muligheder
for at køre terrænkørsel og samtidig gøre den
dynamisk på plan asfalt. Især ikke, hvis den også
skal se godt ud. Men Jaguar har vist, at de mestrer
opgaven, ikke mindst med den nye kompakte SUV,
Jaguar E-PACE.
Det fik vi den
første fornemmelse af tidligere på året i
forbindelse med de første internationale
prøvekørsler. Men dengang var tiden knap, og vi
nåede alene at køre og formidle udgaven med
150-hestes dieselmotor. Nu var det tid til at gå
lidt mere under huden på E-PACE med 180 dieselheste,
om end vi ikke havde forventninger til, at
forskellen på de to var stor. Men det er den.
First Edition
Og nej, det skyldes
ikke alene, at den nu prøvekørte udgave var den
såkaldte First Edition version, men det havde dog
også en vis indflydelse. First Edition er en
versionsbetegnelse, Jaguar benytter på særligt
veludstyrede udgaver, man kun udbyder i bilens
første leveår. First Edition inkluderer bl.a. den
iøjefaldende Caldera røde lakering, Windsor-interiør
i nopret læder, panorama glastag, TFT head-up
display, ekstra opladningspunkter og
bagagerumsgitter og 20” fælge med tilsvarende 45
procent lavprofildæk.
Hvad glastaget
angår, er der en god praktisk grund til, at taget
ikke er et soltag, som kan åbnes. Et sådan ville
kræve plads bagtil, hvor taget ville skulle skydes
hen. Og plads er der ikke, for i en 4,40 meter lang
bil, der af designmæssige og aerodynamiske grunde
også skal have et coupéagtigt skrånende bagparti,
vil soltaget blive meget lille. Så sus i hårtoppen
er fravalgt til fordel for masser af lys. Det er
helt OK.
Væk fra alfarvej
De store hjul ser
godt ud, men de er næppe helt billige, så derfor har
vi ikke udsat E-PACE for regulær off-road kørsel. Vi
har imidlertid tillid til, at familiefællesskabet
med Land Rover har sikret den sag. E-PACE har en
frihøjde på 20,4 mm. Også det har indflydelse på
fremkommeligheden offroad. Vi har dog afprøvet
drivlinens evne til at håndtere regulære rullesten
(se den korte sekvens i onboard videoen), og
oplevede ingen svagheder.
E-PACE har forhjulstræk, når den ikke
trækker på alle fire hjul. Men drivlinen er hurtig
til at tilkoble baghjulene, når følere sender signal
om, at 4WD vil være en fordel. Det har man valgt,
for at underbygge køredynamikken på plan asfalt.
På plan vej
Så også på den plane asfalt
er firehjulstrækket fint, og de flere hestekræfter,
men især det store drejningsmoment på op til 430 Nm,
arbejder effektivt sammen også med 9-trins
automatgearkassen.
Dieselmotoren i
testbilen var den mellemstore udgave af Jaguars
2-liters turbomaskiner. Den er udstyret med en SCR
katalysator, som ved hjælp af AdBlue reducerer
udslippet af de for nærmiljøet skadelige
kvælstofilter til næsten ingenting. Bilens højde
taget i betragtning er en brændstoføkonomi på 17,9
km/l godkendt, men set bedre. Udfordringen er til
stadighed, at sikre køredynamikken i forening med
miljørigtig kørsel.
Overbevisende
køredynamik
Den trækvillige
drivline gør det også muligt at køre med anhænger på
op til 1800 kg. Mest overbevisende er imidlertid, at
det netop er lykkedes, at skabe så høj en grad af
køredynamik. Det skyldes også den ligelige
vægtfordeling på for- og bagaksel og den beskedne
krængning, som også opleves i form af meget lille
forover bøjning, når man bremser og tilsvarende
bagover, når man accelererer. Det giver videoen en
god idé om. Derved bliver tyngdepunktet i det store
hele hvor det skal være, og det er alene
G-kræfterne, der påvirker trykket på asfalten.
Her kommer de store
hjul så ind og gør resten af arbejdet. Affjedringen,
som ikke mindst bagtil er ret avanceret, en såkaldt
Integrallink, er overraskende komfortabel, hvilket
vi vil tilskrive anvendelse af den allernyeste
støddæmperteknologi.
Glimrende plads
Pladsforholdene i
E-PACE er også overbevisende med god benplads på
bagsædet (men undgå midten, hvor kardantunnellen
naturligt optager plads). Bagagerummet er på ikke
mindre end 577 liter.
Design og -udtryk
har vi tidligere beskæftiget os med – her taler
billederne også deres eget tydlige sprog. Men den
omstændighed, at en samling 12-14 årige knægte var
ved at tabe både øjne, næse og mund vidner om bilens
vellykkede fremtidssikrende udstråling. Ligesom det
ikke er det letteste i denne verden, at bygge en høj
bil med muligheder for at køre terrænkørsel og
samtidig gøre den dynamisk på plan asfalt, er det
heller ikke det letteste, at vriste børns
opmærksomhed væk fra den uundværlige virtuelle
verden, de alle har i hånden. Begge dele er lykkedes
for Jaguar og så tog det i øvrigt kun et øjeblik før
ungernes oplevelse var spredt i den virtuelle
billedverden. Et forbavsende godt samspil, for
resten…
|