- dit
motormagasin på nettet i samarbejde med danske
radiostationer
Klik på billederne og se dem større
First World
Testdrive:
Jaguar E-PACE
Væver Jaguar på
kundejagt
Af Søren Clauding –
17. januar 2018
Hvis ikke det lige var fordi en Jaguar XE kostede
12.000 kroner mindre, ville vi være tilbøjelige til,
at kalde indstigningsprisen på den helt nye Jaguar
E-PACE ”fundet for de penge”. Det gør vi nu
alligevel, for samtidig med, at det er utroligt, at
man kan købe en fabriksny Jaguar XE til 371.000
kroner, er de 383.771 listeprissatte afgiftsbelagte
danske kroner for E-PACE også ufattelig favorabelt.
Naturligvis har Jaguar priserne haft gavn af de nye
ændrede afgiftsregler, men det er ikke hele grunden
til Jaguars prissætning, som mange måske endda vil
kalde aggressiv. Jaguar og dermed også søsterfirmaet
Land Rover har nemlig vind i sejlene. De på det
nærmeste sprøjter nye modeller på markedet i disse
år. Netop Jaguar løber med den største del af den
todelte kage i Danmark (hvad det flade danske
landevejsnet også bærer en god portion af årsagen
til), hvilket i øvrigt er usædvanligt – på de
allerfleste markeder er Land Rover størst – er det
naturligvis en udvikling, man gerne vil holde fast
i.
Lige i øjet
På blot 4 år er salgstallene i Danmark blevet næsten
firedoblet og i 2018 forventer man hos Jaguar, at
der sættes danske nummerplader på 800 af koncernens
biler. I vores optik er der ingen tvivl om, at det
skal man nok nå, for den nye E-PACE sidder lige i
øjet, ikke bare prismæssigt men også funktions- og
designmæssigt.
E-PACE er fyldt med elegante detaljer som fx
nøgleholderen mellem kopholderne bag gearskiftet.
De har gjort det godt, for det er nemlig ikke den
letteste sag i verden, at bygge en kompakt SUV og så
oven i købet i premium segmentet. Én ting er
prissætningen, hvor det heller ikke for dem, der kan
bruge beskatningsprisen til noget i skattemæssig
sammenhæng, er uden betydning, at laveste
beskatningsværdi er 325.676 kroner. Men en anden
ting er selve bilen.
Det var lykkedes den danske importør, der også står
for salget i Norge og Sverige, at skaffe et antal
biler til Danmark, endnu inden den internationale
prøvekørsel finder sted. Og selvom det var et
begrænset antal kilometer, vi havde lejlighed til at
tilbagelægge i den nye E-Pace, var oplevelsen helt
igennem positiv (få også et indblik i oplevelsen
gennem videoen her på siden).
Forenet det uforenelige
Helt grundliggende er der tale om en bil, der er 4,4
meter lang og 1,65 meter høj. Den har en frihøjde på
20,4 cm og dermed er et begreb som køredynamik sendt
lidt i baggrunden. Forventede vi. Det gælder blot
ikke E-PACE. Jaguar har formået at skabe en bil, som
styrer præcist, som er i god balance, krænger
beskedent og endda er yderst komfortable. De har
forenet uforenelige egenskaber.
Det har de også, hvad designet angår. Man har hentet
mange designelementer fra F-Type og skruet dem
sammen i E-PACE. Noget lignende har man gjort med
den større F-PACE, men vi mener, at resultatet er
mere vellykket i E-PACE, måske fordi det klæder det
forholdsvis kompakte design.
Ægte SUV
SUV-karakteristikken er bundet op på frihøjden (20,4
cm), den høje siddeposition, fænomenalt gode
pladsforhold og også muligheden for at køre med træk på alle fire hjul. Vi prøvede netop en version med AWD, om end vi ikke i nævneværdig grad havde
anledning til at teste systemet off-road. Men på til
tider også fugtig landevej fungerer det fremragende, ikke mindst i samarbejde med den mindste af
motorerne, en 150-hestes diesel, som gav den trods
alt ikke helt lette bil glimrende fartpræstationer.
Den specifikke bil havde også Jaguars udmærkede
8-trins automat gearkasse, men mest overraskende var
hjulene: 17” alufælge med 225 mm brede 65 procent
lavprofildæk er ikke normalt det mest skarpe, at
køre omkring hjørnerne med. Ikke desto mindre
oplevede vi en meget præcis styring og bilen var
helt sjov at køre i. Omvendt kunne vi frygte, at
større hjul med mindre dæmpning i dæksiderne måske
nok ville give endnu mere præcis føling med
underlaget og endnu mere præcis styring på plan og
tør asfalt, men omvendt også ville være for
ukomfortable og et handikap på fedtet underlag.
Det stille brøl
Kørselskomforten er nemlig forbavsende god. E-PACE
er ligeså affjedringskomfortabel som de fleste andre
SUV’er med stor frihøjde, men det har man altså
opnået uden tab af køredynamik. Oven i det følger en
så stilfærdig kørsel, hvor den brølende Jaguar på
det nærmeste har fået mundkurv på. På den anden
side: Også det kendetegner vel det smidige kattedyr,
som i den grad er i stand til, helt lydløst at snige
sig ind på sit bytte, inden det fuldender målet med
sin jagt.
I Danmark er målet at score endnu flere kunder. Og
til jer, der bliver ædt: Det er nu ikke det værste
sted, man kan havne…indeni i en Jaguar E-PACE.
Velbekomme!
Vi har været blandt de
allerførste i verden til at
prøvekøre den helt nye
kompakte SUV fra Jaguar. Det
foregik oven i købet på
danske veje. Se med og få
den første oplevelse af den
dynamiske premiumbil. Fuld
HD. Bemærk dog at det
opgivne accelerationstal er
forkort. Det rette tal er
10,5 sek.
Hurtige fakta om Jaguar E-PACE
Introduktion i Danmark: Ultimo januar 2018
Eksempler fra prislisten:
E-PACE D150 (150 hk dieselmotor, FWD, M/T): kr.
383.771.
E-PACE D180 (180 hk dieselmotor, AWD, A/T): kr.
536.188.
E-PACE S D150 (150 hk dieselmotor, FWD, M/T): kr.
471.937.
E-PACE S D180 (180 hk dieselmotor, AWD, A/T): kr.
643.653.
E-PACE P300 (300 hk benzinmotor, AWD, A/T): kr.
1.028.889.
E-PACE kan privatleases fra 20.000 kroner i
førstegangsydelse og 5000 kroner i månedlig ydelse.
Desuden introducerer Jaguar om kort tid produktet ”SimplyGo”,
som kort fortalt handler om at have bil i et halvt
år til en fast månedlig ydelse. Den billigste E-PACE
koster da 7000 kr./måned.
I introduktionsperioden kan man fordel vælge en af
de såkaldte Drivers Edition versioner med et ekstra
omfattende udstyr som f.eks. 10” touch skærm,
Navigation ”Pro”, LED, 2-zone klimaanlæg, bakkamera,
p-sensorer for og bag, fartpilot, sædevarme osv.