For få år siden hed Fords topversioner Titanium. Men
så begyndte man, at bygge oven på. Man tvedelte
modelprogrammet, skabte ST-Line henholdsvis Vignale,
og det er præcis, hvad man også gjorde, da den nye
Fiesta så dagens lys for første gang sidste år.
Ford Fiesta ST-Line er den sportslige topversion.
Den findes naturligvis i en udgave med den potente
140-hestes version af Ford prisbelønnede
3-cylindrede EcoBoost turbo benzinmotor og er
kendetegnet ved, også at have en såkaldt
sportsundervogn, som er mere spændstig end
basisudgaverne og lægger knap så meget vægt på
kørekomfort.
Kørekomfort i højsæde
Omvendt er det med Fiesta Vignale. Her er
kørekomfort i højsæde og behagelig transport i det
hele taget. Den er blødere sat op end ST-Line, men
ikke markant mindre dynamisk, hvilket også hænger
sammen med, at den er udstyret med selvsamme
140-hestes EcoBoost motor som topudgaven af ST-Line.
Dermed holder Ford sig tro overfor Vignale
konceptet, også når det skal bruges på den kompakte
og vævre Fiesta model. Vignale er toppen, en Fiesta
fås kun dyrere, hvis man vil have automatgear.
Ellers er Vignale også den dyreste Fiesta, prissat
13.000 kroner over ST-Line med 6-trins manuelt
gearskifte (ligesom Vignale). Og det med gearskiftet
er egentlig det eneste lidt overraskende: Vignale
kan nemlig ikke fås med automatgear.
Fiesta sjælen
Vi gætter på, at det hænger sammen med hele
Fiesta’ens sjæl. Der skal eksistere en version med
automatgear, og det gør der da også, men det er til
de kunder, for hver automatgear er nødvendigt eller
et uomtvisteligt krav. De må så nøjes med 100
hestekræfter. Og så eksisterer der sikkert også en
teknisk begrundelse derfor.
Men Fiesta-sjælen handler om køredynamik, og selvom
nogle mener, at den er gået lidt fløjten i den nye
Fiesta generation, er undertegnede ikke enig. Fiesta
er fortsat en dynamisk bil, uanset man vælger den
ene eller den anden retning. Den er blot mere
komfortabel, når der står Vignale på bagklappen.
Køredynamik handler nemlig om meget andet end blot
en fast følelse af underlaget. Spørg en rallykører
om han vil have en fast undervogn, hvis han skal
køre på løst underlag, grus, sne el.lign? Han vil
betakke sig, for en fast affjedring passer kun til
plan og helst tør asfalt. Og ingen skal påstå, at
der ikke opleves køredynamik under kørselsforhold i
fx et VM-rally.
Vignale er omdrejningspunktet
Og da effekten er ens, er det i virkeligheden
Vignale følelsen, der bliver omdrejningspunktet i en
Fiesta Vignale. Vignale navnet har i øvrigt en lang
og usædvanlig historie. Her er den korte udgave:
Navnet tilhørte oprindeligt (1948) en italiensk
karosseribygger. Han skabte unikke designs og
Vignale har bl.a. i tidens løb skabt Aston Martin
Lagonda Vignale (Aston Martin var dengang ejet af
Ford). Siden er navnet poppet op ved et par
lejligheder indtil Ford lancerede det som sit nye
luksus-brand i 2015.
I Fiesta sammenhæng betyder Vignale en listepris på
204.000 kroner. Når prisen så er betalt, så betyder
det masser af luksus. Fx 17” alufælge, som trods alt
sikrer en direkte berøring med asfalten og ikke
mindst et godt vejgreb, klimaanlæg, nøglefri
betjening, foldbare el-sidespejle med varme,
fartpilot (som i den prøvekørte bil var forvandlet
til adaptiv fartpilot), el-sideruder for og bag,
sædevarme, varme i forruden, dellæder og ikke mindst
det avancerede infotainment system SYNC3, betjent
fra en 8” berøringsskærm.
Udseende og ekstraudstyr
For at forbipasserende ikke skal være i tvivl om, at
dette er en Vignale, og ikke mindst en bil, der
koster 70.000 kroner mere end den billigste Fiesta,
har Vignale udgaven også sit eget design,
naturligvis pakket ind i Fiesta linjeføringen. Det
gælder frontgrillen og kofangerne for og bag.
Sammenlign med en almindelig Fiesta og se selv.
Sjovt nok er automatisk nødbremse ikke standard, men
det koster ikke mange penge at tilkøbe, ligesom
ekstraudstyr i det hele taget er ret prisattraktivt.
Her er, hvad vi mener, man bør sætte kryds ved på
ekstraudstyrslisten: Bakkamera til kr. 4.290 (for
udsynet bagud har i mange generationer ikke været
alt for overbevisende i en Fiesta), Fuld LED
forlygter til kr. 5.120 og Førerassistentpakken til
blot 3.760 kroner, som bl.a. inkluderer
Pre-collision assist (nødbremse) og adaptiv
fartpilot. Vil man have sæder i hel-læder er prisen
blot 9.250 kroner.
|