- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Ford Fiesta ST-Line

1,0 EcoBoost 125 hk


Det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det


Af Søren Clauding – september 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

For cirka en milliard år siden var der en gammel sang med et meget berømt omkvæd. Det lød: ”Det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det”. Det kan næsten bruges om den hér prøvekørte bil, en Ford Fiesta ST-Line, men kun næsten, for vi kan tilføje (det bliver dog uden rim): ”Men man kan til gengæld mærke det”. Denne udgave af Ford Fiesta ST-Line kan nemlig højst sende 125 hestekræfter ud på forhjulene. Det kan mærkes men ikke ses.

 

Og så er 125 hk egentlig ret mange, for den populære kompakte Ford Fiesta findes i den sportslige ST-Line udgave med helt ned til 85 hestekræfter og der er ikke megen visuel forskel at spore. Den findes også med 100 heste og heldigvis også med 140 hestekræfter, for den har fortjent det store kraftoverskud, hvad vi fastslog allerede i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af bilen.

 

Hvorfor så 125 hestekræfter?

Den findes altså også med 125 hestekræfter. Spørgsmålet er: Hvorfor skal man så anskaffe den med 125, når vi nu mener, at den har det så godt med de 140? Nej, vi kan ikke give et klart svar, for vi vil stadig foreslå 140 hk. Men naturligvis er der da også tale om den dyreste udgave og det kan selvsagt have en betydning.



Der er blot det ved det, at merprisen for de ekstra 15 hestekræfter er beskedne 5000 kroner. En Fiesta ST-Line EcoBoost med 125 hestekræfter er prissat til 185.000 kroner, så springet til de 140 heste er forholdsmæssigt minimalt. Men indrømmet: Isoleret betragtet er 5000 kroner stadig en sjat penge, som man fx kunne bruge på, at tilkøbe adaptiv fartpilot inklusiv automatisk nødbremse samt forrudevarme og opvarmede sprinklerdyser. Alt det koster cirka 5000 kroner.

 

Og indrømmet, vil man have både og, så koster Fiestaen lige pludselig 195.000 kroner.

 

Længere på literen – lavere afgift

Men der er også et andet økonomisk aspekt baseret på brændstoføkonomien: Det officielle forbrugstal til beregning af ejerafgiften er 20,8 km/l med 125 hk kontra 19,6 km/l med 140 hk. Det giver naturligvis en lille besparelse på benzinudgiften, men også ejerafgiften er lavere: 580 kroner/halvår vs 890 kr./halvår. Så den samlede merudgift er større end de 5000 kroners prisforskel.

 

Når det så er gjort op kunne man jo stille spørgsmålet: Er det nødvendigt med mere end 125 hestekræfter. I tørre tal er svaret: Nej. 0-100 km/t tager 9,9 sekunder i stedet for 9,0. og topfarten er 195 km/t i stedet for 202. Det sidste er nok mere af teoretisk betydning. Men det første kan mærkes, især når vejen er plan og fri.

 

God på ujævn vej

På ujævn vej, som i on-board videoen her på siden, hvor vi ikke mindst illustrerer Fiesta ST-Line’s affjedring, har man overhovedet ikke brug for mere end 125 hestekræfter. Man kunne endda klare sig med mindre, for selvom affjedringen er forbavsende tilgivende, selvom den er strammere end i ”ikke-ST-Line udgaverne”. Videoen er dog præget af, at standardhjulene på 17” på en ST-Line var erstattet af 18” fælge med tilhørende 40 procent lavprofildæk.



Den hjulkonfiguration kan vi kun bakke op omkring, hvis man kører med bilen på racerbane-lignende plan asfalt. Og da mangler hestekræfterne – fordi Fiesta som sagt kører så godt, at den fortjener de ekstra kræfter.

 

Med andre ord: Ved 125 hk og lavere bør 17” hjulene bevares, og hvis man absolut vil have 18” hjul, da kun til 140-hestes versionerne.

 

Omfattende udstyr

ST-Line udstyret er i sig selv ret omfattende og inkluderer bl.a. det attraktive ST Body styling kit, der får bilen til at se rigtig fræk ud. Sportssæder og pedaler er standard, sportslæderrat ligeså og en 8” berøringsskærm følger også med. Det samme gør det, bilens størrelse taget i betragtning, rummelige bagagerum på 303 liter, der kan udvides til 1 kubikmeter, når bagsæderyglænene lægges ned. Klimaanlæg er standard ligesom sædevarme, elruder for og bag samt el-sideruder og nøglefri betjening.

 

Minus’er? Nogle mener, at det er et minus, at automatisk nødbremse ikke er standard. Undertegnede mener, at merprisen herfor er så lille, at hvis man føler for det, kan den blot tilkøbes. Og så må en Fiesta ikke trække en anhænger.


 

Andre Ford prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Ford Fiesta First World Test >>> 


Biltest: Ford Fiesta ST-Line 125 hk

Ford Fiesta ST-Line kører så godt, at den fortjener 140 hestekræfter. Hvad så, når man kun giver den 125... Fuld HD.


 


Model:

Ford Fiesta ST-Line 1,0 EcoBoost 125 hk

Listepris:

Kr. 185.070

Motor og transmission:

3 cyl. 1,0 ltr. Turbo benzinmotor. 125 hk. 170 Nm. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,9 sek./ 195 km/t/ 20,8km/l / 110 g/km

Længde:

4,04 m

Bagagerum:

303-984 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 17” alufælge. Sportsundervogn. Tågeforlygter med kurvelys. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. Fartpilot med –begrænser. Klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. Multijusterbart sportslæderrat. El-sideruder for og bag. Sædevarme. 8” berørings-skærm. SYNC 2.5.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt