For cirka en milliard år siden var der en gammel
sang med et meget berømt omkvæd. Det lød: ”Det er
ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det”. Det
kan næsten bruges om den hér prøvekørte bil, en Ford
Fiesta ST-Line, men kun næsten, for vi kan tilføje
(det bliver dog uden rim): ”Men man kan til gengæld
mærke det”. Denne udgave af Ford Fiesta ST-Line kan
nemlig højst sende 125 hestekræfter ud på
forhjulene. Det kan mærkes men ikke ses.
Og så er 125 hk egentlig ret mange, for den populære
kompakte Ford Fiesta findes i den sportslige ST-Line
udgave med helt ned til 85 hestekræfter og der er
ikke megen visuel forskel at spore. Den findes også
med 100 heste og heldigvis også med 140
hestekræfter, for den har fortjent det store
kraftoverskud, hvad vi fastslog allerede i
forbindelse med de første internationale
prøvekørsler af bilen.
Hvorfor så 125 hestekræfter?
Den findes altså også med 125 hestekræfter.
Spørgsmålet er: Hvorfor skal man så anskaffe den med
125, når vi nu mener, at den har det så godt med de
140? Nej, vi kan ikke give et klart svar, for vi vil
stadig foreslå 140 hk. Men naturligvis er der da
også tale om den dyreste udgave og det kan selvsagt
have en betydning.
Der er blot det ved det, at merprisen for de ekstra
15 hestekræfter er beskedne 5000 kroner. En Fiesta
ST-Line EcoBoost med 125 hestekræfter er prissat til
185.000 kroner, så springet til de 140 heste er
forholdsmæssigt minimalt. Men indrømmet: Isoleret
betragtet er 5000 kroner stadig en sjat penge, som
man fx kunne bruge på, at tilkøbe adaptiv fartpilot
inklusiv automatisk nødbremse samt forrudevarme og
opvarmede sprinklerdyser. Alt det koster cirka 5000
kroner.
Og indrømmet, vil man have både og, så koster
Fiestaen lige pludselig 195.000 kroner.
Længere på literen – lavere afgift
Men der er også et andet økonomisk aspekt baseret på
brændstoføkonomien: Det officielle forbrugstal til
beregning af ejerafgiften er 20,8 km/l med 125 hk
kontra 19,6 km/l med 140 hk. Det giver naturligvis
en lille besparelse på benzinudgiften, men også
ejerafgiften er lavere: 580 kroner/halvår vs 890
kr./halvår. Så den samlede merudgift er større end
de 5000 kroners prisforskel.
Når det så er gjort op kunne man jo stille
spørgsmålet: Er det nødvendigt med mere end 125
hestekræfter. I tørre tal er svaret: Nej. 0-100 km/t
tager 9,9 sekunder i stedet for 9,0. og topfarten er
195 km/t i stedet for 202. Det sidste er nok mere af
teoretisk betydning. Men det første kan mærkes, især
når vejen er plan og fri.
God på ujævn vej
På ujævn vej, som i on-board videoen her på siden,
hvor vi ikke mindst illustrerer Fiesta ST-Line’s
affjedring, har man overhovedet ikke brug for mere
end 125 hestekræfter. Man kunne endda klare sig med
mindre, for selvom affjedringen er forbavsende
tilgivende, selvom den er strammere end i
”ikke-ST-Line udgaverne”. Videoen er dog præget af,
at standardhjulene på 17” på en ST-Line var
erstattet af 18” fælge med tilhørende 40 procent
lavprofildæk.
Den hjulkonfiguration kan vi kun bakke op omkring,
hvis man kører med bilen på racerbane-lignende plan
asfalt. Og da mangler hestekræfterne – fordi Fiesta
som sagt kører så godt, at den fortjener de ekstra
kræfter.
Med andre ord: Ved 125 hk og lavere bør 17” hjulene
bevares, og hvis man absolut vil have 18” hjul, da
kun til 140-hestes versionerne.
Omfattende udstyr
ST-Line udstyret er i sig selv ret omfattende og
inkluderer bl.a. det attraktive ST Body styling kit,
der får bilen til at se rigtig fræk ud. Sportssæder
og pedaler er standard, sportslæderrat ligeså og en
8” berøringsskærm følger også med. Det samme gør
det, bilens størrelse taget i betragtning, rummelige
bagagerum på 303 liter, der kan udvides til 1
kubikmeter, når bagsæderyglænene lægges ned.
Klimaanlæg er standard ligesom sædevarme, elruder
for og bag samt el-sideruder og nøglefri betjening.
Minus’er? Nogle mener, at det er et minus, at
automatisk nødbremse ikke er standard. Undertegnede
mener, at merprisen herfor er så lille, at hvis man
føler for det, kan den blot tilkøbes. Og så må en
Fiesta ikke trække en anhænger.
|