Det er populært, at købe biler i SUV-klassen. Især
de kompakte og derfor også mere prisattraktive af
slagsen er gået rent ind, ikke mindst hos os
danskere. Derfor meldte Ford sig da også for nogen
tid siden med sit bud på en kompakt SUV. Det har vi
fortalt om tidligere og denne prøvekørsel bør læses
i sammenhæng med vores erfaringer fra den
internationale test for et halvt års tid siden.
Bilen var ikke helt ny, da Ford valgte at tage den
til Danmark. Men den havde lige fået et
gennemgribende facelift, som skulle være interessant
for de danskere, der netop synes, at Fords koncept
er det rette. Ford EcoSport, som bilen hedder, er
nemlig på mange måder anderledes end konkurrenterne,
eller skal vi sige de andre biler i samme kategori,
det såkaldte B-SUV’er.
Anderledes dimensioner
Ford EcoSport er 4,10 meter lang. Det er såmænd
meget almindeligt, og bagsædepladsen er også
derefter. Men den er også 1,82 meter bred og det er
ret bredt. Men tilladt, fordi den også er 1,71 meter
høj. De sidste seks cm af højden skulle dog være
givet af tagbøjlerne, men det har vi lidt svært ved
at se – vurder selv billederne af bilen lige forfra
og bagfra.
Men høj er den i en klasse, hvor mange er 10 cm
lavere. Det giver sig udslag i rummeligheden, som er
ganske god med 356 liter bagagerum og en kapacitet
på 1238 liter, hvis bagsæderyglænene lægges ned. At
det ikke er mere skyldes, at Ford tager SUV begrebet
alvorligt: EcoSport har 19 cm frihøjde og kan også,
godt nok ikke i Danmark, fås med firehjulstræk.
Sidehængslet bagdør
Det mest karakteristiske er imidlertid bagdøren. Den
er sidehængslet i stedet for at være tophængslet.
Det har et par ulemper (man kan fx ikke stå under
den i læ, når det regner), men bestemt også flere
fordele. Høje personer vil glæde sig over, ikke at
knalde panden ind i kanten på bagdøren, og ikke-høje
personer vil glæde sig over ikke at skulle stå på
tæer for at få bagklappen lukket i. Desuden er den
så genialt konstrueret, at der er en udhuling i
døren, som indebærer, at når man lige præcis tror,
at man har læsset bagagerummet for meget, så døren
ikke kan lukke, så går det i mange tilfælde
alligevel.
I forbindelse med de internationale prøvekørsler
kørte vi en version med en 125-hestes 3-cylindret
EcoBoost turbo benzinmotor, i princippet identisk
med den, som lå i den her prøvekørte bil. Men
dengang havde bilen automatgear, nu var den manuelt
gearet og det gør en stor forskel.
Meget billigere med manuelt gear
I kroner og øre er prisforskellen næsten 36.000
kroner. Og ejer-afgiften er dobbelt så høj, hvis man
ikke
selv skifter gear. Det skyldes selvfølgelig en
dårligere benzinøkonomi – og dér er der også stor
forskel. NEDC normtallet siger 15,6 km/l med
automatgear og hele 18,2 km/l med manuelt gear.
Til gengæld må man have lidt mere tålmodighed, når
man selv skal skifte gear. Ikke fordi gearkassen er
træg eller langsom, tværtimod er den yderst præcis
og både smidig og let. Men med automatgear er
drivlinen anderledes konfigureret, så uanset hvor
hurtig man er på gearskiftet ved egen hånd, når den
automatisk skiftende EcoSport 100 km/t på 11,6
sekunder mod den manuelle 12,7 sekunder.
Ingen racerbil
Men mon ikke det går. Ford EcoSport er jo ingen
racerbil, selvom den er udrustet med en sprød
affjedring, der bestemt ikke var mindre sprød i den
prøvekørte udgave, hvor Titanium
standardudrustningen på 16” alufælge var erstattet
med 17” – dækkene var 205 mm brede og lavprofilen 50
procent. Det efterlader ikke meget affjedring i
dæksiderne – vi gætter på at 16” hjulene faktisk
ville have været mere passende.
Titanium udstyret, som udgør 20.000 kroner oven i
basisudstyret ”Trend”, medfører foruden alufælge, at
bilen bl.a. også er udstyret med regnsensor,
p-sensorer bag (godt, for det er udsynet bagud
ikke), dellæder, fartpilot, el-sideruder, sædevarme
og klimaanlæg. Svagheden er, at automatisk nødbremse
ikke indgår og heller ikke kan tilkøbes. Men da
noget tyder på, at det ikke nødvendigvis er noget,
mange bilkøbere vil betale ekstra for i de
situationer, hvor de rent faktisk kan tilkøbe en
sådan, gør det måske ikke så meget.
Billigt ekstraudstyr
Testbilen havde i øvrigt stribevis af ekstraudstyr
og priserne derfor er ikke høje: Nøglefri adgang
koster blot 3550 kroner, ratvarme og forrudevarme
blot 2400 kroner, bakkamera, p-sensorer også foran
og foldbare sidespejle koster 4290 kroner og den
såkaldte audio-pakke med bl.a. B&O Play, 7
højtalere, 8” berøringsskærm og Fords avancerede
SYNC3 infotainment system koster blot 5770 kroner
ialt.
|