- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Ford EcoSport Titanium 1,0 EcoBoost 125 hk M/T


Et anderledes koncept i pop-klassen


Af Søren Clauding – juli 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er populært, at købe biler i SUV-klassen. Især de kompakte og derfor også mere prisattraktive af slagsen er gået rent ind, ikke mindst hos os danskere. Derfor meldte Ford sig da også for nogen tid siden med sit bud på en kompakt SUV. Det har vi fortalt om tidligere og denne prøvekørsel bør læses i sammenhæng med vores erfaringer fra den internationale test for et halvt års tid siden.

 

Bilen var ikke helt ny, da Ford valgte at tage den til Danmark. Men den havde lige fået et gennemgribende facelift, som skulle være interessant for de danskere, der netop synes, at Fords koncept er det rette. Ford EcoSport, som bilen hedder, er nemlig på mange måder anderledes end konkurrenterne, eller skal vi sige de andre biler i samme kategori, det såkaldte B-SUV’er.

 

Anderledes dimensioner

Ford EcoSport er 4,10 meter lang. Det er såmænd meget almindeligt, og bagsædepladsen er også derefter. Men den er også 1,82 meter bred og det er ret bredt. Men tilladt, fordi den også er 1,71 meter høj. De sidste seks cm af højden skulle dog være givet af tagbøjlerne, men det har vi lidt svært ved at se – vurder selv billederne af bilen lige forfra og bagfra.



Men høj er den i en klasse, hvor mange er 10 cm lavere. Det giver sig udslag i rummeligheden, som er ganske god med 356 liter bagagerum og en kapacitet på 1238 liter, hvis bagsæderyglænene lægges ned. At det ikke er mere skyldes, at Ford tager SUV begrebet alvorligt: EcoSport har 19 cm frihøjde og kan også, godt nok ikke i Danmark, fås med firehjulstræk.

 

Sidehængslet bagdør

Det mest karakteristiske er imidlertid bagdøren. Den er sidehængslet i stedet for at være tophængslet. Det har et par ulemper (man kan fx ikke stå under den i læ, når det regner), men bestemt også flere fordele. Høje personer vil glæde sig over, ikke at knalde panden ind i kanten på bagdøren, og ikke-høje personer vil glæde sig over ikke at skulle stå på tæer for at få bagklappen lukket i. Desuden er den så genialt konstrueret, at der er en udhuling i døren, som indebærer, at når man lige præcis tror, at man har læsset bagagerummet for meget, så døren ikke kan lukke, så går det i mange tilfælde alligevel.



I forbindelse med de internationale prøvekørsler kørte vi en version med en 125-hestes 3-cylindret EcoBoost turbo benzinmotor, i princippet identisk med den, som lå i den her prøvekørte bil. Men dengang havde bilen automatgear, nu var den manuelt gearet og det gør en stor forskel.



Meget billigere med manuelt gear

I kroner og øre er prisforskellen næsten 36.000 kroner. Og ejer-afgiften er dobbelt så høj, hvis man ikke selv skifter gear. Det skyldes selvfølgelig en dårligere benzinøkonomi – og dér er der også stor forskel. NEDC normtallet siger 15,6 km/l med automatgear og hele 18,2 km/l med manuelt gear.

 

Til gengæld må man have lidt mere tålmodighed, når man selv skal skifte gear. Ikke fordi gearkassen er træg eller langsom, tværtimod er den yderst præcis og både smidig og let. Men med automatgear er drivlinen anderledes konfigureret, så uanset hvor hurtig man er på gearskiftet ved egen hånd, når den automatisk skiftende EcoSport 100 km/t på 11,6 sekunder mod den manuelle 12,7 sekunder.

 

Ingen racerbil

Men mon ikke det går. Ford EcoSport er jo ingen racerbil, selvom den er udrustet med en sprød affjedring, der bestemt ikke var mindre sprød i den prøvekørte udgave, hvor Titanium standardudrustningen på 16” alufælge var erstattet med 17” – dækkene var 205 mm brede og lavprofilen 50 procent. Det efterlader ikke meget affjedring i dæksiderne – vi gætter på at 16” hjulene faktisk ville have været mere passende.



Titanium udstyret, som udgør 20.000 kroner oven i basisudstyret ”Trend”, medfører foruden alufælge, at bilen bl.a. også er udstyret med regnsensor, p-sensorer bag (godt, for det er udsynet bagud ikke), dellæder, fartpilot, el-sideruder, sædevarme og klimaanlæg. Svagheden er, at automatisk nødbremse ikke indgår og heller ikke kan tilkøbes. Men da noget tyder på, at det ikke nødvendigvis er noget, mange bilkøbere vil betale ekstra for i de situationer, hvor de rent faktisk kan tilkøbe en sådan, gør det måske ikke så meget.

 

Billigt ekstraudstyr

Testbilen havde i øvrigt stribevis af ekstraudstyr og priserne derfor er ikke høje: Nøglefri adgang koster blot 3550 kroner, ratvarme og forrudevarme blot 2400 kroner, bakkamera, p-sensorer også foran og foldbare sidespejle koster 4290 kroner og den såkaldte audio-pakke med bl.a. B&O Play, 7 højtalere, 8” berøringsskærm og Fords avancerede SYNC3 infotainment system koster blot 5770 kroner ialt.

Andre Ford prøvekørsler - find dem hér >>>

 

Læs også:

Ford EcoSport First World Test >>>


Vi har prøvekørt den manuelle udgave af Ford EcoSport. Der er markant forskel på den og den tidligere prøvekørte automatgearsversion. Fuld HD.


 

 


Model:

Ford EcoSport Titanium 1,0 EcoBoost 125 hk M/T

Listepris:

Kr. 237.900 inkl. lev.

Motor og transmission:

3 cyl. 1,0 ltr. Turbo benzinmotor. 125 hk. 170 Nm. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

12,7 sek./ 180 km/t/ 18,2 km/l / 119 g/km

Længde:

4,10 m

Bagagerum:

356-1238 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 16” alufælge. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri betjening. Fartpilot med –begrænser. Varme i forruden. Klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. Multijusterbart læderrat. Dellæderkabine. El-sideruder for og bag. Sædevarme. Regnsensor.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt