Vi har tidligere prøvekørt Ford EcoSport i
Titanium-versionen. Men med ST-Line setup sker der
en forvandling. Én ting er udstyret, som i den
sportslige ST-Line version er anderledes, et andet
er bilens kørefærdigheder. Det første var
forventeligt, det sidste var overraskende.
Den tidligere prøvekørte Titanium udgave havde 17”
alufælge som ekstraudstyr i stedet for de 16” fælge,
der er standard. Allerede dengang, og også baseret
på erfaringerne fra de internationale prøvekørsler,
antog vi, at standardfælgende ville have været mere
passende til den komfort-orienterede Titanium. Nu
føler vi os sikre, ikke mindst fordi ST-Line føles
mere harmonisk.
Køredynamik
Forklaring: ST-Line er udrustet med sportsundervogn,
som primært handler om at affjedringen er strammere.
Det er i sig selv ikke dumt, for en høj bil med stor
frihøjde bør ikke være for slatten i affjedringen. I
hvert fald ikke, hvis man gerne vil køre den lidt
frisk. Men der var en anden gevinst ved den
forvandling – ST-Line er mindre sidevindsfølsom.
Faktisk blæste det i testperioden til tider temmelig
meget, og sidevinden var næsten ikke mærkbar.
On-board videoen her på siden giver en fornemmelse
deraf, men det er naturligvis endnu mere udpræget,
hvis man køre EcoSport ved høj fart på et åbent
stykke motorvej. Det har vi prøvet, og det var
overraskende positivt.
Bedre harmoni
Den anden del er fælgene. For de og deres
lavprofildæk, på samme størrelse som i
Titanium-udgaven, passer meget bedre til den fastere
affjedring. Der er ganske enkelt en bedre harmoni i
tingene og det giver en lettere tilgang til kørslen.
Det er så yderligere understreget af den gode
3-cylindrede 140-hestes EcoBoost turbo benzinmotor.
Den forvandler godt nok ikke EcoSport’en til en
racerbil, men accelerationstallet til de 100 km/t på
11,8 sekunder er trods alt et sekund bedre end med
125 hestekræfters udgaven. Det opleves især ved de
lavere hastigheder, hvor bilen er helt underholdende
gennem snævre sving.
ST-Line står for sport og dynamik
Det betyder sammenfattende, at køreoplevelsen er
helt i overensstemmelse med det, ST-Line står for.
Bilen er sjovere, mere dynamisk og kører som sådan
som den ser ud. Det særlige ST-Line bodykit løfter
det udvendige design, og bilen har rigtig godt af
kontrastlakeringen, som i øvrigt er standard. Og
ST-Line dellæder interiøret er med til at tage sig
af det indvendige løft.
Prisforskellen på den prøvekørte ST-Line og den
tidligere prøvekørte Titanium er blot 5000 kroner.
Det inkluderer altså også 15 ekstra hestekræfter,
som oven i købet indebærer, at man kører 0,3 km
længere på literen end hvis bilen blot havde 125 hk.
Så der er ikke rigtigt en økonomisk grund til at
vælge de færre kræfter.
Udstyret
Udstyret i Titanium er naturligvis forskelligt, og
da må man sammenligne udstyrslisterne. Vi kan hér
blot fastslå, at regnsensorer, klimaanlæg, fartpilot
og de store fælge hører med til ST-Line
påklædningen. Den kan ikke fås med automatisk
nødbremse, så på det punkt må man selv tage vare
omkring tingene. Omvendt kører den så godt, at man
alene ad den vej er godt stillet.
Dertil kommer så de unikke praktiske løsninger, især
den venstrehængslede bagdør, som gør Fords kompakte
SUV anderledes og byder på mange fordele. Det meste
fremgår af billederne og er også beskrevet i vores
tidligere testrapporter EcoSport.
Vi skal dog ikke undlade igen at pege på de meget
rimelige priser, Ford holder sig for ekstraudstyr:
Vinterpakken, som bl.a. inkluderer ratvarme og varme
i forruden, koster blot 2400 kroner,
parkeringspakken med bakkamera lige under 5000
kroner og for blot 4030 kroner får man Xenon-lys,
tonede ruder og den sportslige bagspoiler.
12-Volt udtag på siden af bagsæderne er en af mange
praktiske detaljer.
Den sidehængslede
bagklap er en anden...
|