Det er ikke altid lige let at kategorisere biler. Så
at kalde Fiat Tipo SW for en mellemting mellem en
mellemting er det nærmeste, vi kan komme. Den er
rummelig og funktionel som en crossover og har samme
frihøjde og køreegenskaber som en konventionel
personbil – men den er mere rummelig, fordi den med
sine 1,5 meter er ca. 5 cm højere.
Det blæste og regnede temmelig meget i testperioden,
og givet er det, at selvom Tipo SW har tilgivende
affjedring, ikke så meget forskellig fra 5-dørs
versionen, er sidevindsfølsomhed ikke et tema. Det
havde den måske været, hvis frihøjden var kommet op
på crossover/SUV niveau.
25 procent mere bagageplads
SW betyder frit oversat ”stationcar”. Tipo SW er små
21 cm længere end 5-dørs bilen, men overraskende nok
er bagagerummet blot 110 liter større. Det skyldes
givet vis, at der er gjort meget ud af
funktionaliteten, der jo også ofte kan være
vigtigere end rå plads. Og så er 550 liter plads alt
andet lige udmærket i en 5,57 meter lang bil.
Procentuelt er forskellen i øvrigt 25 procent.
Funktionaliteten inkluderer mange gennemtænkte
finesser. Bagagerumsdækkenet kan åbnes i to trin, så
det ikke behøver, at forsvinde helt hen i nakken på
bagsædepassagererne, men det har givetvis også stor
betydning for de bilister, der ikke er så høje som
gennemsnitsdanskeren.
Let betjening og fleksibel brug
Bagagerumsbunden kan vippes op i en vinkel på
anslået 35 grader (se billederne her på siden) og
dér kan den blive siddende, så man lettere kan
betjene rummet nedenunder. Og helt nede, altså under
den nederste bund, er der yderligere plads til fx et
reservehjul. Eller som i den prøvekørte bil en stærk
flamingo kasse med rum samt lappekit. I hver side er
der skillevægge med yderligere fralægningsplads og
12 Volt udtag vil fx kunne bruges til en køletaske.
Ikke dumt i en varm bil.
Der er glimrende plads på bagsædet, bl.a. fordi man
sidder højt, men ellers er kabineindretningen ikke
nævneværdig forskellig fra den 5-dørs udgave, vi
tidligere har prøvekørt (læs
om Fiat Tipo 5-dørs hér >>>). Det var også en
identisk drivline, der var tale om, og da
undervognen også er ens på 5-dørs versionen og SW,
kunne man sammenligne direkte.
Strammere affjedring
Og umiddelbart synes det som om, at SW er lidt
strammere sat op end 5d. Det vil da heller ikke være
så mærkeligt, fordi SW trods alt er beregnet til at
bære noget mere – selv om nyttelastvægten er den
samme. I øvrigt vejer de to biler – 5d og SW – stort
set det samme. Beskedne 10 kg er den officielle
forskel.
Men fordi SW er længere, er vægten skubbet lidt
bagover. Der er dog ingen nævneværdig forskel at
mærke, men den lidt strammere undervogn er vi ret
sikre på, og den medvirker formentlig til den ens
balance i de to varianter. Den kan også have til
hensigt, at reducere sidevindsfølsomheden fra den
alt andet lige lidt større sideflade. Det er sund
fornuft og forskellen i køreegenskaberne er meget
lille.
Det meste er ens
Fordi drivlinerne er ens er præstationstallene det
også – næsten. For det tager 3/10 sekund længere at
accelerere til de magiske 100 km/t i SW. Men de
officielle forbrugstal er ens. 29,4 km/l kunne vi
ikke nå, man et sted i nabolaget af 25 km/l er ikke
urealistisk.
Standardudstyret er i princippet ens, men
splitbagsæde med foldbart bagsæde (ikke vist på
billederne) er standard i SW. Af samme årsag er
læssefladens længde 1,80 meter i begge versioner,
men i SW udgaven er bagagerumsbunden i fuld længde
mere plan end i 5-dørs Tipo’en.
9000 kroner oveni
Prisen er da heller ikke meget forskellig. 9000
kroner koster SW mere end 5d, men det kan også ligge
i noget så basalt som tagskinner og så den førnævnte
anderledes bagsæde- og bagagerumskonstruktion. Man
skal ikke glemme, at to tredjedele af beløbet er
afgift til staten.
Som alle andre biler i den prisklasse har Tipo også
haft fordel af afgiftsændringerne i 2017. Prisen på
235.000 kroner er absolut attraktiv for en bil med
Tipo SW’s muligheder. |