Er man til BMW og
betyder design rigtig meget for biloplevelsen, så se
billederne, før der fordybes i teksten. Designet af
den sportslige udgave af BMW X1 sidder lige i øjet.
Indrømmet, smag og behag er forskellig og derfor
lader vi som regel billederne fortælle mere end de
mange ord, når det kommer til bilernes design.
Men ord skal der
også til og onboard videoen her på siden parrer
begge dele. Simpelthen fordi kunsten, at bygge en
bil, der ser godt ud, som kører godt og også til
husbehov kan klare sig der, hvor visse andre giver
op, ikke mestres af alle. Det skal da også med det
samme tilføjes, at den prøvekørte version af X2
trives bedst på plan asfalt. Til trods for forøget
frihøjde, til trods for firehjulstræk. Eller måske
netop i kraft af firehjulstrækket.
En anderledes bil
Forklaring: BMW X1
med selvsamme 190 hestes 2-liters dieselmotor og
8-trins automatgearkasse har vi sat på prøve for et
par år siden, under udfordrende vinterlige
kørselsforhold (læs
testen af BMW X1 20d xDrive her >>>). Den er i
sit rette element under sådanne kørselsforhold. X2
er på mange måder anderledes.
X2 er 8 cm kortere
end X1. Den er også 7 cm lavere. Frihøjden på 20 cm
er reduceret til 18,2 og har yderligere fået et skub
nedad – 1 cm – i den prøvekørte bil, fordi den er
iklædt den særlige M Sport pakke. Ved samme
lejlighed er fjedrene ikke kun blevet kortere men
også strammere. Og da hjulene er forvandlet fra 17”
til 19” og påmonteret Pirelli P7, 225 mm brede 45
procent lavprofildæk, er affjedringen mildest talt
blevet ret sprød – hvad der passer udmærket til
bilens design, hvor ikke mindst fronten adskiller
sig fra det konventionelle BMW look.
Fra forhjulstræk
til ”næsten baghjulstræk”
Og det var alt
sammen ok, hvis ikke X2eren havde forhjulstræk. Men
hov, det har den jo kun, når man cruiser derudaf
eller sprinter afsted på en motorvej. Og præcis dér
betyder det med BMW prædikat foretrukne baghjulstræk
jo ikke meget. Dér er forhjulstræk faktisk en
fordel.
Men i samme øjeblik,
man lukker op for de mange kræfter – og det
maksimale drejningsmoment på indtryksfulde 400 Nm
får man allerede ved 1750 motoromdrejninger i
minuttet – skubbes kræfterne bagud på baghjulene, om
end en vis portion forbliver på forhjulene. Så er
bilen på det nærmeste blevet baghjulstrukken, med al
den køredynamik, det fører med sig, og da bistår
forhjulene med at stabilisere bilen under
acceleration og underbygger den sikre
vejbeliggenhed.
En anden
opgaveløsning
Det kan som sådan
godt være, at firehjulstræk i en konventionel SUV/crossover
egentlig er skabt med sigte på lettere offroad
kørsel, men i en X2 M Sport løser det en anden
opgave.
Den billigste X2
koster 420.000 kroner. Den prøvekørte xDrive version
med den kraftige motor og det konventionelle, men
effektive automatgear, er prissat til 508.000
kroner. Og så var den prøvekørte version udstyret
efter alle kunstens regler, så prisen var krøbet op
på næsten trekvart million. Alene M Sport X
opgraderingen står i 122.000 kroner. Det er let at
give pengene hjul at køre på i en BMW. Men man får
da også meget god køreoplevelse for pengene.
Udstyrsstykket
M sport pakken er
inkluderet i den pris og bidrager bl.a. med de stor
hjul, den sprøde affjedring, en strammere og mere
direkte styring, tætsiddende sportssæder og den
omfattende LED lyspakke. Advantage udstyret omfatter
bl.a. el-bagklap, der åbner for det 470 liter store
bagagerum (godt i en blot 4,36 meter lang 1,53 meter
høj bil). Steptronic automatgearet er også en del af
Advantage udstyret og automatisk nødbremse
ligeledes. Den fungerer dog kun i intervallet fra 10
til 60 km/t.
Udsynet bagud fra
førerpladsen er beskedent, og interiøret som helhed
er ikke opgraderet på samme måde som det udvendige
design. Men det er pænt nok, absolut.
Tryk på (”M”)
sport
Det er dog de
sportslige køreegenskaber, der sammen med de
udvendige linjer definerer X2 i denne udgave.
Performance Control, en slags torque vectoring,
omfatter også motorstyringen og i kombination med
det store drejningsmoment er bilen meget nem og
harmonisk. Kørselskomforten er moderat, der skal
meget jævn asfalt til at gøre bilen komfortabel, men
det er vel heller ikke meningen med den.
BMW logoet på den temmelig brede (og ret
uigennemsigtige) C-stolpe vækker minder om de
hæderkronede CS-modeller fra 1970'erne.
Og i en tid, hvor
premium kollegerne går på kompromis med fundamentale
rigtige køreløsninger som fx multilink
baghjulsophæng, er det dejligt, at det har BMW valgt
ikke at gøre.
Sidst men ikke
mindst. Det officielle forbrugstal iht. den nye WLTP
testcyklus omregnet til NEDC tal – de såkaldte NEDC2
tal – er 21,3 km/l. Det er godkendt, set i lyset af
de mange kræfter, automatgearet og firehjulstrækket.
|