Ofte er det sådan, at køber man en bil med en anden
motor, er det det, man får, altså en bil med en
anden motor. Når det gælder Alfa Romeo, og det har
vi erfaret også med andre af den navnkundige
italienske bilfabriks biler, får man meget mere end
blot en anden motor. Man fristes i blandt til at
sige, at får en helt anden bil.
Naturligvis er basis den samme, versionerne er
visuelt ret ens. Men i ”tilfældet Stelvio” er der
ret stor forskel på køreoplevelsen i de indtil nu
tre versioner af fabrikkens første SUV, vi er gået
under lakken på. Vi lagde ud med den firehjulstrukne
udgave med 210 hestes dieselmotor og kørte ved høj
fart på tyske Autobahns. Det var ikke dér, den
trivedes bedst, men ret beset er det heller ikke
hastigheder over 200 km/t den er skabt til, især
ikke med firehjulstræk.
På jagt efter det optimale
Dertil er udgaven med 280 hestes benzinmotor
forbavsende meget bedre, fordi man har tilrettet
hele bilen til, at kunne håndtere store fart, og her
er firehjulstrækket suverænt til fx at komme hurtigt
ud af langsomme kurver, som der ret beset er flest
af i Danmark.
Og nu har vi så det nærmere på Edizione versionen af
den baghjulstrukne udgave med ”sølle” 180
dieselheste i maskinrummet. ”Sølle” er sat i
anførselstegn, for den udgave er måske den mest
optimale af Stelvioerne, når det hele tages i
betragtning.
Hurtig og velkørende
Motoren er med et drejningsmoment på hele 450 Nm,
leveret ved 1750 omdr./min. i stand til at supplere
motoreffekten, så man kan nå 100 km/t på 7,6
sekunder. Langsom er den altså ikke og topfarten er
fortsat over 200 km/t. Udmærket af en 1,67 meter høj
bil med 20 cm til vejen, hvis man altså ser bort fra
dækkene.
Og dækkene har et forbavsende godt vejgreb, dels
fordi de ikke er ultra lavprofil (hvad vi dog godt
kunne have tænkt os, når kørebanen er helt plan,
ellers ikke – se video og fornem det selv), dels
fordi affjedringen er forholdsvis tilgivende. Og
samarbejdet med baghjulstrækket virker glimrende,
når man kører on-road, hvor bilen er mere rolig end
4WD diesel-udgaven på asfalt. Men indrømmet,
sidstnævnte må trække 2300 kg – RWD versionen 1700
kg – det lægger jo en naturlig begrænsning på
fartudøvelsen...
Velafstemt styring
Med RWD og færre hestekræfter sparer man 55 kg, som
ikke er voldsomt mærkbart, men alligevel giver en
fornemmelse af en bil i rigtig god balance. I
kombination med det suveræne hjulophæng, hvor især
de dobbelte wishbones ude fortil kommer til deres
ret med en smule mindre vægt på, giver et velafstemt
resultat.
Og så er der prisen. Den allerbilligste Stelvio
koster 570.000 kroner. Dens dieselmotor yder 150
hestekræfter. Vi har ikke prøvet den, men tillader
os alligevel at være hurtige på aftrækkeren: Glem
den, især fordi man for blot 10.000 kroner oveni får
den her prøvekørte 180 hestes version. Det kan være
at vore ”Glem den” er tidsbegrænset, men et faktum
er det, at foruden de flere hestekræfter får man i
hvert fald lige nu også et langt mere omfattende
udstyr, kaldet ”Edizione”.
Edizione er penge værd
Hvor længe Edizione varianterne eksisterer, skal vi
ikke spå om, men de er udtryk for, at Alfa Romeo har
sat fokus på ikke mindst priskonkurrencen, og den
kan godt synes lidt hård i den kategori af biler for
tiden. Men helt kort kan vi fastslå: Stelvio
Edizione med 2,2 liters 180 hestes diesel er alle
pengene værd.
I øvrigt kører man 21,3 kilometer på hver liter
diesel, eller i praksis omkring 20. Det skyldes
bl.a., at man ikke har bortskaffet 8-trins
automatgearet. Det er et herligt, smidigt gear, som
næsten umærkeligt konstant sikrer, at man er i det
optimale gear, svarende til fart og belastning – med
stort hensyn taget til økonomien. Man kan
selvfølgelig vælge, at skubbe DNA-vælgeren over i ”Dynamic”,
så ser tingene anderledes ud, men det gør
kurve-angrebene også.
Gennemtænkt gearskifte
I øvrigt kan der skiftes gear manuelt vha. store
paler bag rattet – paler, der vel at mærke bliver
siddende, så man ved, hvor man har dem og altså ikke
følger rattet rundt. I en meget sportslig bil, med
små rat-udslag, er ”medfølgende” paler på sin plads.
Men i en SUV er det rigtig fint, at de ikke kører
med rundt. De er til gengæld meget store og derfor
lette at ramme, når bilen parerer et ujævnt
underlag.
I onboard videoen her på siden kører vi på et rigtig
ujævnt underlag i videoens sidste fase, og hér er
”Normal” meget mere rigtig end ”Dynamic”. Alligevel
kan man sagtens slå en smule med halen, når blot
vejgrebet bliver tilstrækkeligt dårligt. Reddet af
balancen og styrepræcisionen.
Udstyrslisten
Og Edizione udstyret: Listen er lang, her er et
uddrag: Adaptiv fartpilot, Xenon lys, 8,8” skærm, 7”
TFT skærm i instrumenthuset, elektrisk indstillelige
forsæder med varme, varme i rattet, elektrisk
bagklap (lidt langsom, men hvis man er kommet lidt
hurtigere frem, gør det ikke så meget), p-sensorer
bag og naturligvis automatisk nødbremse.
Testbilen var udrustet med 19" fælge og gule
bremsekalibre. De står godt til forårets farver.
|