Tænk, hvis en britisk bilfabrik gav en hurtig bil
efternavnet ”Speed”. Eller en tysk fabrik kaldte en
bil for ”Schnell”. Det ville være underligt. Men
italienerne har andre normer: For dem er det helt
naturligt, at kalde en Alfa Romeo Giulia ”Veloce”.
Det betyder hurtig. Sådan! Hvis man altså skulle
være i tvivl.
Endda er Alfa Romeo Giulia med tilnavnet Veloce ikke
den hurtigste version. Den hurtigste hedder
Quadrifoglio, hvilket nærmest er meningsløst for
ikke-Alfa kendere, men det har noget med historie at
gøre og inkluderer 510 hestekræfter. Veloce handler
alene om fart. Og med 280 hestekræfter og
firehjulstræk har man fart nok til de fleste formål.
Derfor…
Meningsfuld
Og selvom 0-100 km/t måske kun giver mening i de 5,2
sekunder, de tager – i al slags vejr og på ethvert
underlag, hvilket sikres af firehjulstrækket og
8-trins automtgearet – er der alligevel en vis
mening med galskaben, som er svær at finde i
Quadrifoglio versionen. I vores optik er netop den
hér prøvekørte version den mest komplette, den mest
harmoniske, den mest meningsfulde.
Giulia er en personvogn, den er ingen sportsvogn,
heller ingen racerbil. Den har plads til i hvert
fald fire personer, sådan lidt afhængig af, hvordan
man definerer det til fire indrettede bagsæde, hvor
midterpartiet kan rumme en ekstra person, men ikke
er særlig komfortabelt. ”Midter-personen” skal i
givet fald også kæmpe med en kardantunnel, som rent
faktisk er i brug – i modsætning af de af
konkurrenterne, som har en kardantunnel, der kun
benyttes, når bilen er firehjulstrukken.
Kardantunnel med mening
Dermed giver kardantunnellen mening. For selvom
Giulia er en personbil, er den baghjulstrukket. Den
er oven i købet så avanceret, at kardanakslen er
fremstillet af karbonfiber, som mindsker
vibrationerne og leverer kræfterne præcist til
baghjulstrækket. Og er vejgrebet ikke godt nok,
sendes op til 60 procent af kræfterne op til
forhjulene, styret af et glimrende
drivline-styresystem, der sikrer præcis den mængde
kræfter på hvert hjul, som er optimalt i samarbejdet
med de tre øvrige.
Så selvom den ikke er en sportsvogn, har den
køreegenskaber, der nærmer sig. Den har dobbelte
wishbone hjulophæng for og bag. Og dermed giver de
mange kræfter også mening. I vores optik og med
skræmmende få kilometer i Quadrifoglio-versionen tør
vi alligevel postulere, at 510 hestekræfter er mere
end nødvendigt. Man kan udmærket klare sig med den
næstbedste løsning. Dermed bliver prisen også et
godt stykke under halvdelen. Det giver vel et eller
andet sted også mening.
Vægtfordeling efter behov
On-board videoen her på siden illustrerer bilens
køreegenskaber. Dem har vi tidligere prist og de er
nok noget nær optimale i den her prøvekørte bil.
2-liters turbo benzinmotoren gør godt nok bilen 100
kg tungere end fx den tilsvarende 200 hestes
benziner (men den vejer det samme som udgaverne med
dieselmotor). Dermed bliver vægtfordelingen nok ikke
helt de oplyste 50:50, i hvert fald ikke når bilen
står stille.
Men når speederen trædes ned og det fortrinsvis er
baghjulene, der tager sig af accelerationen, skubbes
tyngdepunktet naturligt bagover og så skal det
såmænd nok passe med den ligelige vægtfordeling. Det
virker i hvert fald godt. Og spørgsmålet om en bils
balance er mindre vigtigt, når man blot cruiser
indenfor eksempelvis de danske hastighedsgrænser.
Sikkerhed i kørefærdighederne
En del af hemmeligheden findes også i det
overbevisende drejningsmoment på 400 Nm, som nås
allerede ved 2250 omdr./min. Når forhjulene giver en
hjælpende hånd, er ikke bare accelerationen men også
balancen i bilen forbilledlig. Se videoen og fornem
hvor sikkert bilen kører. Læg også mærke til vor
blødt og alligevel direkte launch-kontrollen
håndterer starthullerne. Dem bliver man ikke
hængende i.
Testbilen var udstyret med 19" fælge i stedet for
18" og de gule kalibre er ekstraudstyr. Trods
lavprofilen var affjedringen forbavsende
komfortabel.
Og sikkerheden er en uomtvistelig fordel, der er
forbundet med en velkørende personbil. Med gode
kørefærdigheder, godt vejgreb, god balance og præcis
styring er man nemlig godt hjulpet i en kritisk
situation. Den slags egenskaber sætter man hurtigt
pris på, når man har set sig varm på en Giulia 2,0
TB Q4 Veloce.
Favorabel prissætning
Og a-pro-pos pris: Alfa Romeo er naturligvis hjulpet
af den generelle afgiftsreduktion i november sidste
år. Men oven i det har fabrikken reduceret prisen
med et stort set tilsvarende beløb i forhold til det
danske marked. Resultat: Den prøvekørte bil er nu
prissat til 604.000 kroner. For et halvt år siden
var prisen 695.000 kroner. Også det giver ganske god
mening, hvis man har skrevet en Alfa Romeo Giulia
2,0 TB 280 hk Q4 aut. Veloce på ønskesedlen.
Udstyret inkluderer bl.a. Xenon forlygter, der trods
LED forlygternes indtog fortsat giver et fremragende
lys, en stor let læselig 8,8” skærm, ratvarme og
ikke mindst læderindtræk. Og så er 8-trins
automatgearet alle pengene værd (det er oven i købet
inkluderet i prisen). Når først man er blevet
forelsket i sådan en Giulia, er det en
købsbeslutning, der er ”veloce” at tage. |