- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Toyota Hilux Double Cab

2,4 D-4D 4X4 T4 Van aut.


Offroader on road


Af Søren Clauding – maj 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Allerede sidste efterår kunne vi berette om den nye Toyota Hilux i forbindelse med de første korte testkørsler af Toyotas nye slider. Nu var tiden inde til at se nærmere på den populære bil, som er klart den førende på pickup markedet verden over. Dengang var hovedvægten lagt på offroad, så denne gang bragte vi Hilux’en ud på et sidespor og koncentrerede os om kørsel på rigtige, asfalterede veje.

 

Det er nemlig altid for bilproducenterne en udfordring, at etablere det optimale kompromis mellem gode egenskaber i terrænet, gode evner til at håndtere stort læs og store anhængere – og også at give de hårdtarbejdende arbejdsbiler tålelige køreegenskaber på almindelige plane veje. Metoderne er mange, nogle arbejder med beskedne frihøjder, andre med avancerede hjulophæng, atter andre finder mellemløsninger. For Toyotas vedkommende har man valgt at optimere ud fra de muligheder, bilen i sin grundform tilbyder.

 

Racerbil og prærievogn i ét

Det indebærer eksempelvis, at man anvender et konventionelt bladfjeder baghjulsophæng, alt imens forhjulsophængene er de mest avancerede af slagsen, nemlig dobbelte wishbones, simpelthen fordi bilen med sine 5,33 meters længde har plads til dobbelte wishbones. Det er næsten som at kombinere en racerbil med en prærievogn – hver har deres fordele.

 

Derved har man opnået perfekt styring og den optimale evne til at køre med store læs, 1035 kg må man køre rundt med i den prøvekørte udgave med dobbeltkabine og et næsten kvadratisk lad. Det er noget nær førende i klassen. Det skal som et kuriosum tilføjes, at lasteevnen kan nedvejes til 800 kg, hvorved man slipper billigere i afgift - der er jo ingen grund til at betale mere end højst nødvendigt, eller???

 

Kolossal frihøjde

Ved en hurtig scanning af pickup markedet er der imidlertid ét område, som Hilux’en er unik på, uanset nedvejning eller ej, og det er én af årsagerne til dens store succes på verdensmarkedet: Den kolossale frihøjde på 29,3 cm.



Det valg er givet vis truffet, fordi en bil kan have nok så mange kræfter og nok så mange trækkende hjul, men det nytter ingen ting, hvis ikke den kan forcere ujævnhederne. Kræfter og hjul kan kun benyttes, hvis de har fat i underlaget.

 

Men den store frihøjde og den konventionelle bagaksel ville kunne skabe problemer på plan asfalt, så det satte vi os for at undersøge nærmere – offroad kunne den jo sagtens håndtere.

 

Forbavsende god på plan vej

Overraskende nok viste køreegenskaberne sig at være (OK, vi havde fået en fornemmelse deraf sidste efterår) forbavsende gode på den plane asfalt. Bilen er stabil både med læs (vi kørte undervejs med 2-300 kg på ladet) og uden. Men uden læs oplevede vi en vis steppende tendens af bagenden, hvis vi bragte bilen ud på skrid-grænsen. Med blot de nævnte 2-300 kg på ladet var denne tendens næsten elimineret. Det er ret naturligt.

 

Styringen er virkelig god. Selv med store hjul og dæk med høje dæksider er styrepræcisionen glimrende, og derved har man virkelig fordel af det avancerede hjulophæng. Naturligvis skal man ikke forsøge, at køre bilen som en Dakar-racer – da skal den i hvert fald justeres ind efter præcis den opgave (faktisk har Toyota stor succes i det berømte offroad rally med netop Hilux) – men som arbejdsbil er den heller ikke skabt til høj fart.



Ingen sinke

Ikke desto mindre kan man nå de 100 km/t på 12,7 sekunder, det gør den bestemt ikke til nogen sinke i trafikken, og de 150 hestekræfter i maskinrummet skulle efter sigende gøre det muligt, at køre op til 170 km/t – vi prøvede kun de 130, og de

t var helt i orden.



Chassisets stivhed er forbedret med 20 procent i forhold til forgængeren. Det har betydning offroad, men især onroad, fordi det er hér, man virkelig kan mærke, når andet end rattet styrer bilen.

 

Vi har ikke prøvet det, men er ret sikre på at Trailer Sway Control systemet er en stor hjælp ved kørsel med tung anhænger og de øvrige egenskaber har vi langt henad vejen været inde på ved det første møde med Hilux’en.

 

Luksuøs oplevelse

Støjniveauet er bemærkelsesværdigt lavt. Ved høj fart er vindstøjen ikke generende, motoren næsten ikke til at høre og støj fra hjulophængene er der heller ikke meget af. Dertil kommer at automatgearet er ganske velfungerende. Med T4 udstyr er man godt og luksuøst klædt på, egentlig værd at overveje, hvis man tilbringer megen tid i og sammen med bilen. Har man den økonomiske mulighed, kan vi kun anbefale det høje udstyrsniveau, for hvorfor skal man ikke have det lidt godt, mens man er på arbejde…

 

En sidste ting, som givet vis er en meget vigtig grund til Toyota Hilux’ position på verdensmarkedet: Sådan en bil går aldrig i stykker og den er oven i købet mere end rimelig prissat: 190.000 kroner ekskl. moms for den billigste og 310.000 for T4 versionen med automatgear.


Andre Toyota prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Ny Hilux: Højere luksus on- og offroad >>>


Vi har tidligere prøvekørt Toyota Hilux i et til formålet etableret udfordrende offroad spor. Men hvordan kører den på plan asfalt? Videoen giver syn for sagen. Bemærk iøvrigt to små ukorrektheder: Hjulene er 18" og frihøjden er ikke det dobbelte af Amaroks. Videoen kan også ses i Fuld HD.


 


Model:

Toyota Hilux Double Cab 2,4 D-4D 4X4 T4 Van aut.

Listepris:

Kr. 373.288 inkl. moms. Kr. 309.990 ekskl. moms.

Motor og transmission:

4 cyl. 2,4 ltr. Turbo dieselmotor, 150 hk. 400 Nm/ 1600-2000 omdr./min. 6-trins automatgear. Permanent 4X4. Spærredifferentiale.

Præstationer: topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

170 km/t/ 12,8 km/l / 204 g/km

Længde:

5,33 m

Frihøjde:

29,3 cm

Anhængervægt:

3200 kg

Lad dimensioner:

152,5 X 154 cm

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hill Descent Control. Pre-Collision System (Automatisk nødbremse). Trailer Sway Control. LED forlygter. Tågeforlygter. 18" alufælge. 7 airbags. Klimaanlæg. Højdejusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. Fartpilot. Bakkamera. 5 EuroNCAP stjerner.


Link til importøren


 

Som enhver anden pickup i van-udgave er pladsen bag forsæderne udskiftet med et kæmpe bagagerum. Der er dog ikke et aflåseligt "riffelrum" nedenunder.

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt