Toyota Hilux har i årtier dokumenteret sit værd som
en af verdens mest uopslidelige biler. Kollegerne
fra BBC TV-show’et ”Top Gear” har forsøgt ultimativt
at aflive en Hilux, som oven i købet havde 350.000
kilometer bag sig. Uden held. Og nu lancerer verdens
største bilproducent den ottende generation af en
bil, som første gang så dagens lys i 1968.
Hilux har været en succes i alle årene (Hilux betød
oprindeligt High Luxury). Flere end 18 millioner
eksemplarer har Toyota solgt på verdensplan. Det er
mange for en bil, der trods alt fortrinsvis er tænkt
som en arbejdsbil, en ægte slider. Også herhjemme
har Hilux været den dominerende firehjulstrukne
pickup. I fjor solgte man over 200 eksemplarer – det
er omkring 38 procent af markedet for den type af
biler, og det til trods for, at man godt vidste, at
en ny var på vej.
Foruden den enestående kvalitet er også bilens
alsidighed en afgørende købsfaktor. Og den er blevet
forbedret i enhver henseende, afslørede vores første
prøvekørsel af den nye bil i det smukke landskab
omkring Sønderborg på Als.
Helt ny bil
Den nye Hilux minder en del om forgængeren, men der
er tale om en helt ny bil. Den er da også blevet
noget længere og måler nu imponerende 5,33 meter i
længden. Konstruktionen er helt ny, herunder
chassisrammen. Man har fastholdt bladfjedre og en
stiv bagaksel, men har forbedret affjedringen og
fortil benyttes det avancerede dobbelt wishbone
hjulophæng.
Under motorhjelmen har man lagt en ny og mere smidig
og miljørigtig 2,5 liters dieselmotor. Den præsterer
150 hestekræfter og et overbevisende drejningsmoment
på de maksimale 400 Nm ved 1600-2000 omdr./min. Dens
kræfter overføres gennem nye elektronisk styrede
gearkasser. Firehjulstrækket et helt nyt og styres
også elektronisk.
Komfortabel og effektiv
Og på komfortsiden nyder man både godt af den nye
undervogn, det lave vibrationsniveau fra motoren og
ikke mindst en kraftigt udbygget lydisolering – som
dog straffer mekanikeren, for motorhjelmen er
formentlig verdens tungeste. På den anden side: En
Hilux går jo aldrig i stykker…
Vi prøvede den nye Hilux både med automatgear og
6-trins manuelt gear. Bilerne blev kørt både på
asfaltveje, grusveje, motorveje og i et groft
off-road terræn, som militæret havde stillet til
rådighed for testkørsel. Hilux’en er helt igennem
bestået og vil næppe have problemer med at fastholde
sin position på pickup markedet
Hvorfor?
Det helt korte svar er: dens utrolige alsidighed og
favorable prissætning.
Den ser fortsat godt ud, også selvom Toyota har
opnået fem stjerner i EuroNCAP sikkerhedstesten og
derfor også skal sikre, at de bløde trafikanter
kommer mindst muligt til i en ulykkessituation.
Den har en uforlignelig frihøjde på næsten 30 cm –
den varierer en smule afhængig af variant. Den har i
dag mulighed for at trække 3500 kg og den kan vejes
ned, hvis det økonomiske regnestykke gør det mest
fordelagtigt. Altså helt afhængig af køberens behov.
Den er ikke den bedst kørende pickup ved
motorvejsfart og gennem hurtige landevejskurver, men
den er god endda. Og sandt at sige ved vi ikke,
hvordan billedet ser ud, hvis bilen har 800 kg på
ladet. Den er yderst lydsvag – forbavsende lydsvag,
faktisk – og motoren hører man ikke meget til selv
ved motorvejsfart.
Reduktionsgear og masser af hjælp
I terrænet disponerer en Hilux over hele pakken –
reduktionsgear og elektronisk styring af
kraftfordelingen mellem de fire overraskende små
hjul. Man har valgt 17” fælge med tilhørende 265/65
dæk med rimelig affjedring i dæksiderne. Det
forringer kørselskomforten en smule på ujævn vej og
vi vil mene, at større hjul i visse off-road
situationer kunne være en gevinst. Men egentlig ER
en Hilux jo ikke en terrænbil men en arbejdsbil, der
”bare” skal kunne klare det hele.
Den har da heller ikke egentlige programmer, der
håndterer forskellige kørselsforhold. Omvendt kørte
vi både i vand, på løst underlag og fast ujævnt
underlag, iblandt også med kun tre hjul i kontakt
med underlaget. Det klarede den fremragende og når
et hjul slap underlaget, mærkede man det stort set
ikke, simpelthen fordi de tre andre, kontrolleret
med computeren, klarede opgaven så fint.
Gennemført drivline
Samspillet med automatgearkassen er forbilledlig,
understreget også ved terrænkørsel hvor den helt
overtog arbejdet med at finde det optimale vejgreb.
Det er en meget, meget gennemført drivline, Toyota
har skabt.
Det understøttes af en endnu stærkere og endnu mere
vridningsstabil chassisramme. Den er blevet
forbedret 20 procent i forhold til forgængeren. Og
det oplever man også på plant underlag i form af
præcis styring og høj stabilitet. Motorvejskørslen
var ligeså overbevisende.
Det er svært, at pege på et regulært minus ved den
nye Hilux. Brændstoføkonomien er dog nok et punkt,
hvor den ikke udmærker sig voldsomt, om end 14,3
km/l ikke virker skræmmende for en firehjulstrukken
bil i den kategori – med baghjulstræk alene kan den
endda køre 14,7 km/l. Parret med en halvårlig afgift
på omkring 4000 kroner afhængig af version og andre
misundelsesafgifter er en Hilux ikke en bil, man
anskaffer, hvis ikke man har brug for den – men
sådan er det jo typisk med pickup’er.
En kompensation får man gennem prissætningen. Den
billigste Hilux koster 190.000 kroner ekskl. moms og
den pris inkluderer 3 års garanti, 3 års lakgaranti
og 12 års garanti mod rustgennemtæring.
|