Suzuki er ekspert i småbiler og det der med træk på
alle fire hjul er de også ret gode til. Det er
imidlertid ikke det allernemmeste i denne verden, at
kombinere de to ting, men også den disciplin mestrer
den japanske bilfabrik, klart dokumenteret med den
lille nye Ignis 4WD.
Vi satte os nemlig for, at køre Ignis 4WD i det
univers, den er skabt til, eller i hvert fald på
kanten af det univers, for den grusgrav, vi
afprøvede den blot 3,7 meter lange minibil i, var
klart mere end hvad man normalt ville kunne
forvente, at den lille bil ville kunne håndtere,
selv med træk på alle fire hjul og en frihøjde på 18
cm. Men den energiske terræn-mini gav ikke op og vi
kørte ikke fast, hvad der egentlig var ret
hensigtsmæssigt (SE VIDEOEN HER PÅ SIDEN).
Mini-SUV
Suzuki kalder selv Ignis for en mini-SUV. Det er
også det, den er, for en regulær offroader er den
ikke. Det ville også være lidt for meget forlangt af
en bil, der vejer under 1000 kg med kort
akselafstand og forbløffende meget plads i kabinen.
OK, man har afleveret 56 liter af bagagekapaciteten
til firehjulstrækket og et lidt anderledes
baghjulsophæng, sammenlignet med den forhjulstrukne
version. Men man disponerer fortsat over 204 liter,
der kan øges til 292 liter, når bagsæderne skydes
fremad (for den funktion har man også bevaret) og
1100 liter kan det blive til, når al plads bag
forsæderne bruges til bagage. Egentlig ret godt.
Og så må man køre med en anhænger på 1000 kg. Men
oven i købsprisen på 170.000 kroner skal man da
lægge 5.300 kroner for anhængertrækket – egentlig
også ret billigt.
Billig basis
Basis udgaven af den firehjulstrukne Suzuki Ignis
1,2 Dualjet er…170.000 kroner. Active varianten er
nemlig den billigste af 4WD’erne, og det indebærer
et temmelig omfattende udstyr: Aircondition, 7”
farveskærm med Apple CarPlay, Mirror Link og Android
Auto, bakkamera, el-sidespejle med varme, de
nævnte justerbare bagsæder (hvor hver halvdel kan
skydes op til 16,5 cm frem og tilbage), Bluetooth,
el-sideruder for, fjernbetjent centrallås og ikke
mindst fine 16” alufælge.
Sidstnævnte er så fine, at man skal passe på ikke at
skramme dem på turen gennem grusgraven, og det kan
man let komme til at gøre, fordi Ignis 4WD lægger op
til off-road kørsel. Teknikken er nemlig helt
rigtig.
Langt på literen
Firehjulstrækket er normalt et forhjulstræk, hvorved
man kan opnå et godt forbrugstal på 20 km/l benzin.
Drivlinen omfatter også et centerdifferentiale af
viscose-typen, som indebærer, at baghjulstrækket
kobles til, når der er brug for træk på alle fire
hjul. Det er ret effektivt.
Foruden dette aktive firehjulstræk har Suzuki også
forsynet bilen med et system, kaldet ”Grip Control”,
som egentlig ikke er et off-road system, men derimod
en slags torque vectoring, der traditionelt fører
kræfterne over på det hjul, der har det bedste
vejgreb.
Grip Control
I forening med firehjulstrækket fungerer det derimod
på den måde, at hvis man f.eks. skal starte på en
vej, hvor venstre hjulpar har et godt tag asfalten,
alt imens højre hjulpar har svært ved at få fat i
underlaget – det kunne være is, sne, mudder eller
blot en sjaskvåd asfalt – føres kræfterne over til
det hjulpar, der har vejgreb. Vi har simuleret en
sådan situation og kan blot konstatere, at det
fungerer glimrende.
I øvrigt byder firehjulstrækket også på Hill Descent
Control (så meget regulær offroader er der trods alt
over den), som styrer speeder og bremse ved stejl
nedkørsel i terræn med en fast hastighed på omkring
7 km/t.
OK motor
Den 4-cylindrede 1,2 liters benzinmotor uden
turbolader yder op til 90 hestekræfter. Den er ikke
udpræget sprælsk, men giver på den anden side gode
fartpræstationer af så lille en bil at være. 100
km/t klares på 11,9 sekunder.
På landevejen kører Ignis 4WD ikke meget forskelligt
fra den forhjulstrukne udgave. Det indebærer bl.a.,
at den lidt stramme styring, som vi beskrev ifm.
testen af den forhjulstrukne udgave, går igen også
her (læs
vores prøvekørsel af den forhjulstrukne Ignis hér
>>>). Vi har det samme forhold til den på
landevejen, men i terræn er det helt uden betydning
og kan ikke mærkes. Vi gætter på, at det i praksis
blot er en vanesag, for det er alene en styreføling
– den har ingen betydning for hvordan bilen i øvrigt
kører.
5 EuroNCAP stjerner – med sikkerhedspakke
Suzuki Ignis har opnået 5 stjerner i EuroNCAP
sikkerhedstesten, forudsat den er udrustet med
sikkerhedspakken, der i al væsentlighed omfatter
automatisk, aktiv nødbremse.
Det fordrer dog først et aktivt valg fra køberens
side, og koster siden 7000 kroner, men de penge er
godt givet ud og herfra håber vi, at ingen Ignis vil
blive solgt uden dette vigtige sikkerhedsudstyr, som
for længst har vist sin uomtvistelige værdi ved at
reducere antallet af alvorlige trafikulykker
væsentligt. |