Da Suzuki afviklede de første internationale
testkørsler af den europæiske udgave af den unikke
mini-SUV, Suzuki Ignis, lovede den danske importør,
at man ville være skarp på prisen. Med en
indstigningspris på blot 128.000 kroner for den
velkørende fleksible lille bil, lever man op til sit
løfte.
Suzuki Ignis har officiel lancering i Danmark første
weekend i april, men i princippet er alle detaljer
nu på plads. Prislisten er interessant, ikke alene
ved at den allerbilligste version er et par tusinde
kroner billigere end det, man dengang stillede i
udsigt (og så billige biler har ikke haft gavn af
afgiftsreduktionen i november), men også ved, at de
attraktive prisniveau holder hele listen igennem.
Med mindre man tilkøber ekstraudstyr, er 170.000
kroner det højeste, man betaler for en Ignis, men da
vil den også have udstyrsniveauet ”Active” såvel som
et vel-fungerende firehjulstræk.
Firehjulstræk på prøve
Sidstnævnte benyttede vi lejligheden til ganske kort
at prøve på en våd, ujævn jordvej (se videoen her på
siden) – for den var der ikke anledning til at prøve
ved de internationale testkørsler i Italien tilbage
i november. Det var en interessant oplevelse, ikke
mindst fordi bagakslen er anderledes i den
firehjulstrukne Ignis – og alligevel er
køreegenskaberne ikke meget forskellige.
På det fedtede underlag tog alle fire hjul gevaldig
godt fat og det konstant skiftende vejgreb
håndterede elegant af kombinationen mellem det
computerstyrede AllGrip system og det konventionelle
firehjulstræk.
Systemet er koblet sammen med den 5-trins manuelle
gearkasse og hedder samlet AllGrip Auto. Det består
af et centerdifferentiale af viskosetypen, der
automatisk kobler baghjulene til drivlinen, hvis
forhjulene mister vejgreb.
AllGrip Auto omfatter også to intelligente systemer
til kørsel ved lave hastigheder. "Grip control"
opererer ved under 30 km/t og sikrer ekstra
fremkommelighed ved at nedbremse et spinnende hjul
og lægge mere moment ud på de hjul, der har bedre
vejgreb.
"Hill descent control" fungerer i 1. og 2. gear op
til 25 km/t og sikrer kontrolleret kørsel ned ad
stejle bakker.
Active-versionen med forhjulstræk tilbydes desuden
med et komfortabelt og økonomisk automatiseret
gearskifte (AGS) til en pris af 157.990 kroner.
Meget udstyr for pengene
Priserne på den nye Ignis begynder som nævnt ved
128.000 kroner for grundudgaven, der hedder Club.
Standardudstyr er her f.eks. aircondition,
el-sideruder for, automatisk nærlys, fjernbetjent
centrallås og ratbetjent CD/radio med Bluetooth.
Dertil kommer sikkerhedsudstyr som seks airbags,
bremseassistent og ABS-bremser med ESP.
På næste niveau ”Active” til priser fra 142.000
kroner - suppleres med bl.a. forskydelige bagsæder,
varme i forsæderne og infotainment med 7-tommers
berøringsskærm, bakkamera og smartphone-integration.
16” sorte alufælge, sølvfarvet tagræling og sorte
skærmkanter hører også med.
I topudgaven Adventure, der er prissat fra 160.000
kroner, får man også DCBS (sikkerhedspakken) med som
standard. Dertil kommer nøglefri betjening,
fartpilot, læderrat, automatisk klimaanlæg,
navigation (på dansk) samt Fuld LED-lys og meget
andet.
|