For nylig prøvekørte vi den nye SsangYong LUVi – en
ny SUV på det danske marked. Hvis man er brændt varm
på LUVi, men savner plads, så hedder løsningen XLV.
SsangYong XLV er nemlig selvsamme bil – den er blot
23,5 cm længere end LUVi og den ekstra længde er
omsat i forøget bagagerumsplads. Ikke mindre end 300
liter ekstra plads har man til rådighed, så den
samlede kapacitet rammer 720 liter. Det er meget i
en bil, der måler 4,44 meter i længden. Og så er den
også mere sporty.
Mest imponerende er det imidlertid, at
bagagerumspladsen ikke er taget fra bagsæde
passagererne. De har fortsat glimrende benplads og
dermed bliver XLV endnu mere funktionel end LUVi. I
kabinen er der ellers ingen nævneværdige forskelle
at spore. Et par knapper er anderledes, men det er
også det hele. Spørgsmålet er måske snarere, om
køreegenskaberne har lidt ved den større længde og
tilhørende større vægt.
Mere vægt forskyder tyngdepunktet
Den prøvekørte XLV havde nemlig også eksakt samme
udstyr og eksakt samme motor. Forbavsende nok er
mervægten kun 40 kg. Men de 40 kg ligger logisk nok
bagtil, hovedsagelig bag bagakslen. Derved skydes
tyngdepunktet bagud, letter trykket på forhjulene og
gør bilen sjovere gennem kurverne.
I såvel LUVi som XLV kan servostyringen indstilles
og mens vi foretrak “Comfort” indstillingen i LUVi
var “Normal” den rette i XLV, simpelthen fordi
trykket på forhjulene var mindre. Som sådan er XLV
den mest underholdende af de to og alligevel er
stabiliteten ved hurtig motorvejskørsel den samme.
Frihøjden er identisk – 16,7 cm og man må trække en
anhænger på op til 1500 kg.
Udstyret
Det er værd at bemærke, at Free udstyret inkluderer
18” alufælge, der dog giver en meget kontant
berøring med vejbanen, SsangYong XLV har varme i
rattet (herligt på denne årstid og ratvarmen er
uhyre effektiv), 2-zone klimaanlæg, mørkt tonede
ruder bagtil (placeret i et bagparti, der efter
vores opfattelse er mere dynamisk end i LUVi),
regnsensor, 7 airbags, sædevarme for, el-sidespejle,
fartpilot og tagræling.
Det er især værd at bemærke, for det er bestemt ikke
på prisen at den nye SsangYong skiller sig ud. Den
prøvekørte “Free” version med 1,6 liters 115 hestes
dieselmotor (der er trækvillig, men som i LUVi også
i XLV lidt rå) er prissat til 285.000 kroner. Den
billigste udgave koster 230.000 kroner – til
sammenligning koster den alt overskyggende målestok
blandt de kompakte crossovere/SUVer, Nissans Qahsqai
i billigste udgave 226.000 kroner. Men indrømmet,
den er ikke helt så rummelig.
Iøvrigt er 5 års garanti inkluderet i prisen på
SsangYong XLV.
|