Det er omkring 10 år siden, at SsangYong sidste gang
blev importeret til Danmark. Dengang var det
Interdan koncernen, der stod bag en bil, som bl.a.
blev markedsført på sine terrænegenskaber og
tilknytning til Mercedes-Benz. Så kom finanskrisen,
SsangYong var ved at gå konkurs, importen til
Danmark standsede, siden har den indiske
industrigigant, Mahindra & Mahindra, overtaget den
sydkoreanske bilproducent og nu kan bilerne igen
købes i Danmark.
Bag importen står i dag Nic Christiansen gruppen,
som bl.a. importerer Hyundai, Jaguar og Land Rover.
De har lagt ud med, at importere den kompakte SUV,
SsangYoung Tivoli. Men på grund af rettigheder til
navnet ”Tivoli”, som den københavnske
forlystelsespark naturligvis besidder, og en kamp,
man ikke ønskede at udkæmpe, har man valgt i Danmark
at kalde modellen ”LUVi” – et navn, som ikke ligger
langt fra det originale. Men som betyder, siger man,
”Leasure Utility Vehicle inspired”. Opfindsomheden
kender ingen grænser…
Kompakt SUV
Ikke desto mindre rammer SsangYong med LUVi direkte
ind i den bilkategori, som såvel europæere som
helhed og danskere i særdeleshed har kastet sig
over. De kompakte SUV’er eller crossovere – kært
barn har som bekendt mange navne – er populære på
grund af deres alsidighed og mange muligheder. Givet
vis vælger mange bilkøbere også en SUV, fordi man
sidder højt og føler, at man har et større overblik
i trafikken. Og det er blevet muligt, fordi en
moderne SUV som hovedregel kører rigtig godt.
Det gælder for så vidt også LUVi, om end den ikke er
banebrydende, hvad køreoplevelsen angår. Vi er gået
under lakken på udgaven med ”næsten topudstyret”,
”Free” og en 115 hestes dieselmotor i maskinrummet.
Videoen her på siden giver et vist indtryk af bilens
køreegenskaber, men overordnet kan det fastslås, at
den har en spændstig ”europæisk affjedring”, som
giver god føling med vejen, når man altså kører på
en.
Bevæger man sig derud, hvor frihøjden på 16,7 cm
faktisk gør det muligt, og underlaget er ujævnt,
skal man tage den lidt med ro, for den faste
affjedring gør kørslen lidt ukomfortabel. Men den
gode frihøjde muliggør, at man kan færdes semi
offroad, selvom bilen i dette tilfælde alene havde
træk på forhjulene. LUVi findes også med
firehjulstræk, som især vil være en fordel, hvis man
udnytter dens trækkapacitet på 1500 kg – som i
øvrigt er den samme, uanset om man har
firehjulstrækket eller ej.
Skiller sig ud
Det, der udmærker en SsangYong LUVi, er naturligvis,
at den ser anderledes ud end konkurrenterne. Men
også dens alsidighed. Den virker robust, og ligesom
importøren giver 5 års garanti på Hyundai bilerne
gør man det også med SsangYong (op til 100.000 km).
Det er klogt, for det er et let forståeligt signal
om, at man står ved en bils kvalitet og tør tage et
ansvar.
Alsidigheden har bestemt også med pladsudnyttelsen
at gøre. LUVi er blot 4,20 meter lang og har
alligevel et bagagerum på imponerende 423 liter –
som kan udvides til 1,1 kubikmeter, når bagsæderne
lægges ned. Og hvilke bagsæder – dér er bare plads,
masser af plads. Til sammenligning har den populære
4,38 meter lange Nissan Qashqai i øvrigt blot 7
liter yderligere bagagerumsplads.
Smidig dieselmotor
Motoren er en robust og velfungerende diesel. Den
præsterer et drejningsmoment på op til fine 300 Nm
over en bred omdrejningskurve helt nede fra 1500 og
op til 2500 omdr./min. Den har en lidt rå lyd, når
den accelerer, men ved konstant marchhastighed på
danske landeveje hører man ikke meget til den, og
generelt er den ret smidig. Brændstoføkonomien på
23,8 km/l er godkendt. Selvom en LUVi med sine 1,59
meter ikke er helt så høj som visse af
konkurrenterne, er luftmodstanden naturligt stor –
det kendetegner alle SUV’er.
Fartpræstationerne er OK. 0-100 km/t på 11,9
sekunder og 175 km/t på toppen. Vil man have mere
fart, skal man vælge LUVi’en med den 128-hestes
benzinmotor, som også er en option. Og det er måske
ikke nogen dum idé, for derved falder prisen
markant.
Priser og udstyr
Basisudstyret i basismodellen ”Base”, som i øvrigt
har førnævnte benzinmotor, er nemlig prissat til
lige under 200.000 kroner. Udstyret inkluderer da
både fartpilot, elektriske sideruder for og bag,
aircondition, centrallås og el-sidespejle med varme.
Free udstyret inkluderer sædevarme, fjernbetjening
af centrallåsen, en ekstra airbag (knæairbag i
førersiden), 16” alufælge, 7” skærm med infotainment
og bakkamera samt varme i rattet (men på ingen af
varianterne kan rattet justeres i længderetningen).
Men da er prisen også krøbet op på 235.000 kroner og
ikke mindre end 260.000 for den prøvekørte version
med dieselmotor.
LUVi findes også i en såkaldt Spirit variant. Den
har samme dieselmotor som den, vi her har prøvet,
men også 4WD og automatgear. Derved stiger forbruget
til 16,9 km/l og prisen til 360.000 kroner.
Prismæssigt er de billige udgaver rimelig
attraktive, men vores gæt er, at de dyrere
varianter, ikke mindst Sprit versionen, får det
svært på det danske marked.
|