- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Skoda Octavia Combi Style 2,0 TDI 150 hk DSG

Facelift med pift og muligheder


Af Søren Clauding – juni 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi skal ikke længere tilbage end januar 2015 for at finde vores seneste prøvekørsel af Skoda Octavia Combi. Octavia er imidlertid, med et globalt salg på over 5 millioner biler, en meget populær og relevant bil at forholde sig til. Funktionel, rummelig, velkørende, fornuftigt prissat – og nu har den så også fået en ansigtsløftning.

 

Det havde den på en måde også fortjent. Ikke, at den hidtidige model var kedelig, måske nærmere diskret, for næppe nogen vil påstå, at Skoda Octavia var den mest iøjefaldende bil på landevejen.

 

Ny front

Det er den heller ikke nu, men designet har fået et ekstra pift, især fortil, hvor kofangeren er gjort bredere. Og forlygterne, som i den prøvekørte version var af LED-typen, er nu en integreret del af grillen. Det giver bilen et noget mere moderne udtryk (se selv billederne fra 2015 og sammenlign med dem, her på siden) – den har fået lidt mere pondus.



LED lygterne er imidlertid ekstraudstyr, og det er betegnende for den nye Octavia, at det på den ene side handler om kosmetiske ændringer, men også, at man nu kan tilkøbe forskelligt ekstraudstyr, som man ikke kunne få til den hidtidige model. I øvrigt skal man nok indstille sig på, at man ikke bare slipper med de 329.000 kroner, som den prøvekørte bil koster, forventningerne til udstyrsbestykningen underbygges nemlig af faceliftet – men fordelen er, at man jo kan nøjes med at tilkøbe det, man ønsker (og måske også har penge til…).

 

Attraktiv prissætning

Den billigste Octavia Combi koster i øvrigt kun 200.000 kroner, det er en yderst attraktiv prissætning, fordi man netop får så meget plads for pengene. Og tilkøb er ikke så kostbart. De nævnte Fuld LED forlygter, som forvandler nat til dag, koster kun 14.000 kroner ekstra og i de 329.000 kroner er inkluderet det effektive DSG dobbeltkoblingsgear (udgør 20.000 kroner af prisen) og naturligvis den underholdende og trækvillige 4-cylindrede 2-liters 150 hestes turbodieselmotor.

 

Ekstraudstyret inkluderer også elektrisk bagklap (som ikke kunne fås til den udgåede model), som kun koster 6.300 kroner samt et panorama soltag. Det er så noget dyrere – 18.300 kroner – men kan både vippes og skydes og det hele sker elektrisk, også når de indvendige delvis transparente net-paneler skydes for eller væk.



Paraply og klimaanlæg

Standardudstyret inkluderer 7 airbags, sædevarme og 16” stålfælge. Den prøvekørte Style udgave (Style er den højeste udstyrsbetegnelse, hvis man ser bort fra den raceragtige RS) byder på regnsensorer, klimaanlæg med køl i handskerummet, p-sensorer bag, elruder for og bag, og en paraply er der også blevet plads til – den finder man under forsædet. Og så er stålfælgene udskiftet med letmetalfælge.

 

I kabinen er det mest iøjefaldende en ny centerkonsol med 9,2” berøringsskærm, som er meget tydelig og let læselig. Den harmonerer glimrende med navigationssystemet Colombus og øger den moderne oplevelse af den nye Octavia. Også bakkameraet er fremragende.



Meget rummelig

Helt grundliggende er Octavia Combi baseret på VW gruppens MQB platform, den er ikke bare fleksibel og sikrer gode køreegenskaber men giver også god pladsudnyttelse. Ikke mindst bagsædepladsen er fremragende. Bagagerumskapaciteten kan øges fra 610 liter til 1740 liter, det er pænt i en bil, der med en længde på 4,67 meter trods alt ikke er en uhåndterlig kæmpe. Men det er lidt ærgerligt, at bagagerumsgulvet ikke er helt plant, når bagsæderyglænene lægges ned.



På landevejen er motoren smidig og fleksibel. Det maksimale drejningsmoment er til rådighed over en bred omdrejningskurve og med Trailer Assist er man godt hjulpet, når man kører med anhænger og måske ikke er helt stiv i det der med at bakke og styre kontra.

 

Moderat støjniveau

Maskineriet har den typiske diesellyd, det hører man under acceleration, men ved konstant fart er støjniveauet meget moderat. DSG gearet kræver lidt tilvænning, hvis ikke igangsætningen skal være brutal, men siden sker skiftene præcist og næsten umærkeligt.



Affjedringen er forholdsvis bestemt, lidt overraskende måske, fordi 16” hjulene også giver god affjedring i dæksiderne, men det er nok et temperamentsspørgsmål, hvad man sætter pris på. Octavia Combi’en styrer præcist, sidevindsfølsomheden er beskeden og kører man bilen bevidst, kan man godt få en god touring oplevelse, bl.a. fordi fartpræstationerne er fine: 0-100 km/t på 8,6 sekunder og 213 km/t, det er da meget godt af en Skoda med dieselmotor…


 

Den lille rumopdeler er fastgjort med velcro og kan flyttes hvorhen man har brug for den.

Andre Skoda prøvekørsler – find dem hér >>>


 


Model:

Skoda Octavia Combi Style 2,0 TDI 150 hk DSG

Listepris:

Kr. 329.000

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,0 l. 150 hk. 340 Nm/1750-3000 omdr./min. 6 DSG.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,6 sek./ 213 km/t/ 22,7 km/l / 114 g/km

Længde:

4,67 m

Bagagerum:

610-1740 liter

Anhænger:

1600 kg

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. 16” alufælge. Automatisk nødbremse. Tågeforlygter. 7 airbags. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Klimaanlæg med køl i handskerummet. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fartpilot. Regnsensor. P-sensor bag. Tagræling. Isofix.


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt