Det er kun kort tid siden, at vi her på
Motorsiden.dk kunne fortælle om den ultra økonomiske
ultra-version af Audi A3 Sportback (læs
prøvekørslen af Audi A3 1,6 TDI ultra hér >>>).
En kompakt 5-dørs bil og søstermodel til VW Golf,
SEAT Leon og til dels også til Skoda Octavia. Men:
Hvis nu Audi’en er for lille, har VW gruppen et
alternativ. Den hedder Skoda Octavia Combi
Greenline.
Den er en regulær stationcar, som vi i øvrigt som
”almindelig” stationcar tidligere har prøvekørt, om
end det var i en udgave med 150-hestes dieselmotor
og DSG gear (læs
prøvekørslen af Skoda Octavia Combi 2,0 TDI DSG hér
>>>). Men ude i motorrummet på den version, som
vi hér har fokus på, lå en motor identisk med den,
man finder i Audi’en. Der er med andre ord tale om
en 110-hestes turbodiesel, med hvilken man kan køre
ikke mindre end 31,3 km/l. desuden havde Skoda’en
6-trins manuelt gear.
Kæmpemæssigt bagagerum
I bilens anden ende, har man imidlertid et bagagerum
på ikke mindre end 610 liter. Det er vel
proportioneret, regulært og udmærker sig bl.a. ved,
at bagklappen kan stoppes i forskellige niveauer,
hvilket er en stor lettelse for mange mennesker, når
man skal betjene bagagerummet.
Når bagsæderyglænene lægges ned, har man et
fuldstændig plant bagagerumsgulv og som sådan
opfylder den i hvert fald behovet for bagageplads.
Den er godt nok også vokset i længden. Den måler
4,66 meter – pladsen skal jo komme et sted fra,
trods alt. Og heldigvis har man brugt en del af den
til fordel for bagsædepassagererne. Som bekendt
adskiller Skoda Octavia sig fra søstermodellerne ved
at den er længere.
Ekstra langt på literen
Men læser man specifikationerne skarpt, opdager man
at Skoda’en kører længere på literen end Audi’en.
Forklaringen kan givet vis findes i en mere
aerodynamisk form. Dens luftmodstandskoefficient er
da også kun 0,30. Desuden er den 20 kg lettere. Om
forskellen så også kan måles i praksis, skal vi ikke
kunne sige – dertil var kørselsforholdene for
ugunstige (tæt ved frysepunktet, vinterdæk og for
det meste fugtig vejbane). Men den kører næppe
kortere på literen.
Fartpræstationerne er de samme.
Beslutningsprocessen
Det er dermed en interessant beslutningsproces, man
er inde i, hvis man overvejer Greenline-varianten af
Octavia Combi. Indrømmet: Der er væsensforskelle. En
Audi er ikke en Skoda. Der er en meget stor årsag
til at VW-gruppen bygger begge to, ja alle fire for
den sags skyld. De biler er virkelig forskellige,
selvom de alle er baseret på den såkaldte
MQB-platform.
Men beslutningen skal også træffes indenfor Skodas
egen model pallette. Der findes ikke en tilsvarende
version med 110 hk, men en, hvor motoren yder 105
hk. Den er langsommere, den er dyrere i ejerafgift
og besparelsen på købsprisen er beskedne 6000
kroner. Og den kører 5 kilometer kortere pr. liter.
Alufælge og spoilere
Desuden er der visse udstyrsforskelle. Greenline
udstyret er i det store hele identisk med
Ambition-udstyrsniveauet på de øvrige Octavia’er.
Men i Greenline udgaven får man også 16” alufælge
med i købet plus de fancy spoilere, der foruden at
give bilen et mere frækt udseende også forbedre
aerodynamikken.
Greenline udstyret inkluderer desuden bl.a. 7
airbags, forlygtespulere, tågeforlygter med
drejefunktion, aircondition, sædevarme og
el-sideruder for og bag. Altså et udmærket udstyr,
bilens pris på 279.000 kroner taget i betragtning.
Hvad køreegenskaberne angår, er de ikke meget
forskellige fra de øvrige MQB-biler. Den vejer dog
små 50 kg mindre end den tilsvarende model med den
større dieselmotor, og da vægten primært ligger på
forenden, bliver Greenline udgaven lidt lettere,
mere levende, lidt sjovere om man vil, når den skal
gennem kurverne. |