SEAT har med sine
Cupra modeller et ægte sportsligt tilbud til de, der
ønsker masser af kræfter og mulighed for at køre
rigtigt stærkt. Men i en virkelighed, hvor
fartgrænserne sætter ind, længe inden man når de
hastigheder, Cupra modellerne kan køre, er det måske
for mange mennesker lidt for meget. Et godt
alternativ er FR-versionerne og ikke mindst FR-Line
varianterne.
FR-Line er i
tilfældet SEAT Toledo egentlig en tilkøbspakke. Den
består af
sort interiør, sort instrumentbord, 17"
letmetalfælge og sidespejle i titanium, Full LED,
alcantara FR sæder med røde syninger, røde syninger
i læderrat og armlæn, tonede ruder bag, side skørter
samt FR logo for og bag. Merprisen er små 30.000
kroner og de penge er godt givet ud, oven i
basisprisen for Style-versionen af Toledo, som er
181.920 kroner.
Alle pengene værd
Alene
letmetalfælgene, de lækre sæder og Fuld LED forlys
er alle pengene værd, så man kan sige, at resten
følger blot med i prisen. Men det har nu sin egen
charme, at blive mindet om bilens udvendige
signaler, når man ser FR-logoet på sportsrattet, for
Toledo med FR-udstyr er ganske enkelt noget mere
peppet at se på, ude som inde.
Hvad præstationerne
angår, er ”forskellen ens”. FR-pakken kan alene
knyttes sammen med Style udstyret, som er top
udstyret blandt Toledo versionerne. Det betyder i
praksis, at man har en ganske veludrustet basis.
Klimaanlæg med køl i handskerummet hører med, det
samme gør elruder for og bag, fartpilot,
tågeforlygter med kurvelys, multikollisionsbremse og
meget andet.
Mere fleksibel
motor
Og i motorrummet på
den prøvekørte version havde man lagt 110-hestes
udgaven af VW-gruppens 4-cylindrede 1,2 liters TSI
motor. Man kan også købe Toledo Style med andre
motorer fra 90 til 125 hestekræfter, så denne
variant er en slags mellem-model.
Det kan man bl.a.
tillade sig, for maskineriet er sprællevende og
meget fleksibelt. I princippet er motoren identisk
med den, vi har prøvet i flere andre SEAT modeller,
men man har ændret konfigurationen, så
drejningsmomentet leveres tidligere og derved
Toledo’en faktisk blevet 1/10 sekund hurtigere til
de magiske 100 km/t end den Toledo, vi prøvede for 2
år siden, også med 110-hestes TSI motor. Det betyder
i sig selv minimalt, men er dog udtryk for, at
bilernes drivliner til stadighed forbedres. Tallene
var tidligere: 175 Nm v. 1550-4100 omdr./min. Nu er
maksimum fortsat 175 Nm, men det nås allerede ved
1400 omdr./min og opretholdes til 4000 omdr./min.
Kørekomfortabel
Det virker desuden
som om, at støddæmper teknologien er blevet fornyet,
for pareringen af både små og større ujævnheder er
blevet bedre, man kan sige det på den måde, at
støddæmpernes frekvensområde er blevet udvidet. Det
giver tilsammen en mere komfortabel køreoplevelse,
uden at det er gået ud over den sportslige
spændstighed, som de lidt større ”FR-fælge” med
tilhørende lavprofildæk har bragt med.
SEAT Toledo’s
funktionelle egenskaber er uændrede, så det, vi
tidligere har beskrevet, gælder fortsat. Og nok så
vigtigt: Ikke mindst i kraft af de kolossale
pladsforhold, står SEAT Toledo fortsat godt i
konkurrencen.
Om man vil investere
i FR-Line udstyret er langt henad vejen et
temperamentsspørgsmål. Men vælger man eksempelvis
alene Fuld LED lys, altså uden resten af pakke, er
prisen små 15.000 kroner.
|