Det er et par år siden vi sidste gang gik under
lakken på SEAT Toledo (læs
om SEAT Toledo 1,6 TDI hér >>>). Men tiden står
som bekendt ikke stille og for VW koncernen har
efteråret ikke mindst været ret turbulent. Men
heldigvis for SEAT er netop den 1,2 liters TSI
benzin turbomotor, som ligger i den her prøvekørte
Toledo variant ikke omfattet af uregelmæssighederne.
Heldigt, for den er en ganske fin motor, som
kommende Toledo kunder kan have stor glæde af.
Efter afgiftsnedsættelsen er prisen reduceret til
184.430 kroner, det er godt nok en beskeden
nedsættelse på 2.500 kroner, men i forhold til den
prøvekørte bil ret irrelevant, fordi SEAT i forvejen
havde hængt for omkring 60.000 kroner ekstraudstyr
på bilen, så den lander på godt 240.000 kroner.
Meget bil for pengene
Og den pris er faktisk ret fin, for man får temmelig
meget bil for pengene. Vi skal ikke her komme så
meget ind på det indretningsmæssige og
køreegenskaberne, det har vi gjort tidligere, men
blot fastslå, at et bagagerum på 550 liter i en bil,
der måler 4,48 meter i længden og endda har god
plads til bagsædepassagererne er ret unikt. Og så er
den lidt lettere på forenden, den kan også mærkes.
Og så er det meget udstyr med til at klæde bilen på,
så den funktionsmæssigt er på niveau med det, de
elegante ydre linjer lægger op til.
Avanceret motor
Motoren først: Der er tale om en 4-cylindret 1,2
liters turbo benzinmotor med vandkøler, som siden de
første motorer af slagsen er blevet stadig
effektiviseret.
Resultatet er anno 2015 ikke bare
en fin benzinøkonomi – med sine 110 hestekræfter er
20,4 km/l et udmærket tal – men også en stor
smidighed, især når man er kommet op over de 2000 omdr./min. Samtidig med, at såvel støj som
vibrationer holdes på et lavt niveau. Det giver god
kørselskomfort og en dejlig motorgang. Desuden er
fartpræstationerne fremragende: 100 km/t nås på
under 10 sekunder og topfarten er 200 km/t. Godt, at
den motor slap for videre tiltale.
Og så er der
udstyret:
Standard i Style
versionen er bl.a. 16” letmetalfælge, klimaanlæg
inklusiv køl i handskerummet, 2. generation af den
let læselige 6,5” skærm i midterkonsollen, fartpilot
og tågelygter med statisk kurvelys.
Derudover havde SEAT
udrustet den prøvekørte bil med bakkamera (udmærket,
for udsynet bagud er ikke bilens største fortrin),
Front Assist, som bidrager til at undgå frontal
kollision, indbygget navigation, Full LED, som giver
et fantastisk lys fremad, nøglefri betjening (hvor
nøglen blot skal befinde sig i f.eks. førerens lomme
eller håndtaske), p-sensorer, regn- og lyssensorer
og ikke mindst SEAT Full Link, som eksempelvis
muliggør spejling af en smarttelefon og adgang til
telefonens funktioner via skærmen i midterkonsollen.
|