Med risiko for at blive klogere, for vi har ikke
prøvekørt den seneste høj tydende SEAT Leon Cupra
endnu (men den er næppe meget forskellig fra den vi
prøvede i december sidste år), vil vi fastslå, at
FR-versionen med 180 hestekræfter er den bedste af
alle Leon versionerne. En del af forklaringen findes
under bagagerummet.
Under bagagerummet i den potente Leon 1,8 FR ligger
baghjulsophænget. Der er præcis som i Cupra udgaven
tale om en multilink bagaksel i stedet for den
halvstive bagaksel, som de øvrige og billigere Leon
modeller er udrustet med. Multilink indebærer i
praksis, at baghjulene bevæger sig stort set
parallelt og deres bevægelser stort set er
vertikale. Oversat til almindelig dansk betyder det,
at bagvognen ikke styrer med og derfor er det
lettere for føreren at gøre arbejdet, som ting ofte
er, når de sker uden fremmed indblanding…
Samme platform
I Leon tilfældet er det lidt af et kunststykke, for
man har ikke skiftet platform. Det er fortsat samme
MQB platform, der danner grundlag for en række af de
øvrige af VW-gruppens biler, bl.a. Golf, der
benyttes som udgangspunkt. Men selvfølgelig er
dimensioner og proportioner tilpasset det anderledes
hjulophæng. Det siger meget om, hvor løst MQB
platformen er defineret – og også hvor fleksibel den
er.
Et faktum er det, at Leon FR kører meget fint.
Videoen her på siden giver en vis fornemmelse af
bilens køreegenskaber, men det, der næsten er
umuligt at vise, er den harmoni, man føler bag
rattet af FR-versionen. Der er simpelthen perfekt
samspil mellem drivline og køreegenskaber, som giver
en ubeskrivelig tryghed bag rattet.
Formula Racing
”FR” står for Formula Racing og det har intet med
den danske Ferrari importør at gøre. Man kunne også
have kaldt den ”Sport” eller ”GTI” eller andre mere
fortærskede gængse betegnelser. Det handler om, at
der har været lagt vægt på den sportslige dynamiske
oplevelse i enhver henseende, lige fra bilens
potente design, ned i detaljer som de røde
kontrastsyninger i læderrattet og FR emblemet i
ratkransen til den aktive chassis kontrol.
Active Chassis Control, som det heder på udenlandsk,
er i princippet, hvad man kender som adaptiv
affjedring. Det handler om, at følere rundt om i
bilen registrerer en række køredata, som siden
bruges til at regulere støddæmpningen.
Dæmpningsvirkningen er afhængig af den valgte
køreprofil, hvor der kan skiftes mellem sport,
normal og eco (og en individuel indstilling, som man
selv kan sammensætte). Ordenen giver sig selv.
Systemet er med til at underbygge ikke bare den
valgte køredynamik, men også harmoni følelsen. For
det, at man som fører kan tilpasse bilen efter eget
ønske, gør det selvfølgelig lettere, at skabe
harmoni.
Økonomisk og potent maskineri
Maskineriet er en 180-hestes version af en 1,8
liters TSI turbobenzinmotor med Active Cylinder
Technology. Sidstnævnte indebærer, at cylindrene kun
anvender alle fire cylindre, når der er brug for
dem, ellers klarer den sig med to. Resultatet er
lydsvag kørsel og ikke mindst en god benzinøkonomi
på 17,2 km/l. Det kræver dog, at man undlader at
bruge motorens mange kræfter, hvis man vil blot så
meget som i nærheden af det tal i praksis.
Det kan være svært, for 0-100 km/t på 7,2 sekunder,
leveret af et smidigt maskineri og en fremragende
udgave af VW-gruppens seneste DSG
dobbeltkoblingsgear, appellerer til førerens
sportslige instinkter. Gearet er fremragende i både
op- og nedskiftet – og vælger man, at skifte
sekventielt manuelt vha. palerne bag rattet, har man
gavn af, at de er ergonomisk perfekt placeret, så
skiftebevægelsen bliver minimal. Se videoen her på
siden og oplev, at man næsten ikke kan se
undertegnedes fingerbevægelser, når der skiftes gear
– og oplev hvor utrolig hurtigt der skiftes ikke
bare op, men også ned, som ellers er en
dobbeltkoblingsgearkasses svage punkt.
Letmetalfælge og andet godt
Leon FR er udrustet med 17” letmetalfælge, men pga.
den adaptive støddæmpning, kan bilen både være
komfortabelt affjedret eller fast. Sportssæderne
skal man lige sikre sig, at man passer i, inden der
skrives under på slutsedlen, men ellers har man
præcis samme praktik som i en hvilken som helst
anden 5-dørs Leon. Den prøvekørte bil var desuden
udrustet med Fuld LED – det vil vi altid anbefale,
fordi det giver så sikker en belysning ved
nattekørsel og kun koster 17.000 kroner oven i de
302.900 kroner Leon 1,8 FR var prissat til i
skrivende stund.
Førerassistentpakken til 13.000 kroner var også
installeret og især vognbaneassistenten har vi
tidligere testet. Den har vi kun ros tilovers for (læs
testen og se videoen, hvor systemet illustreres hér
>>>). Men sort taghimmel til 4.200 kroner – hmm,
skal der spares, er dette stedet.
|