Indrømmet: ”par excellense er ikke et udtryk, der
bruges meget. Men det betyder på almindelig dansk,
at der er tale om noget særligt. Det er relevant at
kende til, for at forstå, hvad SEAT mener med
udstyrsbetegnelsen på i dette tilfælde
mellemklassebilen, Leon.
Der er nemlig tale om det absolutte topudstyr til
modellen (hvis man ser bort fra den særlige sports
version, FR). Oven i det var den prøvekørte
Xcellence version både stationcar-udgaven ”ST” og
udrustet med den kraftigste af benzinmotorerne samt
det glimrende 7-trins DSG dobbeltkoblingsgear. Det
kunne ikke blive meget mere excellent.
Mange tekniske opdateringer
Der er som udgangspunkt tale om en SEAT Leon
Stationcar. Den har vi været inde på ved flere
tidligere lejligheder og trods et lettere facelift
er de funktionelle egenskaber stort set uændrede.
Men går man under lakken bilen, udbreder der sig en
vifte af tekniske opdateringer, som i princippet
alle sammen smitter af på luksusoplevelsen af
Leon’en.
Naturligvis er DSG automatgearet en stor fordel. Det
sikrer lynhurtigt opskift, er lidt mere
uforudsigelig i nedskiftet, men det er, som det
altid har været – et DSG gear kan trods alt ikke
forudsige, hvis føreren f.eks. har tænkt sig at
sætte farten ned midt i en acceleration. Sker
hastighedsændringerne roligt, følger gearskiftet med
og man bevarer den meget direkte føling med
drivlinen, som et traditionelt automatgear sjældent
kan tilbyde. Og med 7 trin er der altid
tilstrækkelig trækkraft.
God drivline
Det gælder især med den 150-hestes TSI benzinmotor,
som bilen også var udstyret med. Den når sit
maksimale drejningsmoment på flotte 250 Nm allerede
ved 1500 motoromdrejninger/minut og fastholder det
helt op til 3500 omdr./min. Det giver masser af
trækkraft, muliggør en anhænger på op til 1400 kg
(der dog er 100 kg mindre, end udgaven med manuelt
gear må trække) og et udmærket forbrugstal, ikke
mindst bilens størrelse taget i betragtning, på 20,4
km/l.
Det er en smule under tallet for udgaven med manuelt
gear, men i praksis vil man formentlig opleve et
pænere forbrug med DSG gearet, simpelthen fordi den
elektroniske styring af drivlinen er bedre til at
køre forbrugsrigtigt end de allerfleste bilister.
Med til at reducere benzinforbruget er også Active
Cylinder Technology, hvor to cylindre kobles fra,
når motoren kan klare sig med de resterende to – det
var vi tidligere beskrevet.
Omfattende udstyr
Faceliftet begrænser sig visuelt til lidt
småændringer for og bag. Men udstyret, se hér:
P-sensorer for og bag, et særlig lækkert indtræk,
17” letmetalfælge, fartpilot, tågeforlygter (LED),
solgardiner ved bagsæderne, sædevarme, elektrisk
håndbremse (der giver bedre udnyttelse af
midterkonsollen mellem forsæderne), læderrat, 2-zone
klimaanlæg, dobbeltbund i det kolossale bagagerum,
regn- og lyssensorer, el-ruder for og bag, nøglefri
betjening og meget mere.
Det er alt sammen indeholdt i prisen på 296.000
kroner.
Brugbart ekstraudstyr
Testbilen var desuden udstyret med en 8”
berøringsskærm (+7150 kroner) – standard er 5” –
bakkamera, navigation og Fuld LED forlygter til
28.500 kroner samt forskelligt andet udstyr, som var
med til at underbygge den luksuøse følelse. For blot
13.000 kroner får man vognbaneassistent af den
aktive slags (se onboard videoen her på siden),
adaptiv fartpilot samt automatisk nødbremse og
automatisk op- og nedblænding af fjernlyset. Det kan
bestemt anbefales.
Men det kunne alt sammen være lige meget, hvis ikke
udgangspunktet var i orden. Leon er bygget på VW
gruppens MQB platform, og den er god. Men bedst er
det, at bilen er så komplet med det nye udstyr. De
fremragende pladsforhold er der intet nyt i, men
bilen er blevet opdateret, så der er bedre harmoni
mellem såvel de funktionelle egenskaber og
brugsrigtigheden.
|