- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: SEAT Leon ST

Xcellence 1,4 TSI ACT DSG


Leon par Excellence


Af Søren Clauding - august 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Indrømmet: ”par excellense er ikke et udtryk, der bruges meget. Men det betyder på almindelig dansk, at der er tale om noget særligt. Det er relevant at kende til, for at forstå, hvad SEAT mener med udstyrsbetegnelsen på i dette tilfælde mellemklassebilen, Leon.

 

Der er nemlig tale om det absolutte topudstyr til modellen (hvis man ser bort fra den særlige sports version, FR). Oven i det var den prøvekørte Xcellence version både stationcar-udgaven ”ST” og udrustet med den kraftigste af benzinmotorerne samt det glimrende 7-trins DSG dobbeltkoblingsgear. Det kunne ikke blive meget mere excellent.

 

Mange tekniske opdateringer

Der er som udgangspunkt tale om en SEAT Leon Stationcar. Den har vi været inde på ved flere tidligere lejligheder og trods et lettere facelift er de funktionelle egenskaber stort set uændrede. Men går man under lakken bilen, udbreder der sig en vifte af tekniske opdateringer, som i princippet alle sammen smitter af på luksusoplevelsen af Leon’en.

 

Naturligvis er DSG automatgearet en stor fordel. Det sikrer lynhurtigt opskift, er lidt mere uforudsigelig i nedskiftet, men det er, som det altid har været – et DSG gear kan trods alt ikke forudsige, hvis føreren f.eks. har tænkt sig at sætte farten ned midt i en acceleration. Sker hastighedsændringerne roligt, følger gearskiftet med og man bevarer den meget direkte føling med drivlinen, som et traditionelt automatgear sjældent kan tilbyde. Og med 7 trin er der altid tilstrækkelig trækkraft.

 

God drivline

Det gælder især med den 150-hestes TSI benzinmotor, som bilen også var udstyret med. Den når sit maksimale drejningsmoment på flotte 250 Nm allerede ved 1500 motoromdrejninger/minut og fastholder det helt op til 3500 omdr./min. Det giver masser af trækkraft, muliggør en anhænger på op til 1400 kg (der dog er 100 kg mindre, end udgaven med manuelt gear må trække) og et udmærket forbrugstal, ikke mindst bilens størrelse taget i betragtning, på 20,4 km/l.

 

Det er en smule under tallet for udgaven med manuelt gear, men i praksis vil man formentlig opleve et pænere forbrug med DSG gearet, simpelthen fordi den elektroniske styring af drivlinen er bedre til at køre forbrugsrigtigt end de allerfleste bilister. Med til at reducere benzinforbruget er også Active Cylinder Technology, hvor to cylindre kobles fra, når motoren kan klare sig med de resterende to – det var vi tidligere beskrevet.



Omfattende udstyr

Faceliftet begrænser sig visuelt til lidt småændringer for og bag. Men udstyret, se hér:

 

P-sensorer for og bag, et særlig lækkert indtræk, 17” letmetalfælge, fartpilot, tågeforlygter (LED), solgardiner ved bagsæderne, sædevarme, elektrisk håndbremse (der giver bedre udnyttelse af midterkonsollen mellem forsæderne), læderrat, 2-zone klimaanlæg, dobbeltbund i det kolossale bagagerum, regn- og lyssensorer, el-ruder for og bag, nøglefri betjening og meget mere.

 

Det er alt sammen indeholdt i prisen på 296.000 kroner.


 

 


Brugbart ekstraudstyr

Testbilen var desuden udstyret med en 8” berøringsskærm (+7150 kroner) – standard er 5” – bakkamera, navigation og Fuld LED forlygter til 28.500 kroner samt forskelligt andet udstyr, som var med til at underbygge den luksuøse følelse. For blot 13.000 kroner får man vognbaneassistent af den aktive slags (se onboard videoen her på siden), adaptiv fartpilot samt automatisk nødbremse og automatisk op- og nedblænding af fjernlyset. Det kan bestemt anbefales.

 

Men det kunne alt sammen være lige meget, hvis ikke udgangspunktet var i orden. Leon er bygget på VW gruppens MQB platform, og den er god. Men bedst er det, at bilen er så komplet med det nye udstyr. De fremragende pladsforhold er der intet nyt i, men bilen er blevet opdateret, så der er bedre harmoni mellem såvel de funktionelle egenskaber og brugsrigtigheden.


Andre SEAT prøvekørsler - find dem hér >>>


SEAT Leon har fået et facelift, mest af den slags, som ikke kan ses. Onboard videoen viser bl.a. hvordan den aktive vejbane assistent fungerer. Videoen kan også ses i Fuld HD.


 


Model:

SEAT Leon ST Xcellence 1,4 TSI ACT DSG

Listepris:

Kr. 295.900

Motor og transmission:

4 cyl. 1,4 liter turbobenzinmotor. 150 hk. 250 Nm/1500-3500 omdr./min. 7 DSG.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,2 sek./ 215 km/t/ 20,4 km/l /120 g/km

Længde:

4,55 m

Bagagerum:

587/1470 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESC. Hill-holder. Multikollisionsbremse. 17” alufælge. LED tågeforlygter. 7 airbags. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri betjening. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sportssæder. Sædevarme. Regnsensor. Isofix. P-sensorer for og bag. Solgardiner bag.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt