- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: SEAT Ibiza Xcellence 1,0 TSI 95 hk

Overraskende god


Af Søren Clauding – 26. november 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvis overskriften skal have nogen mening, må vi tilstå, at vi udmærket vidste, at den helt nye SEAT Ibiza var overraskende god, da vi var ude at køre i den for første gang på dansk asfalt. Allerede de første internationale prøvekørsler i begyndelsen af maj havde nemlig afsløret, at den nye kompakte SEAT ikke blot så godt ud, men også kørte temmelig godt.

 

Det første er ikke overraskende, for SEAT har i vores optik altid skabt smarte, skarpt designede biler, og vi kunne da også dengang i maj konstatere, at den visuelt gik rent ind, endda bedre i det virkelige liv end på et udstillings-podium.

 

Plads har betydning

Det sidste er til gengæld overraskende, for selvom der er tale om en ny platform, har SEAT og dermed også VW-gruppen altså ikke revolutioneret det tekniske design af biler i kompaktklassen. Det er der så heller ingen andre der i nyere tid har gjort. Forklaringen er bl.a., at plads i højere grad er en vigtig parameter i en mindre bil end i en større. En uddybning følger længere nede i teksten.

 

For, talt fra hjertet i skrivende stund, få dage inden kåringen af Årets Bil i Danmark 2018 finder sted (det sker om aftenen d. 30. november), er det os en gåde, en stor overraskelse faktisk, at SEAT Ibiza ikke er blandt de nominerede til titlen, set i lyset af, at VW Polo er blevet nomineret. SEAT udviklede den tekniske platform, kaldet MQB A0, som Ibiza er skabt på, Volkswagen benyttede senere den selvsamme platform til den nye Polo, så SEAT var først.

 

VW Polo vender vi snart tilbage med en prøvekørsel af, og dermed indrømmet, vi har ikke for alvor været under lakken på den endnu, men som udgangspunkt kører de to biler ens og funktionelt er de stor set ens, men med stort set det samme udstyr er Polo’en noget dyrere. Og visuelt, tja, smag og behag er forskellig, men vi synes nu ikke, at Ibiza er taberen i den sammenligning. Sådan er der så meget, og nu er det sagt. Til gengæld kan det være, at den nye kompakte SUV, SEAT Arona, som ER nomineret og også er bygget på MQB A0 platformen, slår Polo. Nu må vi se…

 

Bedre plads udnyttelse

Tilbage til mødet med Ibiza på dansk asfalt. Se onboard videoen her på siden, den fortæller en del. Men mere specifikt om det der med platform og undervogn: SEAT Ibiza har forhjulsophæng, som de fleste biler, altså et såkaldt McPherson ophæng. Bagtil har den en halvstiv bagaksel, det er også ret normalt i den kategori af biler, og det bliver næppe anderledes indenfor en overskuelig fremtid.

 

Den halvstive bagaksel har nemlig den fordel, at den er forholdsvis ukompliceret, den er derfor heller ikke så dyr. Den er også ret robust og så fylder den ikke så meget. Og da plads – i kabinen såvel som bagagerummet – er ret afgørende i en kompaktbil, går man altså på kompromis med den suveræne løsning, som ville have været en multilink bagaksel.

 

Bredere og længere – mellem hjulene

Det gør så heller ikke så meget, for man har foretaget et par andre konstruktionsmæssige indgreb, som er afgørende for de gode køreegenskaber: Man har gjort bilen ikke mindre end 8,7 cm bredere end den hidtidige Ibiza – uden at gøre den længere. Akselafstanden er til gengæld forlænget med 10 cm, altså mere plads mellem hjulene i enhver forstand. Og den plads kan man bruge til bagage, passagerer osv. – samtidig med, at en bredere og længere bil både er mere stabil ved ligeud kørsel og ligger bedre på vejen gennem svingene.



Det meste af resten har vi været inde på ved de første internationale prøvekørsler, så læs om bilen også dér. Hér kan vi slå fast, at den 3-cylindrede 95-heste turbobenzinmotor, som lå i maskinrummet på den herhjemme prøvekørte bil, er overraskende kvik, hvad også fartspecifikationerne fortæller. Den trækker fænomenalt ved ganske lave omdrejningstal og er ret økonomisk. Normtallet er 21,3 km/l, i praksis er 18,6 km/l mere end realistisk,

 

Meget bil og udstyr for pengene

Den billigste Ibiza koster 135.000 kroner (i øvrigt 22.000 kroner mindre end den billigste Polo, men de versioner er dog ikke sammenlignelige på et fair grundlag). Den prøvekørte variant er prissat til 170.000 kroner. Det er fordelagtigt, også set i lyset af en pæn udstyrsliste.



Som standard hører 15” letmetalfælge med, det samme gør el-sidespejle, multijusterbart læderrat, fartpilot, tågeforlygter med kurvelys, aircondition, automatisk nødbremse, hillstart assist, el-sideruder både for og bag, sædevarme, nøglefri indgang (dog kun i førersiden) og meget andet.

 

15” fælgene er fine, de gør kørslen mere komfortabel end den var med de 17” fælge, vi prøvede i maj og køreoplevelsen er meget tæt på den, vi havde ved det første møde. Overraskende eller ej – måske lidt, de mindre fælge taget i betragtning.


 

Andre SEAT prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

SEAT Ibiza vinder i virkeligheden >>>


Efter at have kørt den kraftige 115 hestes udgave af den nye SEAT Ibiza ved de første internationale prøvekørsler var vi spændte på den knap så powerfulde 95 hestes udgave. Videoen viser hvad vi oplevede. Videoen kan også ses i Fuld HD.


 


Model:

SEAT Ibiza Xcellence 1,0 TSI 95 hk

Listepris:

Kr. 170.650

Motor og transmission:

3 cyl. 1,0 ltr. Turbo benzinmotor. 95 hk. 175 Nm/1500-3500 omdr./min. 5 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,9 sek./ 182 km/t/ 21,3 km/l / 106 g/km

Længde:

4,06 m

Bagagerum:

355 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 15” letmetalfælge. Tågeforlygter med kurvelys. Aut. nødbremse. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås/nøglefri entry i førersiden. Fartpilot. Aircondition. El-justerbare sidespejle m. varme. Multijusterbart læderrat. El-sideruder for og bag. Sædevarme. Regnsensor. Isofix.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt