Da de første internationale prøvekørsler af den nye
Renault Scénic fandt sted sidste sommer, var
temperaturerne høje og varmen bagte ned på det
kæmpemæssige instrumentbord under den kolossale
forrude. Det problem eksisterede ikke, da vi
stillede skarpt på den store udgave af Renaults
fancy multibil under danske kørselsforhold.
Egentlig var kørselsforholdene vidt forskellige i
enhver forstand. Det var bilerne for så vidt også.
For den valgte udgave var udrustet med Renaults 110
hestes turbodieselmotor, som mere end noget andet er
økonomisk. 25 kilometer på en liter dieselolie er
rigtig langt – for Renault Grand Scénic er en stor
bil, den har en stor frihøjde på 17 cm (uden dog at
være en SUV) og de faktorer plejer ikke at mødes i
en attraktiv brændstoføkonomi.
Effektiv diesel
Når den alligevel klarer det så godt, hænger det
dels sammen med den effektive dieselmotor. 110
hestekræfter er ikke overvældende og nogen racerbil
har man da heller ikke fået ud af det. Omvendt er
maskinkraften tilstrækkelig og Scénic modellerne er
jo heller ikke tænkt som sportslige og dynamiske
biler.
Det hænger også sammen med de specialfremstillede
dæk fra Michelin, Continental eller Goodyear, som
Renault har monteret på de 20” store fælge. De er
langt smallere end normale hjul i den størrelse. Den
nedsatte luftmodstand og rullemodstand har en stor
del af æren for den gode økonomi. Det skal dog
tilføjes, at den prøvekørte bil fornuftigt nok var
udrustet med vinterdæk, som næppe tilbyder den samme
lave rullemodstand, men hvor stor betydning, det har
i praksis, skal vi lade være usagt.
Komfortabel kørsel
De store hjul har imidlertid en komfortmæssig
fordel, som vi også var lidt inde på ifm. de første
internationale prøvekørsler og også har illustreret
i onboard videoen her på siden. Store hjul kører på
det nærmeste på toppen af de små ujævnheder. Fordi
dækkene i samme grad arbejder sig ned mellem
bumpene, er vibrationsniveauet lavere, og
kørekomforten vinder rigtig meget derved.
Og så ser det godt ud med de store hjul. Faktisk var
netop den pointe vigtigere for Renault sidste
sommer. Men i vores optik er kørekomforten også
vigtig – fordi en Grand Scénic er en rigtig rejsebil,
en langtursbil, og især i en rejsebil er det vigtigt
at man ikke stresses så meget undervejs.
Syv siddepladser
Der er nemlig mulighed masser af andre
stressfaktorer i en Grand Scénic, hvis man fylder
bilen op på alle siddepladser. En køretur sydover
med fem børn på bagsæderne… Nå, udover at børn jo
ikke nødvendigvis behøver at være stressende, er der
lagt op til, at der er gang i tingene i en Grand
Scénic på langtur. Og da er det godt, at bilen er så
multifunktionel.
De syv siddepladser kan varieres i en væk, de tre
midterste sæder er helt ens, og kan individuelt
justeres. Og de to bageste sæder har forbavsende
meget benplads foran sig, ikke mindst bilens længde
på 4,64 meter taget i betragtning. Faktisk syner den
meget større, hvilket givetvis skyldes, at motoren
er gemt væk nedenunder instrumentbordet.
Fleksibel
Hvis alle siddepladser anvendes til at sidde på, har
man dog ikke megen bagageplads. Bruger man kun de
fem, disponerer man over 533 liter og det er et
meget pænt bagagerum. Og bagagekapaciteten kan i
sagens natur øges yderligere, hvis man forvandler
siddepladserne til kuffertplads.
I øvrigt er det fikst, at bagagerumsdækkenet kan
gemmes væk nede under bagagerumsgulvet, nede bagtil.
Flybordene er ret anvendelige og de i testbilen
indbyggede gardiner i de bageste sidedøre er også en
god ting for velbehaget blandt bagsædepassagererne.
Panorama soltaget er også ekstraudstyr og egentlig
er prisen derfor (16.000 kroner) ret spiselig.
Fornuftigt prissat
Det er prisen i det hele taget for den prøvekørte
bil. 340.000 kroner i alt, inklusive 7 trins EDC
dobbeltkoblings automatgearet. Det alene står i
øvrigt for de 30.000 kroner. Skal man billigst
muligt til en Grand Scénic, skal man bøde 300.000
kroner. Da får man også Zen-udstyret, som er basis i
Danmark, med i prisen plus en 130 hestes
turbobenzinmotor.
Renault Grand Scénic har foruden de 7 sæder som
standard også aktiv nødbremse. Og Zen-udstyret
inkluderer nøglefri betjening, de førnævnte flyborde,
2-zone klimaanlæg, sædevarme, tagbøjler, R-link
infotainment med navigation og 7” skærm i
midterkonsollen, p-sensorer for og bag (begge dele
er ret brugbare, fordi man ikke kan se hvor bilen
begynder og hvor den ender) samt el-sideruder både
for og bag.
|