- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Renault Grand Scénic Energy dCi 110 7-EDC Zen


Fancy og funktionsrigtig langtursbil


Af Søren Clauding – marts 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da de første internationale prøvekørsler af den nye Renault Scénic fandt sted sidste sommer, var temperaturerne høje og varmen bagte ned på det kæmpemæssige instrumentbord under den kolossale forrude. Det problem eksisterede ikke, da vi stillede skarpt på den store udgave af Renaults fancy multibil under danske kørselsforhold.

 

Egentlig var kørselsforholdene vidt forskellige i enhver forstand. Det var bilerne for så vidt også. For den valgte udgave var udrustet med Renaults 110 hestes turbodieselmotor, som mere end noget andet er økonomisk. 25 kilometer på en liter dieselolie er rigtig langt – for Renault Grand Scénic er en stor bil, den har en stor frihøjde på 17 cm (uden dog at være en SUV) og de faktorer plejer ikke at mødes i en attraktiv brændstoføkonomi.

 

Effektiv diesel

Når den alligevel klarer det så godt, hænger det dels sammen med den effektive dieselmotor. 110 hestekræfter er ikke overvældende og nogen racerbil har man da heller ikke fået ud af det. Omvendt er maskinkraften tilstrækkelig og Scénic modellerne er jo heller ikke tænkt som sportslige og dynamiske biler.


 


Det hænger også sammen med de specialfremstillede dæk fra Michelin, Continental eller Goodyear, som Renault har monteret på de 20” store fælge. De er langt smallere end normale hjul i den størrelse. Den nedsatte luftmodstand og rullemodstand har en stor del af æren for den gode økonomi. Det skal dog tilføjes, at den prøvekørte bil fornuftigt nok var udrustet med vinterdæk, som næppe tilbyder den samme lave rullemodstand, men hvor stor betydning, det har i praksis, skal vi lade være usagt.

 

Komfortabel kørsel

De store hjul har imidlertid en komfortmæssig fordel, som vi også var lidt inde på ifm. de første internationale prøvekørsler og også har illustreret i onboard videoen her på siden. Store hjul kører på det nærmeste på toppen af de små ujævnheder. Fordi dækkene i samme grad arbejder sig ned mellem bumpene, er vibrationsniveauet lavere, og kørekomforten vinder rigtig meget derved.

 

Og så ser det godt ud med de store hjul. Faktisk var netop den pointe vigtigere for Renault sidste sommer. Men i vores optik er kørekomforten også vigtig – fordi en Grand Scénic er en rigtig rejsebil, en langtursbil, og især i en rejsebil er det vigtigt at man ikke stresses så meget undervejs.

 

Syv siddepladser

Der er nemlig mulighed masser af andre stressfaktorer i en Grand Scénic, hvis man fylder bilen op på alle siddepladser. En køretur sydover med fem børn på bagsæderne… Nå, udover at børn jo ikke nødvendigvis behøver at være stressende, er der lagt op til, at der er gang i tingene i en Grand Scénic på langtur. Og da er det godt, at bilen er så multifunktionel.


 

 


De syv siddepladser kan varieres i en væk, de tre midterste sæder er helt ens, og kan individuelt justeres. Og de to bageste sæder har forbavsende meget benplads foran sig, ikke mindst bilens længde på 4,64 meter taget i betragtning. Faktisk syner den meget større, hvilket givetvis skyldes, at motoren er gemt væk nedenunder instrumentbordet.

 

Fleksibel

Hvis alle siddepladser anvendes til at sidde på, har man dog ikke megen bagageplads. Bruger man kun de fem, disponerer man over 533 liter og det er et meget pænt bagagerum. Og bagagekapaciteten kan i sagens natur øges yderligere, hvis man forvandler siddepladserne til kuffertplads.

 

I øvrigt er det fikst, at bagagerumsdækkenet kan gemmes væk nede under bagagerumsgulvet, nede bagtil. Flybordene er ret anvendelige og de i testbilen indbyggede gardiner i de bageste sidedøre er også en god ting for velbehaget blandt bagsædepassagererne. Panorama soltaget er også ekstraudstyr og egentlig er prisen derfor (16.000 kroner) ret spiselig.


 


Fornuftigt prissat

Det er prisen i det hele taget for den prøvekørte bil. 340.000 kroner i alt, inklusive 7 trins EDC dobbeltkoblings automatgearet. Det alene står i øvrigt for de 30.000 kroner. Skal man billigst muligt til en Grand Scénic, skal man bøde 300.000 kroner. Da får man også Zen-udstyret, som er basis i Danmark, med i prisen plus en 130 hestes turbobenzinmotor.

 

Renault Grand Scénic har foruden de 7 sæder som standard også aktiv nødbremse. Og Zen-udstyret inkluderer nøglefri betjening, de førnævnte flyborde, 2-zone klimaanlæg, sædevarme, tagbøjler, R-link infotainment med navigation og 7” skærm i midterkonsollen, p-sensorer for og bag (begge dele er ret brugbare, fordi man ikke kan se hvor bilen begynder og hvor den ender) samt el-sideruder både for og bag.


Andre Renault prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

På tværs af konventionerne >>>


Renault Grand Scénic er en velkørende multibil. Vi har sat dens usædvanlige hjulkonfiguration på prøve under udfordrende kørselsforhold på en meget ujævn vej. Videoen kan også ses i Fuld HD.



Model:

Renault Grand Scénic Energy dCi 110 7-EDC Zen

Listepris:

Kr. 339.900

Motor og transmission:

4 cyl. 1,5 ltr. Turbodiesel, 110 hk. 260 Nm/ 1750 omdr./min. 7 trins dobbeltkoblings automatgear (EDC).

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

12,4 sek./ 184 km/t/ 25.0 km/l / 104 g/km

Længde:

4,64 m

Bagagerum:

109-533 Liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. 20” fælge Nøglefri betjening. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart rat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med -begrænser. Aktiv nødbremse. P-sensorer for og bag. Regn- og lyssensor. R-Link infotainment med navigation. Isofix.


 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt