Peugeot 3008 blev først kåret til Årets Bil i
Danmark. Siden modtog den mellemstore franske SUV
den tilsvarende europæiske hæder. Salgsmæssigt har
været en succes lige fra lanceringen sidst på
efteråret og forklaringen er enkel nok: 3008 er en
gennemført komplet bil, den har meget bred appeal og
så kører den fænomenalt godt.
Det gælder også, når man piller noget af det til
tider næsten ekstravagante udstyr af den. Udstyr,
som typisk sættes på en bil, når den præsenteres for
første gang. Når prisen ved samme lejlighed gør den
endnu lettere at komme i nærheden af, uden at
oplevelsen blegner, så er det forståeligt, at man
har haft succes.
Den næst billigste
Den hér prøvekørte version er den næst billigste.
Den allerbilligste har samme motor – en
underholdende 3-cylindret 130 hestes 1,2 liters
e-THP turbomotor. Den har udstyrsbetegnelsen
”Access” og listeprisen er for den 289.000 kroner.
Den næst billigste hedder ”Active” og koster 314.000
kroner.
For de ekstra 25.000 kroner får man, ud over lov til
at sponsere den danske stat lidt ekstra, 17”
alufælge, tågeforlygter, 2-zone klimaanlæg,
regnsensor, skiltegenkendelse, en let læselig
refleksfri 8” skærm i den fancy midterkonsol, der er
forbundet til det mindst ligeså fancy instrumentbord
med det også meget berømmede ”i-cockpit” (hvor man
ser de vitale køredata henover det kompakte
racerbils-rat med den flade over- og underkant),
flexbund i bagagerummet, vejbaneassistent og meget,
meget mere. P-sensor følger da også med og det er
ingen dårlig ting, for udsynet bagud lader noget at
hente.
Flot grundlag
Access udstyret er bestemt ikke at kimse af:
allerede i basismodellen får man f.eks. sædevarme,
fartpilot med -begrænser, aircondition, elruder for
og bag, el-sidespejle med varme, fjernbetjent
centrallås, kørecomputer, læderrat og elektrisk
håndbremse.
Det hele er pakket ind i et selvbevidst design, med
et udvendigt næsten anmassende gåpåmod og en
indvendig styling, hvis lige ikke er set før 3008
lagde linjen (det findes nemlig også i den nye 5008,
der snart kommer på markedet også i Danmark).
Kabinepladsen er unik, taget i betragtning, at bilen
blot måler 4,45 meter i længden. Det har ikke mindst
bagsædepassagerne glæde af, for hér er benpladsen
rigtig god. Men alle har glæde af det, når
bagklappen åbnes: 591 liter rummer bagagerummet, og
lægges bagsæderyglænene ned, øges kapaciteten til
1670 liter.
SUV uden firehjulstræk
Hvad er hemmeligheden – hvis der er nogen?
Formentlig, at man hos Peugeot bevidst har fravalgt,
at kunne levere bilen med firehjulstræk. Den har
proportioner som en ægte SUV – den er godt 1,62
meter høj, og det skaber naturligvis ekstra plads i
kabinen. Omvendt har den en enestående frihøjde på
21,9 cm. Det har ingen andre SUV’er i klassen, og
det kræver jo også plads.
Hemmeligheden ligger derfor også i den nye kompakte
EMP2 platform fra PSA Gruppen plus et design, hvor
man på mirakuløs vis har kombineret den føromtalte
udstråling med praktisk funktionalitet. Hér kan man
sagtens skue løven på hårene uden siden at blive
skuffet…
Oven i det har man skabt et køretøj med fremragende
køreegenskaber. Det er lidt af et kunststykke, for
en så stor frihøjde, som bringer 3008’eren på niveau
med flere regulære offroadere, vil normalt enten
kræve en stram affjedring eller resultere i
ustabile, følelsesløse køreegenskaber.
Ultra komfortabel
Men sådan er 3008’eren ikke. Den er ultra
komfortabel, affjedringen er præcis så tilgivende,
ja næsten soft, som man kunne forestille sig i en
bil med så stor hjulvandring, muliggjort af den
store frihøjde. Men samtidigt krænger bilen kun
minimalt, den er yderst stabil, sporsikker, den
styrer præcist, og den eneste grund til, at man ikke
kan angribe svingene helt på samme måde som med en
flad, kortbenet konventionel personbil er det trods
alt noget forøgede tyngdepunkt.
Men selv det er heller ikke galt. Den del af
hemmeligheden kan forklares med, at 3008 er
forholdsvis let. Det skal tilføjes, at det ikke er
gået ud over sikkerheden, for 3008 (og 5008) har
opnået de maksimale fem stjerner i EuroNCAP
sikkerhedstesten. Især udgaven med 1,2 liters
benzinmotoren er let – hele 150 kg lettere end
versionen med 150-hestes dieselmotor, som lå i den
3008, vi første gang stiftede bekendtskab med. 1,2
benzin’eren vejer 1446 kg i køreklar stand.
Og den moderate vægt er da også med til, både at
sikre gode fartpræstationer og en glimrende
benzinøkonomi. 0-100 km/t klares på 10,6 sekunder og
det officielle forbrugstal er 20 km/l.
Programmel erstatter 4X4
Kernen i det hele er, at Peugeot har gjort et rigtig
godt hjemmearbejde, inden bilen var færdig. Men man
kan så spørge, om en 3008 så overhovedet en SUV, nu
den ikke kan fås med firehjulstræk?
Svaret er: Ja, og det er ikke kun fordi en SUV skal
kunne have firehjulstræk for at leve op til
betegnelsen, for hvem har lige bestemt det? Næh,
Peugeot 3008 er høj, man sidder højt, den er meget
rummelig, den har en usædvanlig stor frihøjde, som
giver bedre terrænegenskaber end mange
firehjulstrukne SUV’er med lavere frihøjde. Og
firehjulstrækket, som hos konkurrenterne som regel
skal tilvælges, har Peugeot erstattet af et lille
stykke programmel, der koster 10.000 kroner, som
styrer forhjulenes kraftoverførsel med en sådan
præcision, at bilen vil kunne komme frem næsten de
samme steder, som en regulær firehjulstrukken bil
vil kunne gøre det.
Kort sagt: Peugeot 3008 fik ikke de fine ærespriser
uden grund.
|