- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Peugeot 3008 Active

1,2 e-THP Pure Tech 130 hk


Prisbelønnet SUV med bred appeal


Af Søren Clauding – april 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Peugeot 3008 blev først kåret til Årets Bil i Danmark. Siden modtog den mellemstore franske SUV den tilsvarende europæiske hæder. Salgsmæssigt har været en succes lige fra lanceringen sidst på efteråret og forklaringen er enkel nok: 3008 er en gennemført komplet bil, den har meget bred appeal og så kører den fænomenalt godt.

 

Det gælder også, når man piller noget af det til tider næsten ekstravagante udstyr af den. Udstyr, som typisk sættes på en bil, når den præsenteres for første gang. Når prisen ved samme lejlighed gør den endnu lettere at komme i nærheden af, uden at oplevelsen blegner, så er det forståeligt, at man har haft succes.

 

Den næst billigste

Den hér prøvekørte version er den næst billigste. Den allerbilligste har samme motor – en underholdende 3-cylindret 130 hestes 1,2 liters e-THP turbomotor. Den har udstyrsbetegnelsen ”Access” og listeprisen er for den 289.000 kroner. Den næst billigste hedder ”Active” og koster 314.000 kroner.



For de ekstra 25.000 kroner får man, ud over lov til at sponsere den danske stat lidt ekstra, 17” alufælge, tågeforlygter, 2-zone klimaanlæg, regnsensor, skiltegenkendelse, en let læselig refleksfri 8” skærm i den fancy midterkonsol, der er forbundet til det mindst ligeså fancy instrumentbord med det også meget berømmede ”i-cockpit” (hvor man ser de vitale køredata henover det kompakte racerbils-rat med den flade over- og underkant), flexbund i bagagerummet, vejbaneassistent og meget, meget mere. P-sensor følger da også med og det er ingen dårlig ting, for udsynet bagud lader noget at hente.



Flot grundlag

Access udstyret er bestemt ikke at kimse af: allerede i basismodellen får man f.eks. sædevarme, fartpilot med -begrænser, aircondition, elruder for og bag, el-sidespejle med varme, fjernbetjent centrallås, kørecomputer, læderrat og elektrisk håndbremse.

 

Det hele er pakket ind i et selvbevidst design, med et udvendigt næsten anmassende gåpåmod og en indvendig styling, hvis lige ikke er set før 3008 lagde linjen (det findes nemlig også i den nye 5008, der snart kommer på markedet også i Danmark).

 

Kabinepladsen er unik, taget i betragtning, at bilen blot måler 4,45 meter i længden. Det har ikke mindst bagsædepassagerne glæde af, for hér er benpladsen rigtig god. Men alle har glæde af det, når bagklappen åbnes: 591 liter rummer bagagerummet, og lægges bagsæderyglænene ned, øges kapaciteten til 1670 liter.

 

SUV uden firehjulstræk

Hvad er hemmeligheden – hvis der er nogen? Formentlig, at man hos Peugeot bevidst har fravalgt, at kunne levere bilen med firehjulstræk. Den har proportioner som en ægte SUV – den er godt 1,62 meter høj, og det skaber naturligvis ekstra plads i kabinen. Omvendt har den en enestående frihøjde på 21,9 cm. Det har ingen andre SUV’er i klassen, og det kræver jo også plads.



Hemmeligheden ligger derfor også i den nye kompakte EMP2 platform fra PSA Gruppen plus et design, hvor man på mirakuløs vis har kombineret den føromtalte udstråling med praktisk funktionalitet. Hér kan man sagtens skue løven på hårene uden siden at blive skuffet…

 

Oven i det har man skabt et køretøj med fremragende køreegenskaber. Det er lidt af et kunststykke, for en så stor frihøjde, som bringer 3008’eren på niveau med flere regulære offroadere, vil normalt enten kræve en stram affjedring eller resultere i ustabile, følelsesløse køreegenskaber.

 

Ultra komfortabel

Men sådan er 3008’eren ikke. Den er ultra komfortabel, affjedringen er præcis så tilgivende, ja næsten soft, som man kunne forestille sig i en bil med så stor hjulvandring, muliggjort af den store frihøjde. Men samtidigt krænger bilen kun minimalt, den er yderst stabil, sporsikker, den styrer præcist, og den eneste grund til, at man ikke kan angribe svingene helt på samme måde som med en flad, kortbenet konventionel personbil er det trods alt noget forøgede tyngdepunkt.

 

Men selv det er heller ikke galt. Den del af hemmeligheden kan forklares med, at 3008 er forholdsvis let. Det skal tilføjes, at det ikke er gået ud over sikkerheden, for 3008 (og 5008) har opnået de maksimale fem stjerner i EuroNCAP sikkerhedstesten. Især udgaven med 1,2 liters benzinmotoren er let – hele 150 kg lettere end versionen med 150-hestes dieselmotor, som lå i den 3008, vi første gang stiftede bekendtskab med. 1,2 benzin’eren vejer 1446 kg i køreklar stand.

 

Og den moderate vægt er da også med til, både at sikre gode fartpræstationer og en glimrende benzinøkonomi. 0-100 km/t klares på 10,6 sekunder og det officielle forbrugstal er 20 km/l.

 

Programmel erstatter 4X4

Kernen i det hele er, at Peugeot har gjort et rigtig godt hjemmearbejde, inden bilen var færdig. Men man kan så spørge, om en 3008 så overhovedet en SUV, nu den ikke kan fås med firehjulstræk?

 

Svaret er: Ja, og det er ikke kun fordi en SUV skal kunne have firehjulstræk for at leve op til betegnelsen, for hvem har lige bestemt det? Næh, Peugeot 3008 er høj, man sidder højt, den er meget rummelig, den har en usædvanlig stor frihøjde, som giver bedre terrænegenskaber end mange firehjulstrukne SUV’er med lavere frihøjde. Og firehjulstrækket, som hos konkurrenterne som regel skal tilvælges, har Peugeot erstattet af et lille stykke programmel, der koster 10.000 kroner, som styrer forhjulenes kraftoverførsel med en sådan præcision, at bilen vil kunne komme frem næsten de samme steder, som en regulær firehjulstrukken bil vil kunne gøre det.

 

Kort sagt: Peugeot 3008 fik ikke de fine ærespriser uden grund.


Andre Peugeot prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Hightech SUV med intelligente løsninger  >>>


Peugeot 3008 er Årets Bil i Danmark 2017 og Car of the Year in Europe 2017. Onboard videoen med køresekvenser i den sidste del giver en idé om hvorfor. Videoen kan også ses i Fuld HD.



Model:

Peugeot 3008 Active 1,2 e-THP Pure Tech 130 hk

Listepris:

Kr. 313.990

Motor og transmission:

3 cyl. 1,2 ltr. turbobenzin. 130 hk. 230 Nm/ 1750-5500 omdr./min.  6M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,6 sek./ 188 km/t/ 20,0 km/l / 115 g/km

Længde:

4,45 m

Bagagerum:

591-1670 Liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESC. 17” alu fælge. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Isofix. 8” touchscreen. Bluetooth, USB/AUX. P-sensorer bag. Vejbaneassistent.


Link til importøren


 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt