- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Opel Zafira Innovation

1,6 CDTi - Familiebil på rundtur


Af Søren Clauding - august 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har ved flere lejligheder og under forskellige forhold prøvekørt den rummelige Opel Zafira. Vi satte os for, at gå under lakken på den motormæssigt mere beskedne og derfor også mere pris- og omkostningsrigtige udgave, på en meget varieret køretur gennem det danske og det nordtyske sommerland. Selv Fanø fik vi lagt vejen forbi.

 

Som et kuriosum er det første gang nogensinde, vi prøvekører en bil på Fanø. Det giver den helt enestående mulighed, at afprøve en bils køreegenskaber på de kolossale sandarealer, som i øvrigt er det eneste stykke danske natur, der er optaget på UNESCO’s liste over verdens naturarv. I danske termer er Vadehavet også registreret som nationalpark.

 

Unikke testmuligheder

Det er helt unikke testmuligheder, og det er klart, at vælger man at køre på strandene, hvilket er helt legalt – og også gerne skal vedblive med at være det – skal man gøre det med nænsomhed og omtanke. Der er en fartgrænse på 30 km/t – den havde mange, især indehavere af større og dyrere premiumbiler vanskeligt ved at respektere.

 

Heldigvis er en Opel Zafira ingen premiumbil, og undertegnede havde ikke noget behov for at føre sig frem. Men egentlig kunne man godt have gjort det, for det er et faktum, at selvom Opel Zafira ikke er en af de så populære SUV’er og da slet ikke havde noget, der ligner firehjulstræk, var køreegenskaberne på de flade, men også ujævne og ikke altid lige faststampede sandarealer glimrende.

 

Se de fire videoer

Vi producerede fire onboard videoer fra den på mange måder anderledes prøvekørsel. De kan naturligvis ses her fra siden og giver sammenlagt et nuanceret indtryk af bilens egenskaber.

 

Fordi en Zafira er en MPV, en multibil og ikke en SUV, er al pladsen i den trods alt 1,66 meter høje og 4,67 meter lange bil til rådighed for passagererne og deres bagage. Kabinen har masser af indretningsmuligheder (se dem i de tidligere prøvekørsler af Zafira modellen hér >>>), men helt centralt er det, at læsser man bilen med et par hundrede kg mere end vi normalt har anledning til ifm. en almindelig biltest, får man en langt mere rolig kørsel, som gør de lange stræk til en større fornøjelse.

 

Man skal dog ved strandkørslen lige være opmærksom på, at risikoen for at køre fast, simpelthen fordi forhjulene graver sig ned i det visse steder også ret bløde sand, er større, når bilen er fyldt op. Vi taler af erfaring, men klarede det med en foldespade på få minutter. Husk, at der skal graves frit rundt om alle fire hjul og fjern det sand, som bilen støtter sig til. Og husk, at slå bilens antispin-system fra, ellers elimineres momentet helt fra de to trækkende forhjul.

 

Den lille og rene diesel

Motoren var den lille diesel på 134 hk. Den tilhører den nyeste generation af Opels AdBlue motorer, og den har, efter de seneste ændringer i motorstyringen, for at kunne overholde de stadig strengere EU forureningskrav, mistet 2 hestekræfter. Det store drejningsmoment på op til 320 Nm er dog som i den hidtidige 1,6 liters maskine, så kræfterne er i princippet helt uændrede.



Naturligvis er en Zafira med den motor ingen racerbil. Men det er den heller ikke med de langt kraftigere motorer – da er den blot hurtigere. 134 hk rækker til at nå 100 km/t på 11,2 sekunder (med de norm-bestemte 2 personer i bilen, med det aktuelle mer-læs på omkring 200 kg tager det lige en smule længere tid). Topfarten er 183 km/t og det tager et lille stykke tid, før man er helt deroppe. Men på en ferietur, selv ned ad de tyske autobahns, er det vel underordnet. Skal man hurtigt frem til slutdestinationen og den ligger langt mod syd, tager man vel et fly, eller?

 

Plads til bilturen

Fordelen ved bilturen, når den finder sted i en Zafira, er nemlig den kolossale rummelighed. Med 5 sæder ud af de 7 i brug, har man stadig 710 liter bagageplads, og den kan etapevis øges til 1860 liter, efterhånden som de tre midtersæders ryglæn lægges ned, og man derpå kommer til også at disponere over et helt fladt bagagerumsgulv.


 

 


Man har ganske enkelt mulighed for at have mere bagage med end på flyturen, og inkluderer turen en gåtur i Vadehavet såvel som på hovedstrøget i en storby, er det praktisk at have bagage med til begge formål.

 

Specifikt for den prøvekørte Zafira:

Førerassistentpakken til 23.000 kroner oveni i basisprisen for Innovation versionen til 406.000 kroner inkluderer bl.a. adaptiv fartpilot, som er en ubeskrivelig fordel ved en stressfri langtur (illustreret i videoen fra den tyske Autobahn). Bakkamera (4900 kroner ekstra) er brugbart overalt, især når bilen er læsset og udsynet bagud er begrænset – og 7” skærmen giver et klart og skarpt billede.

 

Navigationssystemet til 15.000 kroner er udmærket, men mindre kan gøre det. På den anden side er det med til at give fuldt udbytte af Opels online hjælpe systemer, OnStar og Intellilink. Læderrattet med varme er dejligt på en fugtig og kold morgen både sommer og vinter, sædevarme ligeså, LED forlygter gør det også afstressende at køre om natten, 2-zone klimaanlægget fungerer effektivt selv i den store bil og det er vigtigt, for den store sorte flade over instrumentpanelet bliver hurtigt omdannet til en indbygget radiator, når solen skinner uhindret på den og så bliver der meget varmt i kabinen.



Flexrail og alufælge

Flexrail med forskydelige elementer, kopholdere, rum og armlæn mellem forsæderne bliver man hurtigt afhængig af, og 17” letmetal fælgene, som er en del af Innovation udstyret, er især gode på motorvej. Vi havde frygtet en dårligere affjedringskomfort pga. mindre affjedring i lavprofil dækkenes dæksider, men de fleste små ujævnheder bliver opfanget af den seneste generations støddæmpere, som den nye Zafira også er udstyret med.



Sidst, men ikke mindst: Den officielle brændstoføkonomi på 22,2 km/l er svær at nå i praksis, hvad der som bekendt er helt normalt i en hvilken som helst bil. Vi ramte let 16,5 km/l ved motorvejskørsel og ved rolig landevejskørsel var vi tæt på 20 km/l.

Andre Opel prøvekørsler - find dem hér >>>

 

Læs også:

Fleksibel, velfungerende og prisattraktiv >>>


DEL 1: En anderledes og omfattende biltest af Opel Zafira med den nykonfigurerede økonomiske 134 hestes dieselmotor inkluderede vores første prøvekørsel nogensinde i den danske nationalpark, Fanø. Ialt omfatter prøvekørslen fire onboard videoer under forskellige kørselsforhold. Videoerne kan ses i Fuld HD.

 

DEL 2: Strandkørsel på Fanø: En storslået oplevelse og god illustration af Zafira'ens køreegenskaber på de flade, men ujævne og ikke mindst kolossale strandarealer i Vadehavet. Videoen kan ses i Fuld HD.

 

DEL 3: Bykørsel i Hamburg. Det er andre egenskaber ved en bil, der er fokus på, når man tester den ved bykørsel. Vi har prøvet Zafira'en i midten af Hamburg. Videoen kan også ses i Fuld HD.

 

DEL 4: Den sidste del af den lille video føljeton viser Zafira'en på en nordtysk Autobahn og illustrerer ikke mindst den adaptive fartpilot. Videoen kan også ses i Fuld HD.


 

 

 


Model:

Opel Zafira Innovation 1,6 CDTi

Listepris:

Kr. 406.000

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 1,6 l. 134 hk. 320 Nm/2000 omdr./min. 6-trins M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,2 sek./ 193 km/t/ 22,2 km/l /119 g/km

Længde:

4,67 m

Bagagerum:

152/710/1860 liter

Værd at bemærke

ABS. EBD. ESC. 17” letmetal fælge. Fuld Adaptivt LED lys. Forlygtevaskere. Tågeforlygter. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat med varme. 2 zone klimaanlæg. FlexRail med elektrisk parkeringsbremse. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. Vognbaneassistent. Vejskiltegenkendelse. 7” skærm. P-sensorer for og bag. Opel OnStar med Apple CarPlay og Android Auto. Regnsensor. 7 sæder.


Link til importøren


Mens vi venter på Færgen til Fanø...

 

De enestående naturområder er ventetiden værd.

 

Indbyggede solgardiner i de bageste sidedøre er en stor fordel for bagsædepassagerer. På grund af bilens MPV facon bages man heller ikke af solen i nakken, når man sidder på de bageste sæder.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt