Vi har ved flere lejligheder og under forskellige
forhold prøvekørt den rummelige Opel Zafira. Vi
satte os for, at gå under lakken på den motormæssigt
mere beskedne og derfor også mere pris- og
omkostningsrigtige udgave, på en meget varieret
køretur gennem det danske og det nordtyske
sommerland. Selv Fanø fik vi lagt vejen forbi.
Som et kuriosum er det første gang nogensinde, vi
prøvekører en bil på Fanø. Det giver den helt
enestående mulighed, at afprøve en bils
køreegenskaber på de kolossale sandarealer, som i
øvrigt er det eneste stykke danske natur, der er
optaget på UNESCO’s liste over verdens naturarv. I
danske termer er Vadehavet også registreret som
nationalpark.
Unikke testmuligheder
Det er helt unikke testmuligheder, og det er klart,
at vælger man at køre på strandene, hvilket er helt
legalt – og også gerne skal vedblive med at være det
– skal man gøre det med nænsomhed og omtanke. Der er
en fartgrænse på 30 km/t – den havde mange, især
indehavere af større og dyrere premiumbiler
vanskeligt ved at respektere.
Heldigvis er en Opel Zafira ingen premiumbil, og
undertegnede havde ikke noget behov for at føre sig
frem. Men egentlig kunne man godt have gjort det,
for det er et faktum, at selvom Opel Zafira ikke er
en af de så populære SUV’er og da slet ikke havde
noget, der ligner firehjulstræk, var
køreegenskaberne på de flade, men også ujævne og
ikke altid lige faststampede sandarealer glimrende.
Se de fire videoer
Vi producerede fire onboard videoer fra den på mange
måder anderledes prøvekørsel. De kan naturligvis ses
her fra siden og giver sammenlagt et nuanceret
indtryk af bilens egenskaber.
Fordi en Zafira er en MPV, en multibil og ikke en
SUV, er al pladsen i den trods alt 1,66 meter høje
og 4,67 meter lange bil til rådighed for
passagererne og deres bagage. Kabinen har masser af
indretningsmuligheder (se
dem i de tidligere prøvekørsler af Zafira modellen
hér >>>), men helt centralt er det, at læsser
man bilen med et par hundrede kg mere end vi normalt
har anledning til ifm. en almindelig biltest, får
man en langt mere rolig kørsel, som gør de lange
stræk til en større fornøjelse.
Man skal dog ved strandkørslen lige være opmærksom
på, at risikoen for at køre fast, simpelthen fordi
forhjulene graver sig ned i det visse steder også
ret bløde sand, er større, når bilen er fyldt op. Vi
taler af erfaring, men klarede det med en foldespade
på få minutter. Husk, at der skal graves frit rundt
om alle fire hjul og fjern det sand, som bilen
støtter sig til. Og husk, at slå bilens
antispin-system fra, ellers elimineres momentet helt
fra de to trækkende forhjul.
Den lille og rene diesel
Motoren var den lille diesel på 134 hk. Den tilhører
den nyeste generation af Opels AdBlue motorer, og
den har, efter de seneste ændringer i
motorstyringen, for at kunne overholde de stadig
strengere EU forureningskrav, mistet 2 hestekræfter.
Det store drejningsmoment på op til 320 Nm er dog
som i den hidtidige 1,6 liters maskine, så kræfterne
er i princippet helt uændrede.
Naturligvis er en Zafira med den motor ingen
racerbil. Men det er den heller ikke med de langt
kraftigere motorer – da er den blot hurtigere. 134
hk rækker til at nå 100 km/t på 11,2 sekunder (med
de norm-bestemte 2 personer i bilen, med det
aktuelle mer-læs på omkring 200 kg tager det lige en
smule længere tid). Topfarten er 183 km/t og det
tager et lille stykke tid, før man er helt deroppe.
Men på en ferietur, selv ned ad de tyske autobahns,
er det vel underordnet. Skal man hurtigt frem til
slutdestinationen og den ligger langt mod syd, tager
man vel et fly, eller?
Plads til bilturen
Fordelen ved bilturen, når den finder sted i en
Zafira, er nemlig den kolossale rummelighed. Med 5
sæder ud af de 7 i brug, har man stadig 710 liter
bagageplads, og den kan etapevis øges til 1860
liter, efterhånden som de tre midtersæders ryglæn
lægges ned, og man derpå kommer til også at
disponere over et helt fladt bagagerumsgulv.
Man har ganske enkelt mulighed for at have mere
bagage med end på flyturen, og inkluderer turen en
gåtur i Vadehavet såvel som på hovedstrøget i en
storby, er det praktisk at have bagage med til begge
formål.
Specifikt for den prøvekørte Zafira:
Førerassistentpakken til 23.000 kroner oveni i
basisprisen for Innovation versionen til 406.000
kroner inkluderer bl.a. adaptiv fartpilot, som er en
ubeskrivelig fordel ved en stressfri langtur
(illustreret i videoen fra den tyske Autobahn).
Bakkamera (4900
kroner
ekstra) er brugbart overalt, især når bilen er
læsset og udsynet bagud er begrænset – og 7” skærmen
giver et klart og skarpt billede.
Navigationssystemet til 15.000 kroner er udmærket,
men mindre kan gøre det. På den anden side er det
med til at give fuldt udbytte af Opels online hjælpe
systemer, OnStar og Intellilink. Læderrattet med
varme er dejligt på en fugtig og kold morgen både
sommer og vinter, sædevarme ligeså, LED forlygter
gør det også afstressende at køre om natten, 2-zone
klimaanlægget fungerer effektivt selv i den store
bil og det er vigtigt, for den store sorte flade
over instrumentpanelet bliver hurtigt omdannet til
en indbygget radiator, når solen skinner uhindret på
den og så bliver der meget varmt i kabinen.
Flexrail og alufælge
Flexrail med forskydelige elementer, kopholdere, rum
og armlæn mellem forsæderne bliver man hurtigt
afhængig af, og 17” letmetal fælgene, som er en del
af Innovation udstyret, er især gode på motorvej. Vi
havde frygtet en dårligere affjedringskomfort pga.
mindre affjedring i lavprofil dækkenes dæksider, men
de fleste små ujævnheder bliver opfanget af den
seneste generations støddæmpere, som den nye Zafira
også er udstyret med.
Sidst, men ikke mindst: Den officielle
brændstoføkonomi på 22,2 km/l er svær at nå i
praksis, hvad der som bekendt er helt normalt i en
hvilken som helst bil. Vi ramte let 16,5 km/l ved
motorvejskørsel og ved rolig landevejskørsel var vi
tæt på 20 km/l. |