Fleksible biler er herlige, i hvert fald hvis man
har brug for deres muligheder. Men det er ikke altid
det morsomste, på en blæsende, kold og fugtig
vinterdag at forvandle bilen, så man kan udnytte
dens fleksibilitet. Det er nemlig ofte manuelt
arbejde og så kræver det, at brugen er gennemtænkt.
Det er den i den nye Opel Zafira.
At den var gennemtænkt var ingen ny viden. Men når
nu vejret absolut skulle modarbejde behovet for
bekvemmelighed blev det endnu mere indlysende, hvor
gennemarbejdet de mange fleksible detaljer er – og
ikke mindst hvor let tilgængelige de viste sig at
være. Det oplever man nemlig rigtigt, når det
eneste, man egentlig blot har lyst til, er at blive
færdig i en fart, så man kan komme ind i bilen,
starte for motoren og siden nyde varmen, når den
strømmer gennem kabinen.
Kompakt og rummelig
Detaljerne er der heller intet nyt i. Det er stadig
en alsidig bil, Opel har på programmet. Zafira er
forbavsende rummelig, når man tager i betragtning,
at længden blot er 4,67 meter og fleksibiliteten
strækker sig, hvad rummeligheden angår, fra 152 til
1860 liter. Det sidste tal hænger bl.a. sammen med,
at Zafira er 1,66 meter høj og ikke mindst, at den
ikke er en SUV. Derved har interiør designerne fået
stort spillerum.
De bageste sæder er lette at betjene, det er det
midterste sædearrangement også. Forbavsende er det
også, hvor meget det betyder at forvandle den
midterste sæderække fra 3 til 2 siddepladser. Hvor
meget ekstra plads, der giver over skuldrene, fordi
sæderne kan rykkes ind imod den store midterkonsol,
der egentlig er en siddeplads, men ellers, når man
har brug for det, i kraft af sin sindrige
konstruktion kan laves om til et stort, bredt og
komfortabelt midterarmlæn.
Forbavsende pris
Mest forbavsende er måske prisen. Både de 430.890
kroner, som den prøvekørte Innovation version med
170 hestes dieselmotor er prissat til, men måske
især de 275.000 kroner, som er prisen på den
allerbilligste version, med mindre udstyr og færre
kræfter men ligeså meget plads som Innovation
varianten – fordi Opel har valgt alene at sælge
Zafira med 7 siddepladser i Danmark. Eller op til
7 siddepladser, for antallet kan som bekendt ændres
helt efter ønske.
En elegant løsning er også den udtagelige
heldækkende bagagerumsbund. Den minder lidt om en
rullemadras, den kan foldes sammen og lukkes med en
lynlås, så den er til at håndtere, den gør hele
bagperronen helt plan og dermed lettere at benytte
sig af, uden risiko for at småting falder ned og
gemmer sig mellem sæderne. Det er en gennemtænkt
løsning og dem er der mange af i en Zafira.
Sæderne har man altid med – men ”rullemadrassen”
medbringer man kun efter behov. Derved optager den
ikke mere bagageplads end nødvendigt.
17” fælge er bedst
Og ellers: Jo, en Zafira er som nævnt en høj bil og
selvom den har et forholdsvist lavt tyngdepunkt, er
affjedringen forholdsvis stram. Derfor er Zafira’en
klart at foretrække med 17” fælge i stedet for de
18” fælge, som Opel egentlig havde udstyret den
prøvekørte bil med.
Dem var vi fri for, da vintervejret kræver vinterdæk
– og vinterdækkene krævede derpå 17” fælge. Godt for
os og godt for bilens vejgreb, for på fugtig asfalt
med til tider noget uforudsigelig friktion er dæk
med lidt højere dæksider bedre til at fastholde
berøringen med underlaget.
Fleksibel motor
Maskineriet er ligeså fleksibelt som
kabineindretningen, fartpræstationerne er udmærkede
(0-100 km/t på 9,8 sekunder og 208 km/t på toppen)
og brændstofforbruget er godkendt med 20,4 km/liter
dieselolie. Motoren er baseret på AdBlue teknologien
med tilhørende SCR katalysator. Den muliggør, at man
kan tillade sig at ”producere” forholdsvis meget NOx
(kvælstofilter), for de bliver siden opfanget og
stort set elimineret af katalysatoren.
Når man producerer mere NOx, kan man nemlig tillade
sig at reducere udledningen af CO2, hvorved motoren
bruger mindre brændstof. På den måde hjælper AdBlue
med til ikke bare at fjerne NOx’erne men også til at
mindske CO2 udledningen og derigennem også at
reducere forbruget af fossile brændstoffer. Uden
AdBlue havde man været nødt til, at lade motoren
slippe mere CO2 ud, hvis den skulle fungere rigtigt.
Godt udstyr
Innovation udstyret inkluderer letmetalfælge (17”,
faktisk), adaptive LED forlygter (dog uden MATRIX
teknologien), p-sensorer, 2-zone klimaanlæg og
loungesæder på 2. sæderække. Flex-rail er muligheden
for også at variere konsollen mellem forsæderne på
utallige måder, og varme i rattet er godt at have,
når man trods alt lige har befundet sig lidt i det
kolde og fugtige blæsevejr, mens man byggede bilens
interiør om. Opels servicetilbud ”OnStar” hører også
til det innovative udstyr.
Men allerede i basisversionen er sædevarme på
forsæderne, aircondition og elektriske sidespejle en
del af det såkaldte Limited udstyr, som også
inkluderer infotainment baseret på Apple CarPlay og
Android Auto. Det hele styres via en let læselig 7”
skærm i midterkonsollen. |