- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Opel Zafira Innovation

2,0 CDTi 170 hk


Fleksibel, velfungerende og prisattraktiv multibil


Af Søren Clauding – februar 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fleksible biler er herlige, i hvert fald hvis man har brug for deres muligheder. Men det er ikke altid det morsomste, på en blæsende, kold og fugtig vinterdag at forvandle bilen, så man kan udnytte dens fleksibilitet. Det er nemlig ofte manuelt arbejde og så kræver det, at brugen er gennemtænkt. Det er den i den nye Opel Zafira.

 

At den var gennemtænkt var ingen ny viden. Men når nu vejret absolut skulle modarbejde behovet for bekvemmelighed blev det endnu mere indlysende, hvor gennemarbejdet de mange fleksible detaljer er – og ikke mindst hvor let tilgængelige de viste sig at være. Det oplever man nemlig rigtigt, når det eneste, man egentlig blot har lyst til, er at blive færdig i en fart, så man kan komme ind i bilen, starte for motoren og siden nyde varmen, når den strømmer gennem kabinen.

 

Kompakt og rummelig

Detaljerne er der heller intet nyt i. Det er stadig en alsidig bil, Opel har på programmet. Zafira er forbavsende rummelig, når man tager i betragtning, at længden blot er 4,67 meter og fleksibiliteten strækker sig, hvad rummeligheden angår, fra 152 til 1860 liter. Det sidste tal hænger bl.a. sammen med, at Zafira er 1,66 meter høj og ikke mindst, at den ikke er en SUV. Derved har interiør designerne fået stort spillerum.

 

De bageste sæder er lette at betjene, det er det midterste sædearrangement også. Forbavsende er det også, hvor meget det betyder at forvandle den midterste sæderække fra 3 til 2 siddepladser. Hvor meget ekstra plads, der giver over skuldrene, fordi sæderne kan rykkes ind imod den store midterkonsol, der egentlig er en siddeplads, men ellers, når man har brug for det, i kraft af sin sindrige konstruktion kan laves om til et stort, bredt og komfortabelt midterarmlæn.



Forbavsende pris

Mest forbavsende er måske prisen. Både de 430.890 kroner, som den prøvekørte Innovation version med 170 hestes dieselmotor er prissat til, men måske især de 275.000 kroner, som er prisen på den allerbilligste version, med mindre udstyr og færre kræfter men ligeså meget plads som Innovation varianten – fordi Opel har valgt alene at sælge Zafira med 7 siddepladser i Danmark. Eller op til 7 siddepladser, for antallet kan som bekendt ændres helt efter ønske.

 

En elegant løsning er også den udtagelige heldækkende bagagerumsbund. Den minder lidt om en rullemadras, den kan foldes sammen og lukkes med en lynlås, så den er til at håndtere, den gør hele bagperronen helt plan og dermed lettere at benytte sig af, uden risiko for at småting falder ned og gemmer sig mellem sæderne. Det er en gennemtænkt løsning og dem er der mange af i en Zafira.

 

Sæderne har man altid med – men ”rullemadrassen” medbringer man kun efter behov. Derved optager den ikke mere bagageplads end nødvendigt.



17” fælge er bedst

Og ellers: Jo, en Zafira er som nævnt en høj bil og selvom den har et forholdsvist lavt tyngdepunkt, er affjedringen forholdsvis stram. Derfor er Zafira’en klart at foretrække med 17” fælge i stedet for de 18” fælge, som Opel egentlig havde udstyret den prøvekørte bil med.

 

Dem var vi fri for, da vintervejret kræver vinterdæk – og vinterdækkene krævede derpå 17” fælge. Godt for os og godt for bilens vejgreb, for på fugtig asfalt med til tider noget uforudsigelig friktion er dæk med lidt højere dæksider bedre til at fastholde berøringen med underlaget.



Fleksibel motor

Maskineriet er ligeså fleksibelt som kabineindretningen, fartpræstationerne er udmærkede (0-100 km/t på 9,8 sekunder og 208 km/t på toppen) og brændstofforbruget er godkendt med 20,4 km/liter dieselolie. Motoren er baseret på AdBlue teknologien med tilhørende SCR katalysator. Den muliggør, at man kan tillade sig at ”producere” forholdsvis meget NOx (kvælstofilter), for de bliver siden opfanget og stort set elimineret af katalysatoren.

 

Når man producerer mere NOx, kan man nemlig tillade sig at reducere udledningen af CO2, hvorved motoren bruger mindre brændstof. På den måde hjælper AdBlue med til ikke bare at fjerne NOx’erne men også til at mindske CO2 udledningen og derigennem også at reducere forbruget af fossile brændstoffer. Uden AdBlue havde man været nødt til, at lade motoren slippe mere CO2 ud, hvis den skulle fungere rigtigt.



Godt udstyr

Innovation udstyret inkluderer letmetalfælge (17”, faktisk), adaptive LED forlygter (dog uden MATRIX teknologien), p-sensorer, 2-zone klimaanlæg og loungesæder på 2. sæderække. Flex-rail er muligheden for også at variere konsollen mellem forsæderne på utallige måder, og varme i rattet er godt at have, når man trods alt lige har befundet sig lidt i det kolde og fugtige blæsevejr, mens man byggede bilens interiør om. Opels servicetilbud ”OnStar” hører også til det innovative udstyr.



Men allerede i basisversionen er sædevarme på forsæderne, aircondition og elektriske sidespejle en del af det såkaldte Limited udstyr, som også inkluderer infotainment baseret på Apple CarPlay og Android Auto. Det hele styres via en let læselig 7” skærm i midterkonsollen.

Andre Opel prøvekørsler – find dem hér >>>

Læs også:

Vores første internationale prøvekørsel af den nye Opel Zafira >>>


Se onboard videoen fra fugtige danske vinterveje i den nye Opel Zafira med 170 hestes dieselmotor. Videoen kan også ses i Fuld HD.



Model:

Opel Zafira Innovation 2,0 CDTi 170 hk

Listepris:

Kr. 430.890

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,0 l. 170 hk. 400 Nm/1750-2500 omdr./min. 6-trins M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,8 sek./ 208 km/t/ 20,4 km/l /132 g/km

Længde:

4,67 m

Bagagerum:

152/710/1860 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESC. 17” letmetal fælge. Fuld Adaptivt LED lys. Forlygtevaskere. Tågeforlygter. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat med varme. 2 zone klimaanlæg. FlexRail med elektrisk parkerings bremse. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. 7” skærm. P-sensorer for og bag. Opel OnStar med Apple CarPlay og Android Audo. Regnsensor. 7 sæder.


Link til importøren


 

 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt