- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Nissan Micra 0,9 IG-T

90 hk Turbo Tekna


Så er der dømt ungdom…


Af Søren Clauding - september 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye Nissan Micra er i den grad forskellig fra forgængeren, at budskabet står soleklart: Der er dømt ungdom, hvilket både kan have med køberens fødselsattest at gøre, men ligeså meget dennes ungdommeligt sind. De bilkøbere Har Nissan fokus på, og de bliver tilgodeset ikke mindst gennem et frækt og positivt design men også gennem moderne og dynamiske køreegenskaber.

 

Det vidste vi jo egentlig godt, da vi allerede i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af den nye minibil mødte den første gang ude i det virkelige liv. Men det er altid en anderledes oplevelse, at prøve en bil under hjemlige forhold i den endelige udgave.

 

Især 90 hestes versionen er letkørt

Og en af de køremæssige forskelle, der var mere tydelige, hvis man sammenligner den her prøvekørte bil med 90-hestes benzinmotor og den tilsvarende version med 90-hestes diesel, er, at den kompakte 900 ccm 3-cilindrede 90 hestes turbobenzinmotor gør bilen lettere letter at køre. Forvognen vejer 60 kg mindre end den gør i udgaven med 90 hestes diesel. Det skubber tyngdepunktet bagud, og gør ganske enkelt bilen nemmere at køre.

 

Det med letheden er vigtigt. For er man ung og aktiv, skal man ikke bekymre sig om bilens funktion. Man hopper ind og kører. Det gør man i en Micra. Og så kan det godt være, at undertegnede stadig er følsom overfor den lidt uens acceleration med den lille Renault-skabte motor, som flere gange er oplevet i f.eks. Renault Clio og Captur.

 

Men hvis det ikke generer, og det viser en ”rundspørge” at det ikke gør for de fleste, er det jo egentlig heller ikke et problem. For indrømmet, når man træder på speederen er motoren hurtigt oppe i omdrejninger, den trækker bilen godt med, og den kvikke følelse er en del af motorfornøjelsen



Kvik og agil

Det er dog ikke fartpræstationerne, der skal sælge den nye Micra. 0-100 km/t er OK, men underlagt danske hastighedsbegrænsninger er farten mindre vigtig. Den er kvik og især ret agil ved lav fart og samtidig er den økonomisk: 22,7 km/l, 16,9 km/l ved bykørsel (et udmærket tal). Begge dele trækker opad i vurderingen.

 

Det gør det også, at den sjovt nok må trække en større anhænger end dieseludgaven. Godt nok handler det blot om 30 kg, men det plejer at være omvendt, at en dieselbil må trække mest.

 

Automatisk nødbremse osv.

Og så har den hele spektret af sikkerhedsudstyr: Automatisk nødbremse, der også kan reagere på fodgængere (vha. en radar gemt bag Nissan emblemet på fronten), aktiv vognbaneassistent, fartpilot (der dog ikke er adaptiv), navigation, 2-zone klimaanlæg, nøglefri betjening, et exceptionelt Bose lydanlæg bl.a. med højtalere indbygget i nakkestøtterne på forsædet, bakkamera (hurra for det – udsynet bagud er beskedent), sædevarme m.m.

 

Oven i det kommer Fuld LED forlys, som er en ubeskrivelig sikkerhedsfaktor, især i forbindelse med automatisk op- og nedblænding.

 

Men det er forudsat, at man investerer i Tekna versionen. I skrivende stund er de nye priser efter de nye afgiftsregler endnu ikke på plads, men de ændrer næppe på det faktum, at det er Tekna versionen, man køber. Simpelthen fordi man får så meget mere for pengene end der følger med i basisudgaven. Sådan var det hidtil med de hidtidige afgifter og vi gætter på, at de nye afgifter gør Tekna versionen endnu mere prisattraktiv (find selv priserne på Nissans webside hér >>>).

 

Når design betyder noget

Den prøvekørte bil var foruden Tekna-niveauet udstyret med indfarvede sæder og instrumentpaneler til i alt 11.000 kroner, der er godt givet ud, hvis design betyder noget (og det gør det, hvis man køber en Micra).



Resten, omkring køretekniske hjælpemidler osv., har vi indgående beskrevet, da vi mødte bilen første gang (Nissan Micra First World Test 2017). Her blot fastslå, at på dansk asfalt reducerer 17” alufælgene ikke kørselskomforten så meget, som vi oplevede på anderledes asfalterede veje i Kroatien. Det er et eksempel på en grund til, at biler også bør prøvekøres dér, dvs. hér, hvor de færdes til daglig.


 

Andre Nissan prøvekørsler - finde dem hér >>>

 

Læs også:

Nissan Micra First World Test 2017


Vi har prøvekørt den nye Nissan Micra med den lille 900 ccm 3-cylindrede Renault turbomotor. Se videoen i det danske "sommervejr". Videoen kan også ses i Fuld HD.


 


Model:

Nissan Micra 0,9 IG-T 90 hk Turbo Tekna

Listepris:

Kr. ???

Motor og transmission:

3 cyl. 0,9 ltr. Turbo benzin, 90 hk. 140 Nm/ 2250 omdr./min. 5 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

12,1 sek./ 175 km/t/ 22,7 km/l / 99 g/km

Længde:

4,0 m

Bagagerum:

300 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. 17” letmetal fælge. Fuld LED. Automatisk op- og nedblænding. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås og nøglefri betjening. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Fartpilot. Regnsensor. Navigation. Bose lydanlæg. 7” skærm med bakkamera. Apple CarPlay. Isofix.


Link til importøren


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt