Egentlig var det mest fordi vi godt ville prøve en
Mercedes-Benz CLA shooting brake på en længere tur,
at den igen kom under lup. For egentlig var der tale
om eksakt samme konfiguration som den, vi tidligere
havde prøvet (læs
vores prøvekørsel af Mercedes-Benz CLA 220 CDI
shooting brake i 2015 hér >>>). Men det skulle
vise sig, at udviklingen ikke har stået i stampe
siden sidst.
Det vidst vi egentlig godt, sådan plejer det at være
hos Mercedes. Men det er sjældent, at det er så
mærkbart som det, vi næsten uforvarent kom til at
opleve: Hos Mercedes – og for den sags skyld også
hos alle andre bilproducenter, især i premium
segmentet – sker udviklingen uafbrudt. Og man gør
som regel ikke det store nummer ud af det, selvom
man i den konkrete model trods alt benytter ordet ”facelift”.
Bedre affjedring
Det er småting, der er tale om, næsten usynlige
ændringer. Men man har ændret på hjulophængenes
konfiguration, taget nye støddæmpere i brug og
resultatet gør den seneste årgang CLA til en bedre
kørende bil.
Det er mærkbart hvordan affjedringen håndterer de
mindre ujævnheder. De absorberes langt bedre end
tidligere og derfor kan man helt uden konsekvenser
tillade sig, at montere 18” fælge med 225 brede 40
procent lavprofildæk, uden at kørekomforten
efterfølgende bliver en rystende oplevelse.
Lige i øjet
Det var ikke mindst godt til vores langturstest. For
bedre affjedring giver reduceret støj. Og fordelen
ved de mellembrede dæk er større stabilitet og
ringere sidevindsfølsomhed. Altså en mærkbar bedre
oplevelse i mere end én forstand. Det interessante
er, at CLA ikke på samme måde normalt vil blive
kategoriseret som en langtursbil – som f.eks. den
større E-klasse Mercedes. Men nu sidder den lige i
øjet, både på langturen og i de situationer – typisk
ved bykørsel – hvor man er glad for at bilen ikke er
større.
På snoede veje oplever man også en lethed ved bilen,
som synliggør, at Mercedes fortsat bygger nogle af
verdens bedst styrende – og kørende – biler (se
videoen her på siden).
Kørevenlig drivline
På langturen er den 4-cylindrede 2-liters
dieselmotor en afslappende fornøjelse, fordi den
brede momentkurve og det store maksimale
drejningsmoment på 350 Nm i kombination med en top
effekt på 177 hk giver en overlegen fleksibilitet.
Momentet topper allerede ved 1400 omdr./min og
begynder først at falde på den anden side af 3400
omdr./min.
Drivlinen er fuldendt gennem den effektive 7G DCT
automatgearkasse. Med den foregår
hastighedsændringer umærkeligt med den mindste
speederbevægelse. Det er virkelig en meget fin
køreoplevelse.
Det hele skal ses i lyset af, at CLA shooting brake
prismæssigt og i sammenligning med konkurrenterne er
fornuftigt fastsat. Og så har Mercedes naturligvis
haft glæde af afgiftsreduktionerne over det sidste
års tid – men det er jo noget, alle har fået noget
ud af, ikke mindst bilkøberne.
Udstyr skal tilkøbes
Standardudstyr i en CLA shooting brake er det
såkaldte Urban niveau. Oven i det var den prøvekørte
bil udrustet med forskelligt ekstraudstyr,
eksempelvis LED forlygter, adaptiv fjernlysassistent
og den såkaldte spejlpakke.
LED forlygterne giver samme lysfarve ved natkørsel
som ved dagskørsel og er en stor sikkerhedsfaktor
ved kørsel i mørke. Adaptiv fjernlysassistent
blænder selv op og ned. Spejlpakken indeholder
sidespejl i førersiden og bakspejl med automatisk
nedblændning samt elektrisk indklappelige
sidespejle. Desuden havde bilen bl.a. aktiv
parkeringsassistent og bakkamera og Keyless Go er
nøgleløs betjening af låse og tændingssystemet.
|