| 
							 
							Egentlig var det mest fordi vi godt ville prøve en 
							Mercedes-Benz CLA shooting brake på en længere tur, 
							at den igen kom under lup. For egentlig var der tale 
							om eksakt samme konfiguration som den, vi tidligere 
							havde prøvet (læs 
							vores prøvekørsel af Mercedes-Benz CLA 220 CDI 
							shooting brake i 2015 hér >>>). Men det skulle 
							vise sig, at udviklingen ikke har stået i stampe 
							siden sidst. 
							
							  
							
							Det vidst vi egentlig godt, sådan plejer det at være 
							hos Mercedes. Men det er sjældent, at det er så 
							mærkbart som det, vi næsten uforvarent kom til at 
							opleve: Hos Mercedes – og for den sags skyld også 
							hos alle andre bilproducenter, især i premium 
							segmentet – sker udviklingen uafbrudt. Og man gør 
							som regel ikke det store nummer ud af det, selvom 
							man i den konkrete model trods alt benytter ordet ”facelift”. 
							
							  
							
							Bedre affjedring 
							
							Det er småting, der er tale om, næsten usynlige 
							ændringer. Men man har ændret på hjulophængenes 
							konfiguration, taget nye støddæmpere i brug og 
							resultatet gør den seneste årgang CLA til en bedre 
							kørende bil. 
							
							  
							
							Det er mærkbart hvordan affjedringen håndterer de 
							mindre ujævnheder. De absorberes langt bedre end 
							tidligere og derfor kan man helt uden konsekvenser 
							tillade sig, at montere 18” fælge med 225 brede 40 
							procent lavprofildæk, uden at kørekomforten 
							efterfølgende bliver en rystende oplevelse. 
							 
							
							
							
							  
							 
							
							Lige i øjet 
							
							Det var ikke mindst godt til vores langturstest. For 
							bedre affjedring giver reduceret støj. Og fordelen 
							ved de mellembrede dæk er større stabilitet og 
							ringere sidevindsfølsomhed. Altså en mærkbar bedre 
							oplevelse i mere end én forstand. Det interessante 
							er, at CLA ikke på samme måde normalt vil blive 
							kategoriseret som en langtursbil – som f.eks. den 
							større E-klasse Mercedes. Men nu sidder den lige i 
							øjet, både på langturen og i de situationer – typisk 
							ved bykørsel – hvor man er glad for at bilen ikke er 
							større. 
							
							  
							
							På snoede veje oplever man også en lethed ved bilen, 
							som synliggør, at Mercedes fortsat bygger nogle af 
							verdens bedst styrende – og kørende – biler (se 
							videoen her på siden). 
							
							  
							
							Kørevenlig drivline 
							
							På langturen er den 4-cylindrede 2-liters 
							dieselmotor en afslappende fornøjelse, fordi den 
							brede momentkurve og det store maksimale 
							drejningsmoment på 350 Nm i kombination med en top 
							effekt på 177 hk giver en overlegen fleksibilitet. 
							Momentet topper allerede ved 1400 omdr./min og 
							begynder først at falde på den anden side af 3400 
							omdr./min. 
							 
							
							
							  
							 
							
							Drivlinen er fuldendt gennem den effektive 7G DCT 
							automatgearkasse. Med den foregår 
							hastighedsændringer umærkeligt med den mindste 
							speederbevægelse. Det er virkelig en meget fin 
							køreoplevelse. 
							
							  
							
							Det hele skal ses i lyset af, at CLA shooting brake 
							prismæssigt og i sammenligning med konkurrenterne er 
							fornuftigt fastsat. Og så har Mercedes naturligvis 
							haft glæde af afgiftsreduktionerne over det sidste 
							års tid – men det er jo noget, alle har fået noget 
							ud af, ikke mindst bilkøberne. 
							
							  
							
							Udstyr skal tilkøbes 
							
							Standardudstyr i en CLA shooting brake er det 
							såkaldte Urban niveau. Oven i det var den prøvekørte 
							bil udrustet med forskelligt ekstraudstyr, 
							eksempelvis LED forlygter, adaptiv fjernlysassistent 
							og den såkaldte spejlpakke. 
							
							  
							
							LED forlygterne giver samme lysfarve ved natkørsel 
							som ved dagskørsel og er en stor sikkerhedsfaktor 
							ved kørsel i mørke. Adaptiv fjernlysassistent 
							blænder selv op og ned. Spejlpakken indeholder 
							sidespejl i førersiden og bakspejl med automatisk 
							nedblændning samt elektrisk indklappelige 
							sidespejle. Desuden havde bilen bl.a. aktiv 
							parkeringsassistent og bakkamera og Keyless Go er 
							nøgleløs betjening af låse og tændingssystemet. 
							 
							
							
							  
							  
							
							
							   |