| 
							
							KIA Sportage er KIAs mest populære bil i Europa. Den 
							bedst bestykkede version og også den kraftigste er 
							den, disse linjer omhandler. Populært sagt er den 
							toppen af poppen i KIA sammenhæng – derfor den 
							poppede overskrift. 
							
							  
							
							Med en 185 hestes dieselmotor i maskinrummet er den 
							klart den kraftigste. Det er godt nok kun 8 hk mere 
							end de 177 hk, som den tidligere prøvekørt 1,6 T-GDI 
							kunne mestre, men den præsterer de mange kræfter 
							over et omdrejningsinterval fra 2750 til 4000 omdr 
							/min. Det er usædvanligt og ikke mindst mærkbart, 
							fordi man også har et stort drejningsmoment på 400 
							Nm til rådighed fra 1750 til 2750 omdr/min. 
 
							
							 
 
							
							
							Stort potentiale 
							
							Det er ikke synligt på præstationstallene for diesel 
							udgaven bruger 4/10 sekund mere på at nå de magiske 
							100 km/t – hvilket formentlig kan tilskrives en 
							mervægt på 80 kg i sammenligning med benzin bilen. 
							Men man mærker det under spidsbelastning offroad og 
							ikke mindst i form af en forøget anhænger vægt: 
							diesel udgaven må trække 300 kg ekstra på krogen 
							(1900 kg ialt). Men det er kun fordi den prøvekørte 
							version havde automatgear. Med manuelt gearskifte må 
							man køre med en anhænger på op til 2100 kg. Det 
							siger meget om bilens potentiale.  
							
							  
							
							Med GT-Line udstyret er Sportage her også 
							udstyrsmæssigt placeret helt i toppen. 19” alufælge 
							er en del af udstyret, som ikke harmonerer helt med 
							Sportagens offroad karakter, for det vil sandt at 
							sige være synd, at ødelægge dem i groft terræn. Men 
							OK, der er heller ikke tale om en offroader. Den er 
							en god SUV med alle den biltypes gode egenskaber.   
							
							Også lædersæder hører med, nøglefri betjening ligeså 
							og sædevarme. På bagsædet har man fred for 
							nysgerrigt indkik på grund af de mørke sideruder. 
 
							
							 
							19" alufælge.   
							
							   
							
							 
							Nøglefri betjening - dvs. blot nøglen er i nærheden 
							og udenfor bilen, kan man åbne dørene ved et tryk på 
							den sorte knap. 
 
							
							
							Prisen følger med 
							
							Men alt haft sin pris og det har KIA toppen af 
							poppen også. Listeprisen er 530.000 kroner og med 
							blot en smule ekstraudstyr rammer man hurtigt de 
							600.000 kroner. Den prøvekørte udgave havde bl.a. 
							panorama soltag, men det er dog helt overkommeligt: 
							Blot 16.000 kroner koster det. 
							
							  
							
							Og så er der den danske stats halvårlige ekstraskat 
							på biler. Benzinbilen koster 1770 kroner mens 
							dieselbilen udløser en ejerafgift på 3470 kroner. 
							Den kører dog 15,9 km pr. liter dieselolie modsat 
							13,3 km/l på benzin og diesel er fortsat lidt 
							billigere end benzin, men... 
							
							  
							
							
							Kører anderledes 
							
							Kørselsmæssigt er diesel udgaven en smule mere rolig 
							i sine bevægelser, hvilket givet vis hænger sammen 
							med den ekstra vægt på fronten. Men den er også lidt 
							mere støjende og den karakteristiske diesel klikken 
							er ikke helt elimineret. Automatgearet virker 
							upåklageligt, men merprisen på 70.000 kroner ift. 
							benzinbilen er dens største udfordring.   
							
							Vores konklusion er, at diesel versionen er 
							glimrende, men af økonomiske grunde anskaffer man 
							alene dén frem for benzin modellen, hvis man skal 
							køre rigtig mange kilometer og/eller har brug for 
							den store trækkapacitet. 
 
							
							   
							
							 |