KIA Sportage er KIAs mest populære bil i Europa. Den
bedst bestykkede version og også den kraftigste er
den, disse linjer omhandler. Populært sagt er den
toppen af poppen i KIA sammenhæng – derfor den
poppede overskrift.
Med en 185 hestes dieselmotor i maskinrummet er den
klart den kraftigste. Det er godt nok kun 8 hk mere
end de 177 hk, som den tidligere prøvekørt 1,6 T-GDI
kunne mestre, men den præsterer de mange kræfter
over et omdrejningsinterval fra 2750 til 4000 omdr
/min. Det er usædvanligt og ikke mindst mærkbart,
fordi man også har et stort drejningsmoment på 400
Nm til rådighed fra 1750 til 2750 omdr/min.
Stort potentiale
Det er ikke synligt på præstationstallene for diesel
udgaven bruger 4/10 sekund mere på at nå de magiske
100 km/t – hvilket formentlig kan tilskrives en
mervægt på 80 kg i sammenligning med benzin bilen.
Men man mærker det under spidsbelastning offroad og
ikke mindst i form af en forøget anhænger vægt:
diesel udgaven må trække 300 kg ekstra på krogen
(1900 kg ialt). Men det er kun fordi den prøvekørte
version havde automatgear. Med manuelt gearskifte må
man køre med en anhænger på op til 2100 kg. Det
siger meget om bilens potentiale.
Med GT-Line udstyret er Sportage her også
udstyrsmæssigt placeret helt i toppen. 19” alufælge
er en del af udstyret, som ikke harmonerer helt med
Sportagens offroad karakter, for det vil sandt at
sige være synd, at ødelægge dem i groft terræn. Men
OK, der er heller ikke tale om en offroader. Den er
en god SUV med alle den biltypes gode egenskaber.
Også lædersæder hører med, nøglefri betjening ligeså
og sædevarme. På bagsædet har man fred for
nysgerrigt indkik på grund af de mørke sideruder.
19" alufælge.
Nøglefri betjening - dvs. blot nøglen er i nærheden
og udenfor bilen, kan man åbne dørene ved et tryk på
den sorte knap.
Prisen følger med
Men alt haft sin pris og det har KIA toppen af
poppen også. Listeprisen er 530.000 kroner og med
blot en smule ekstraudstyr rammer man hurtigt de
600.000 kroner. Den prøvekørte udgave havde bl.a.
panorama soltag, men det er dog helt overkommeligt:
Blot 16.000 kroner koster det.
Og så er der den danske stats halvårlige ekstraskat
på biler. Benzinbilen koster 1770 kroner mens
dieselbilen udløser en ejerafgift på 3470 kroner.
Den kører dog 15,9 km pr. liter dieselolie modsat
13,3 km/l på benzin og diesel er fortsat lidt
billigere end benzin, men...
Kører anderledes
Kørselsmæssigt er diesel udgaven en smule mere rolig
i sine bevægelser, hvilket givet vis hænger sammen
med den ekstra vægt på fronten. Men den er også lidt
mere støjende og den karakteristiske diesel klikken
er ikke helt elimineret. Automatgearet virker
upåklageligt, men merprisen på 70.000 kroner ift.
benzinbilen er dens største udfordring.
Vores konklusion er, at diesel versionen er
glimrende, men af økonomiske grunde anskaffer man
alene dén frem for benzin modellen, hvis man skal
køre rigtig mange kilometer og/eller har brug for
den store trækkapacitet.
|