Da vi første gang prøvede den nye KIA Sportage,
længe inden den kom på markedet i Danmark, var det i
strålende sol, det var tørt, det var bl.a. på
stenede nordspanske veje. Og det havde den 2-hjuls
trukne udgave med 1,7 liters dieselmotor ingen
vanskeligheder med at håndtere. Anderledes var
forholdene, da vi gik under lakken på bilen, i det
danske landskab i perioden, hvor vinter forvandledes
til forår.
Derfor var det ingen dum ting, at gå næsten hele
vejen til tops, at se nærmere på udgaven med
177-hestes kraftfuld benzinmotor, med 4-hjulstræk og
det nye 7-trins dobbeltkoblingsgear (DCT) – og så
naturligvis køre rundt i den smattede sne, sende
Sportagen afsted på fugtige og kolde asfaltveje og
stille spørgsmålet: Er det noget for den nye KIA SUV?
Topudstyr til toppris
Videoen her på siden givet et koncentrat af
oplevelsen. Og svaret er: Ja, bestemt. Vi er så ikke
helt sikre på, at 2-hjulstækkeren med færre heste
havde gjort det helt så godt. Men prisforskellen på
den allerbilligste Sportage med 132 benzinheste og
topmodellen med benzinmotor er 170.000 kroner.
Sparer man de penge, er der meget, man kan finde sig
i at gå på kompromis med. Omvendt får man fuld
valuta for merprisen.
På almindelig plan asfalt udmærkede den prøvekørte
version, som desuden var iklædt GT-Line udstyr
(herunder 19” alufælge), sig ved utrolig stilfærdig
kørsel. Store hjul med lavprofildæk er ikke ideelt
til kørsel hverken off-road eller på fugtig vej. Men
begge dele håndterede den udmærket.
Glimrende firehjulstræk
Vi kørte dog aldrig rigtig offroad – trods en
frihøjde på 17,2 cm er måske netop frihøjden da den
reelle begrænsning – men valgte også, at skåne de
pæne hjul. Firehjulstrækket fungerer imidlertid
fortræffeligt, kræfterne ledes derhen, hvor man har
brug for dem, bilen er spærredifferentiale, så man
selv vil kunne have lidt indflydelse på, hvordan
kræfterne skal fordeles, og i kombination med DCT
gearet er der ingenting, man kan beklage sig over.
Den samme erfaring gjorde vi på fugtig vej og vil
gerne understrege den ofte oversete
sikkerhedsmæssige faktor: Firehjulstræk, i KIA’en
oven i købet i forening med multilink
baghjulsophæng, giver en meget, meget præcis
håndtering af bilen. Det er styringen og dermed
føreren, der styrer bilen, ikke vejgrebet og
baghjulene. Den aktive sikkerhed er som sådan meget
høj.
Elektroniske hjælpemidler
De elektroniske hjælpemidler holder sig dog heller
ikke tilbage med at give en håndsrækning, når der er
brug for dem. Man må eksempelvis køre med anhænger
på 1600 kg og til den operation er det godt at vide,
at bilen disponerer over såkaldt Trailer Stability
Assist, der sikrer stabiliteten med f.eks. en stor
campingvogn eller hestetrailer på trækkrogen.
Vover man sig ud i terrænet, er Downhill Brake
Control en hjælp på niveau med de Hill Descent
Control systemer, man finder i regulære offroadere.
På landevejen har man hjælp fra systemer, der
advarer en, f.eks. om utilsigtet vognbaneskift eller
behov for nødopbremsning. Men der er ingen automatik
indbygget – handlingerne må man klare selv og da er
bilens køreegenskaber af central betydning.
Smidig motor
Hvad motoren angår, er den ikke bare lydløs, den er
også meget fleksibel, hvilket kan læses i, at den
når sit maksimale drejningsmoment allerede ved 1500
omdr./min. og holder det helt op til 4500. Det gør
det muligt, at køre temmelig kvikt: 0-100 km/t
klares på 9,1 sekunder. Men man skal ikke praktisere
det i for høj en grad, for da bliver det en
benzinøkonomisk bekostelig affære.
Det officielle forbrugstal er 13,3 km/l. Det er
umiddelbart ikke højt, men man må huske på, at det
dækker over en 1,65 meter høj bil med middelstor
frihøjde, som begge dele giver stor luftmodstand.
Dertil kommer firehjulstrækket, automatgearet og
ikke mindst den kraftfulde motor. I den kontekst ser
forbrugstallet mere rimeligt ud.
Udstyr
og pladsforhold
GT-Line udstyret omfatter bl.a. de før nævnte 19”
alufælge, lædersæder, LED tågeforlygter i det fancy
isterning-design, nøgleløs adgang og start/stop,
ratvarme og meget andet. Allerede niveauet under
giver varme også på bagsædet, 2-zone klimaanlæg,
regnsensor, tagræling og på basisniveauet er 7”
berøringsskærm med navigation en del af udstyret –
plus TomTom Live service, fartpilot, elruder for og
bag, tonede ruder og meget, meget mere. Og 7 års
garanti er fortsat en vigtig købsparameter.
Pladsen? Den er jo en del af hele basiskonceptet.
Bilen er 10 cm længere end målestokken for den slags
biler i Europa, Nissan Qashqai. Sportagen har over
500 liter bagageplads, masser af benplads på
bagsæderne og omdannes hele den bageste del af
kabinen til ”varevogn”, har man halvanden kubikmeter
til sin rådighed. Intet under, at KIA Sportage er
den mest solgte KIA i Europa.
|