Den nye KIA Rio er en glimrende bil, det har vi ved
flere lejligheder fastslået. Men om udgaven med en
beskeden 77 hestes dieselmotor er værd at se nærmere
på, hmm, vi var lidt i tvivl, så vi valgte at se om
den var det. Det korte svar er: Også den Rio er en
glimrende bil, hvis man altså har behov for præcis
dens egenskaber.
Hvad er det så for behov, den opfylder? Det er
naturligvis individuelt fra person til person, men
vi vil mene, at den er et glimrende tilbud til
pendlere eller bilister med pendler behov. Altså
mange lange, måske endda daglige ture, hvor
transportbehovet og transport udgiften har høj
prioritet, og man har glæde af en ikke alt for stor
bil, når man skal parkere på sit bestemmelsessted..
Men den skal også være en bil, der kan opfylde
hverdagens øvrige opgaver, og dertil er den ganske
godt rustet, fandt vi ud af.
Udmærket trækkraft til anhængeren
Dens grundliggende egenskaber er identiske med de
øvrige versioner, vi har prøvet. Den har et udmærket
og rimelig rummeligt bagagerum, der kan øges til
knap 1 kubikmeter, når bagsæderyglænene lægges ned.
Den må oven i købet trække en anhænger på 1110 kg,
ikke dårligt hvis man bor på landet og også skal
køre lidt haveaffald væk iblandt, eller hvad man nu
ellers kører rundt med, typisk hen over weekenderne.
Trækkraften er forbavsende god, altså
sejtrækkraften, og det er formentlig også grunden
til, at den kan håndtere så stor en anhænger – Rio
er trods alt kun 4,07 meter lang. Det vigtige
drejningsmoment når sit maksimum allerede ved 1500
motoromdrejninger/minut og bevares til 2000 omdr./min.
Men med førnævnte 77 hestekræfter som det maksimale,
den 4-cylindrede 1,4 liters turbodiesel kan
præstere, får man ikke en hurtigløber ud af det.
God til de lange seje træk
Se videoen her på siden og fornem, at det ikke er så
galt endda – det er alene fordi Rio’ens gode
vejbeliggenhed lægger op til mere, at man måske
iblandt savner lidt effekt. Det var et af de vigtige
resultater fra prøvekørslen. Og det lægger direkte
op til bilens egenskaber som pendlerbil.
For ret beset: Hvis man sådan lidt firkantet blot
skal op til de 90/110/130 km/t nogle få gange på
f.eks. en 100 kilometer lang køretur, har det ingen
betydning om 0-100 km/t klares på 10, 11 eller de 14
sekunder, diesel-Rio’en skal bruge. Med en
brændstoføkonomi på 29,4 km/l (i praksis lander man
nok omkring 24) vinder man hurtig de tabte sekunder
og hele minutter ind ved, ikke så ofte at skulle
besøge tankstationerne. Og med 165 km/t som topfart,
løber man ikke tør for hastighed, så længe man
holder sig nord for den tyske autobahn grænse.
Stabil og rolig
Rio ligger som udgangspunkt godt på vejen. Med
dieselmotor i maskinrummet øges vægten på forakslen
dog med små 70 kg i sammenligning med f.eks. udgaven
med 100-hestes benzinmotor (se
vores prøvekørsel af Rio 1,0 T GDI hér >>>).
Mervægten giver en mere stabil ligeud kørsel og
påvirker ikke kurvekørslen så meget, at det er et
problem overhovedet. Og de flere kg gør også bilen
mere rolig på ujævn kørebane.
Den prøvekørte bil var iklædt Advance udstyret, og
hér skal især fremhæves rat- og sædevarme, som er
godt på en fugtig efterårsdag, 7” skærm med TomTom
navigation, som kan være behjælpelig, når f.eks.
trafikforholdene undervejs kræver, at man finder
andre ruter for at overholde sine forpligtelser,
fartpilot giver sig selv, og tågeforlygter med
drejefunktion (så man får assistance af tågelygten
snævre kurver i mørke) er godt især i den årstid, vi
nu går ind i.
Elruder både foran og bagi er ikke nødvendigvis
standard i alle kompaktbiler og undervejs på turen
er underholdningsmulighederne mange med Apple
CarPlay, USA, AUX og Bluetooth
tilslutningsmuligheder. Er der brug for det, er
automatisk nødbremse en god opfindelse, har
erfaringer rundt om i verden allerede overbevisende
dokumenteret.
Den enestående garanti
Og så er KIA’s 7 års garanti ikke den værste garanti
i denne verden… De har haft den i nogle år, og den
kan gives med sindsro, for der er ikke mange
KIA-ejere, der for alvor har haft brug for den. Med
pendler tankegangen i behold, skal man også lige
bemærke, at kilometer begrænsningen på 150.000 km (7
år eller 150.000 km, hvad der nås først) ikke gælder
i de første tre år. Med andre ord: Kører man f.eks.
en kvart million kilometer de første tre år, er
garantien gældende over hele strækningen.
Sidst men ikke mindst: Den prøvekørte Rio var som
ekstraudstyr udrustet med 17” alufælge (merpris: kr.
10.000). Normalt er store fælge og lavprofildæk ikke
vores kop te, men i dette tilfælde og med
størstedelen af kørslen på de større danske veje, er
de en fordel. De reducerer sidevindsfølsomheden (som
dog i forvejen ikke er stor) og giver bedre vejgreb,
både når der køres ligeud og i svingene.
|