- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: KIA Optima PHEV

Plug-in Hybrid Sedan


Kørselskomfort på premium niveau


Af Søren Clauding – december 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når det gælder hybridbiler er der ofte og forståeligt nok stor fokus på teknik, elektricitet, miljørigtig bilkørsel og den slags ting. Men oplevelsen bag rattet i KIA Optima PHEV handler om noget helt andet: Kørselskomfort på højere niveau.

 

Bilen befinder sig her på premium niveau og det er på den ene side overraskende, på den anden side herligt at opdage, om end vi egentlig godt vidste det, fordi vi allerede kørte den nye Optima i forbindelse med de første internationale prøvekørsler for et års tid siden (læs om de første internationale prøvekørsler af KIA Optima PHEV hér >>>).

 

Prisen gør den let tilgængelig

Helt grundliggende er KIA Optima den store KIA. Som Sedan og med masser af benplads ved bagsædet er den en temmelig stor mellemklassebil. Prismæssigt er den også fastsat, så rigtig mange bilkøbere kan være med: 341.594 kroner er den afgiftsreducerede listepris og siden er det så et spørgsmål, om man vil leve med fordele og ulemper.

 

Første skal det lige noteres, at plug-in hybrid Optima’en også findes som SW, altså som stationwagon/stationcar. Denne test gælder sedan udgaven, men udover pladsspørgsmålet og en prisforskel på 20.000 kroner er forskellen mellem de to beskeden.

 

Hvis man har set sig varm på en sedan, og det er der trods alt mange der gør, selv på et SUV-domineret bilmarked (BMW, Audi og Mercedes er eksempler på bilmærker, der ofte gør det i sedan’er) er udvalget egentlig ikke så stort. Også derfor er Optima Sedan interessant.

 

Der skal være plads til det hele

Man skal dog vide, at hybrid teknologien optager plads i bagagerummet. I stedet for 510 liter i en Optima Sedan uden hybrid, er der 307 liter tilbage i hybridbilen, hvoraf lidt af pladsen også optages af de kabler, man ofte bør medbringe, hvis man vil nyde fordelen ved el-drift. Kan man imidlertid leve med 307 liters bagageplads, og det er jo trods alt ikke så beskeden plads endda, behøver det ikke trække nævneværdigt ned på positiv listen.



Det er godt, for PHEV-Optimaen har så mange gode egenskaber. Visuelt er den ret vellykket. Den ser ikke ud som førnævnte premium mærker, der jo også har hvert deres udseende. Den har sit eget udtryk, sin egen identitet og den kan den godt være bekendt, rigtig godt faktisk.

 

Rigtig undervogn

KIA har bygget Optima undervognen rigtigt. Den har multilink baghjulsophæng, som gør den stabil ved høj fart og hurtig kurvekørsel, den har en tilgivende hjulophængning, der ikke som udgangspunkt gør den meget dynamisk. Men når man træder på speederen og sender de op til 205 hestekræfter ud på forhjulene, ændrer bilen karakter.

 

Den bliver aldrig til en racerbil men derimod en hurtig tourer, der ikke bare ligger godt på vejen, men også er både affjedringskomfortabel, vibrerer minimalt og er yderst lydløs. Det sidste underbygges yderligere af hybrid drivlinen og i en plug-in hybrid er det noget, man langt henad vejen selv har kontrol over.

 

205 hestekræfter tilsammen

Drivlinen består af en 154 hestes 4-cylindret 2-liters benzinmotor samt en 68 hestes elektromotor. Systemeffekten er førnævnte 205 hk, fordi de to motorer ikke leverer deres maksimal effekt samtidig. Men det er ikke en effekt, man konstant har til rådighed.



Har man mulighed for at oplade Optima’en fra en stik kontakt derhjemme (ellers må man benytte sig af offentlige ladestandere), kan man køre 54 kilometer på elektricitet alene. Det betyder, at man som byboer typisk vil kunne køre ud af byen uden at forurene nærmiljøet, fordi man alene benytter el-motoren.



Siden kan man køre sit ærinde udenfor byen, uden at bruge af den opladede strøm (via en trykknap aktiverer man hybridindstillingen og så fastholdes den strømmængde, der er tilbage, forudsat man ikke kører med speederen i bund hele tiden). Og siden kan man køre bykørsel igen på elektricitet alene, som alt andet lige er den mest økonomiske måde at bedrive bykørsel på.

 

Afbalanceret strømforbrug

Det fine ved systemet er, at motoren i hybrid-indstillingen selv balancerer strømforbruget. Der klatlades, når der er brug for det, og regenereres også strøm, når hastigheden sættes ned. Derfor behøver man i praksis ikke forholde sig til al teknikken: Man trykker på en knap, når man vil køre på elektricitet, og trykke på den samme knap, når man vil køre på både benzin og el. Og når batteriet er tømt, kobles benzinmotoren automatisk til og sørger for at der er strøm nok til f.eks. at sætte bilen i gang efter stilstand.

 

Netop denne egenskab underbygger den komfortable oplevelse. Der sættes rykfrit i gang, dobbeltkoblings automatgearet skifter stort set umærkeligt og derved bliver kørslen meget glidende, rykfri og komfortabel – og så lydløs som drivlinen nu muliggør det. Selv med fuld power på benzinmotoren er støjniveauet lavt.

 

Omfattende udstyr

Udstyret i Optima Plug-in Hybrid er omfattende. Automatisk nødbremse er standard ligesom adaptiv fartpilot. Og udstyrslisten inkluderer f.eks. elektrisk indstilleligt førersæde, Bi-LED forlygter, ratvarme, dellæder, bakkamera, nøglefri indgang og tænding. Og hvis man trods alt har brug for lidt til øregangen, er et avanceret Harman Kardon lydanlæg også standard. 17” alufælge er med til at underbygge kørselskomforten og via en 8” berøringsskærm guider TomTom navigationen Optimaen frem til bestemmelsesstedet og det vil den kunne gøre i hele bilens levetid, for der er livslang garanti.



Helt så lang er garantien på Optima som bil altså ikke. Men endnu er der ingen fabriksgaranti på markedet, der på åremål overgår KIA’s unikke 7-års garanti. Og hybridteknikken holder så godt, at serviceintervallet er på 2 år.

 

Slutbemærkning:

Det officielle forbrugstal er 62,6 km/l. Men det er mere end almindeligt afhængig af kørselsmønstret. Og elektricitet er godt nok billig, men gratis er det ikke. Og benzinmotorens forbrug afhænger også af hvor meget strøm den skal oplade batteriet med. Vores oplevelse var et forbrugstal i praksis uden brug af elmotoren på 16-18 km/l, men det var heller ikke ved et helt entydigt og standardiseret kørselsmønster. Helt kort: Satser man på at køre meget på elektricitet, vil der være gode penge at spare, ellers handler det mest om komfort og muligheden for aktivt at nedbringe forureningen i nærmiljøet. I øvrigt må man ikke køre med anhænger. Det er anderledes for SW-versionen, der må trække 1500 kg.

Andre KIA prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Gennemtænkte fremskridt >>>


Klik på billedet og oplev hvordan KIA Optima PHEV kører både på elektricitet alene og med hjælp fra benzinmotoren. Fuld HD.


 


Model:

KIA Optima PHEV Plug-in Hybrid

Listepris:

Kr. 341.694

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 ltr. benzin. 154 hk. 189 Nm/ 5000 omdr./min. Elektromotor. 68 hk. 205 Nm/0-2300/min. System effect: 205 hk, 375 Nm. 6 A/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,4 sek./ 192 km/t/ 62,5 km/l / 37 g/km

Længde:

4,86 m

Bagagerum:

307 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESC og VSM (Vehicle Stability Management). Automatisk nødbremse. Hill Start Assist. Vognbaneassistent. 17” letmetal fælge. Bi-LED forlygter. Forlygtespulere. 7 airbags. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri adgang. El-justerbare el-indklappelige sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat med varme. Sæder i dellæder. Sædevarme. Adaptiv fartpilot. P-sensorer for og bag. Bakkamera. Regnsensor. Isofix. 8” skærm. TomTom navigation. Harman Kardon audioanlæg.


Link til importøren


Hjulene medvirker til at reducere luftmodstanden ligesom særlige lameller i fronten, som lukker for luftindtagene, når forholdene tillader det

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt