Når det gælder
hybridbiler er der ofte og forståeligt nok stor
fokus på teknik, elektricitet, miljørigtig bilkørsel
og den slags ting. Men oplevelsen bag rattet i KIA
Optima PHEV handler om noget helt andet:
Kørselskomfort på højere niveau.
Bilen befinder sig
her på premium niveau og det er på den ene side
overraskende, på den anden side herligt at opdage,
om end vi egentlig godt vidste det, fordi vi
allerede kørte den nye Optima i forbindelse med de
første internationale prøvekørsler for et års tid
siden (læs
om de første internationale prøvekørsler af KIA
Optima PHEV hér >>>).
Prisen gør den
let tilgængelig
Helt grundliggende
er KIA Optima den store KIA. Som Sedan og med masser
af benplads ved bagsædet er den en temmelig stor
mellemklassebil. Prismæssigt er den også fastsat, så
rigtig mange bilkøbere kan være med: 341.594 kroner
er den afgiftsreducerede listepris og siden er det
så et spørgsmål, om man vil leve med fordele og
ulemper.
Første skal det lige
noteres, at plug-in hybrid Optima’en også findes som
SW, altså som stationwagon/stationcar. Denne test
gælder sedan udgaven, men udover pladsspørgsmålet og
en prisforskel på 20.000 kroner er forskellen mellem
de to beskeden.
Hvis man har set sig
varm på en sedan, og det er der trods alt mange der
gør, selv på et SUV-domineret bilmarked (BMW, Audi
og Mercedes er eksempler på bilmærker, der ofte gør
det i sedan’er) er udvalget egentlig ikke så stort.
Også derfor er Optima Sedan interessant.
Der skal være
plads til det hele
Man skal dog vide,
at hybrid teknologien optager plads i bagagerummet.
I stedet for 510 liter i en Optima Sedan uden
hybrid, er der 307 liter tilbage i hybridbilen,
hvoraf lidt af pladsen også optages af de kabler,
man ofte bør medbringe, hvis man vil nyde fordelen
ved el-drift. Kan man imidlertid leve med 307 liters
bagageplads, og det er jo trods alt ikke så beskeden
plads endda, behøver det ikke trække nævneværdigt
ned på positiv listen.
Det er godt, for
PHEV-Optimaen har så mange gode egenskaber. Visuelt
er den ret vellykket. Den ser ikke ud som førnævnte
premium mærker, der jo også har hvert deres
udseende. Den har sit eget udtryk, sin egen
identitet og den kan den godt være bekendt, rigtig
godt faktisk.
Rigtig undervogn
KIA har bygget
Optima undervognen rigtigt. Den har multilink
baghjulsophæng, som gør den stabil ved høj fart og
hurtig kurvekørsel, den har en tilgivende
hjulophængning, der ikke som udgangspunkt gør den
meget dynamisk. Men når man træder på speederen og
sender de op til 205 hestekræfter ud på forhjulene,
ændrer bilen karakter.
Den bliver aldrig
til en racerbil men derimod en hurtig tourer, der
ikke bare ligger godt på vejen, men også er både
affjedringskomfortabel, vibrerer minimalt og er
yderst lydløs. Det sidste underbygges yderligere af
hybrid drivlinen og i en plug-in hybrid er det
noget, man langt henad vejen selv har kontrol over.
205 hestekræfter
tilsammen
Drivlinen består af
en 154 hestes 4-cylindret 2-liters benzinmotor samt
en 68 hestes elektromotor. Systemeffekten er
førnævnte 205 hk, fordi de to motorer ikke leverer
deres maksimal effekt samtidig. Men det er ikke en
effekt, man konstant har til rådighed.
Har man mulighed for
at oplade Optima’en fra en stik kontakt derhjemme
(ellers må man benytte sig af offentlige
ladestandere), kan man køre 54 kilometer på
elektricitet alene. Det betyder, at man som byboer
typisk vil kunne køre ud af byen uden at forurene
nærmiljøet, fordi man alene benytter el-motoren.
Siden kan man køre
sit ærinde udenfor byen, uden at bruge af den
opladede strøm (via en trykknap aktiverer man
hybridindstillingen og så fastholdes den
strømmængde, der er tilbage, forudsat man ikke kører
med speederen i bund hele tiden). Og siden kan man
køre bykørsel igen på elektricitet alene, som alt
andet lige er den mest økonomiske måde at bedrive
bykørsel på.
Afbalanceret
strømforbrug
Det fine ved
systemet er, at motoren i hybrid-indstillingen selv
balancerer strømforbruget. Der klatlades, når der er
brug for det, og regenereres også strøm, når
hastigheden sættes ned. Derfor behøver man i praksis
ikke forholde sig til al teknikken: Man trykker på
en knap, når man vil køre
på
elektricitet, og trykke på den samme knap, når man
vil køre på både benzin og el. Og når batteriet er
tømt, kobles benzinmotoren automatisk til og sørger
for at der er strøm nok til f.eks. at sætte bilen i
gang efter stilstand.
Netop denne egenskab
underbygger den komfortable oplevelse. Der sættes
rykfrit i gang, dobbeltkoblings automatgearet
skifter stort set umærkeligt og derved bliver
kørslen meget glidende, rykfri og komfortabel – og
så lydløs som drivlinen nu muliggør det. Selv med
fuld power på benzinmotoren er støjniveauet lavt.
Omfattende udstyr
Udstyret i Optima
Plug-in Hybrid er omfattende. Automatisk nødbremse
er standard ligesom adaptiv fartpilot. Og
udstyrslisten inkluderer f.eks. elektrisk
indstilleligt førersæde, Bi-LED forlygter, ratvarme,
dellæder, bakkamera, nøglefri indgang og tænding. Og
hvis man trods alt har brug for lidt til øregangen,
er et avanceret Harman Kardon lydanlæg også
standard. 17” alufælge er med til at underbygge
kørselskomforten og via en 8” berøringsskærm guider
TomTom navigationen Optimaen frem til
bestemmelsesstedet og det vil den kunne gøre i hele
bilens levetid, for der er livslang garanti.
Helt så lang er
garantien på Optima som bil altså ikke. Men endnu er
der ingen fabriksgaranti på markedet, der på åremål
overgår KIA’s unikke 7-års garanti. Og
hybridteknikken holder så godt, at
serviceintervallet er på 2 år.
Slutbemærkning:
Det officielle
forbrugstal er 62,6 km/l. Men det er mere end
almindeligt afhængig af kørselsmønstret. Og
elektricitet er godt nok billig, men gratis er det
ikke. Og benzinmotorens forbrug afhænger også af
hvor meget strøm den skal oplade batteriet med.
Vores oplevelse var et forbrugstal i praksis uden
brug af elmotoren på 16-18 km/l, men det var heller
ikke ved et helt entydigt og standardiseret
kørselsmønster. Helt kort: Satser man på at køre
meget på elektricitet, vil der være gode penge at
spare, ellers handler det mest om komfort og
muligheden for aktivt at nedbringe forureningen i
nærmiljøet. I øvrigt må man ikke køre med anhænger.
Det er anderledes for SW-versionen, der må trække
1500 kg. |