- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: KIA Niro 1,6 GDI Hybrid Comfort DCT

Alsidig (hybrid) crossover


Af Søren Clauding – juli 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KIA har fart på, de breder sig ud i mange retninger, og ét af de felter, hvorpå den koreanske fabrik, der giver 7 års garanti på alle deres nye biler, i den grad vokser, er indenfor alternative drivliner. De gør det blot i de skjulte, hvad KIA Niro er et glimrende eksempel på.

 

Det kunne lyde som om, at det var fordækt, det KIA har gang i. Men tværtimod, de fortæller gerne vidt og bredt derom, men hvis man uden teknisk indsigt sætter sig til rette i en KIA Niro, vil man blot opleve at det er en god bil, man vil kunne trives meget godt med. Og man vil ikke skænke det en tanke, at bilen har en hybridmotor, det er det, der er godt skjult.

 

Anderledes crossover

KIA Niro er en mindre crossover på størrelse med den bil, der fra dens introduktion for ni år siden har sat dagsordenen blandt det, man i dag kender som crossovere, nemlig Nissan Qashqai. KIA er ikke den eneste producent, der har taget kampen op med Nissan, men de er med Niro gået andre veje. Niro er nemlig en regulær hybridbil.

 

I teknisk forstand handler det om en bil med 16 cm frihøjde, en bil, man sætter sig ind i og ikke ned i. Hybridsystemet består af en 1,6 liters GDI benzinmotor, der yder op til 105 hestekræfter. Den arbejder så sammen med en vekselstrømsmotor på 43,4 hestekræfter, hvilket given en samlet effekt på op til 141 hestekræfter (fordi benzinmotoren ikke yder sine 105 heste på samme tidspunkt som elmotoren yder sine 43).



Dobbeltkoblingsautomatik

Automatgear og hybridteknologi hænger næsten altid sammen. Men hos KIA benytter man en dobbeltkoblings automatgearkasse (DCT) og ikke en CVT-gearkasse som f.eks. Toyota. Det betyder, at bilen i praksis føles ligesom en hvilken som helst anden konventionel benzinbil med DCT gear.

 

Kun i startøjeblikket mærker man en forskel: Niro’en sætter nemlig i gang ved hjælp af elmotoren, meget blidt, helt stilfærdigt og uden ryk. Når benzinmotoren siden skal yde sit, sker tilkoblingen ligeså blidt og derved opnår man en meget komfortabel fremdrift. Oven i købet støjer drivlinen ikke meget.



Attraktiv driftsøkonomi

Den økonomiske gevinst er en benzinøkonomi på 26,3 km/l, som i praksis havner omkring 22, det udløser en halvårlig ejerafgift på beskedne 310 kroner, og da serviceintervallet er 24 måneder (eller 30.000 kilometer, afhængig af, hvad man når først) er bilen temmelig driftsøkonomisk. Det understøttes af førnævnte 7 års garanti (eller 150.000 kilometer, afhængig af, hvad man når først).

 

Dertil kommer en meget behagelig kørsel. Niro støjer ikke meget, den har en avanceret multilink bagaksel, som gør, at bagenden ikke blander sig i styringen af bilen, men affjedringen er en smule strammere end i ”flade personbiler”, præcis som man finder det i de fleste crossovere, pga. deres større højde.

 

Anhænger er mulig

Oven i det hele må man også køre med anhænger på 1300 kg, det gælder ikke alle hybridbiler men kræver dog, at man beslutter det i købsøjeblikket, fordi Niro’en da skal have større bremser og en kraftigere kobling – det koster beskedne 4000 kroner.

 

Og foruden fremragende bagsæde plads råder man også over en glimrende bagagekapacitet på 427 liter. Det er dog alene, når den fleksible bagagerumsbund er i øverste position, at man har et helt plant bagagerumsgulv, når bagsæderyglænene foldes ned.


 

 


Masser af udstyr

Den gode driftsøkonomi og unikke garantiordning understøttes af en listepris på 300.000 kroner for den billigste version. Den prøvekørte mellem-udstyrs udgaver ”Comfort” koster 20.000 kroner oven i. Det er selvfølgelig noget mere end de billigste konkurrenter i samme størrelse.

 

Men det glemmes hurtigt, når man begynder at læse udstyrslisten. Hav hele tiden driftsomkostningerne i baghovedet og det faktum, at bilen også har automatgear: Basismodellen ”Vision” byder på 5” berøringsskærm, multijusterbart læderrat, tågeforlygter, 2-zone klimaanlæg, el-sideruder både foran og i bagdørene, sædevarme, fjernbetjent centrallås, 16” alufælge – og adaptiv fartpilot, herunder automatisk nødbremse.



Oven i det inkluderer Comfort-udstyret varme i rattet, regnsensorer som aktiverer vinduesviskerne, om nødvendigt, p-sensorer bag, varme i de elektriske sidespejle, som også kan foldes ind, samt tagræling. Om det er de 20.000 kroner værd er lidt af et temperaments spørgsmål.

Andre KIA prøvekørsler - find dem hér >>>

 

Læs også:

Under lakken på den nye KIA Rio >>>


I sommeren 2016 kørte vi KIA Niro Hybrid for første gang i forbindelse med de første internationale prøvekørsler, som fandt sted i Spanien. Klik på billedet og oplev en køreturen dengang i den nye KIA Niro Hybrid i det betagende bjergmassiv, Montserrat nær Barcelona. Videoen kan også ses i Fuld HD.


 


Model:

KIA Niro 1,6 GDI Hybrid Comfort DCT

Listepris:

Kr. 319.563

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l benzinmotor: 105 hk. 147 Nm/4000 omdr./min. Vekselstrømsmotor: 43,5 hk, 170 Nm/0-1798 omdr./min. 6 DCT.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,5 sek./ 162 km/t/ 26,3 km/l / 88 g/km

Længde:

4,36 m

Bagagerum:

427 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 16” alufælge. Tågeforlygter. 7 airbags. Fjernbetjent centrallås. Adaptiv fartpilot med automatisk nødbremse. 2-zone klimaanlæg. Foldbare el-justerbare sidespejle m. varme. Multijusterbart læderrat med varme. El-sideruder for og bag. Sædevarme. Isofix. 5” touch screen (7” skærm i testbilen). Regnsensorer. 7 års garanti.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt