Da vi sidste gang prøvede den store Jeep, Grand
Cherokee, var det ikke mindst for at afdække,
hvordan den håndterede det terræn, hvorpå den oftest
ville føre sig frem, nemlig på plan asfalt,
ultimativt på en tysk autobahn. Men den er jo bygget
til, også at køre i udfordrende terræn, så da en
Trailhawk version var indenfor rækkevidde, skulle
der ikke mange overtalelsesevner til, at vi på ny
skulle køre Grand Cherokee.
Trailhawk
betyder nemlig, at bilen er ”Trail Rated”. Dvs. den
er tilpasset det allermest udfordrende offroad
terræn, uden at man giver slip på egenskaberne på
almindelige veje. Det handler om bilens
trækegenskaber, dens evne til at køre i vand, dens
manøvreevner offroad, dens trækegenskaber og også
dens frihøjde.
Adaptiv luftaffjedring
Hvad det sidste angår, er det egentlig
tilstrækkeligt, at Grand Cherokee har
luftaffjedring. Det havde ”landevejs-versionen” (som
vi prøvekørte for toethalvt år siden – læs hér >>>).
Det betyder i praksis, at når man anvender bilens
terrænindstillinger, kan frihøjden hæves til ikke
mindre end 28,3 cm. Det er meget, og det er vigtigt
at nævne, for onde tunger påstår, at en offroader
ikke kan have luftaffjedring. Vi giver dem ikke ret,
og det gør kollegerne hos Range Rover næppe heller.
Inden vi går videre, er det vigtigt at fastslå, at
selvom de 1.130.052 kroner, som den prøvekørte
version koster (uden det ekstraudstyr for 100.000
kroner, som også var monteret), naturligvis er mange
penge, så er prisen rimelig i forhold til, hvad man
får for pengene. Trailhawk udstyret inkluderer
nemlig luksusudstyr som f.eks. ventilerede sæder
(naturligvis også med sædevarme), alcantara
læderindtræk, elektrisk bagklap, førnævnte
luftaffjedring, nøglefri betjening, ratvarme og
elektrisk indstillelige forsæder samt reduktionsgear
og meget mere.
Powerfuld drivline
Desuden er 8-tris automatgear også standard, og det
samarbejder elektronisk med styringen af den
kraftige 250-hestes 3-liters V6 diesel og det
elektroniske centerspær, så man ikke skal meget
andet end at styre bilen.
Fine detaljer ser man på kanten af 18” fælgene – det
lille Willis Jeep symbol i rød silhuet – og så er
fælgene i øvrigt påmonteret Kevlar forstærkede
Goodyear Wrangler terrændæk.
Rubicon Trail
Tilbage til ”Trail Ratingen”: Foruden optimeringen
af drivline inkluderer prædikatet også, at bilen kan
gennemføre turen gennem det berygtede, udfordrende
og yderst krævende amerikanske Rubicon Trail. Det er
17 miles strabadser på stribe og når man målstregen,
er bilen godkendt. Det er Jeep Grand Cherokee
Trailhawk.
Vi har desværre ikke prøvet bilen på Rubicon sporet.
Men vi har provokeret dens egenskaber på de groveste
i en krævende dansk grusgrav. Vadedybden afholdt vi
os fra at tjekke, for vi var ikke sikre på, at
bunden i det tilgængelige vandhul ville være i stand
til at bære den 2,5 tons tunge bil, men det
vigtigste var også at fornemme affjedring og
drivline.
Ubesværet manøvredygtighed
Begge dele illustreres udmærket i onboard videoen
her på siden, men det mest overraskende var nok,
hvor ubesværet Jeepen bevægede sig på det
ustandseligt skiftende underlag. I videoen ser det
næsten ud af ingenting, men sådan var virkeligheden
ikke, selvom det også føltes ubesværet, når man sad
bag rattet.
Manøvre evnen er helt central og den sætter vi ikke
en finger på. Og den samme oplevelse (næsten) som
dengang på den tyske motorvej, gentog sig på det
danske vejnet. Naturligvis var dækkene og
hjulmonteringen i det hele taget anderledes, men
luftaffjedringen kompenserer i det store hele for
den mere direkte kontakt, terrændækkenes hårde
dæksider skaber til styretøjet og hjulophængene.
Pristungt ekstraudstyr
Dertil kommer et fortsat forbavsende lavt lydniveau
og en usædvanlig ekstra monteret vognbaneassistent,
der i forening med adaptiv (og konventionel)
fartpilot gør indgrebene i kørslen meget blid.
Vognbaneassistenter korrigerer blidt med fine
justeringer og fartpiloten reagerer perfekt på den
øvrige trafik. OK, man tager sig også betalt derfor
– 35.000 kroner koster herligheden. Samme pris i
øvrigt som navigationsanlægget koster. Det fungerer
godt, men er også prissat lidt vel rigelig højt.
Den store skærm i instrumentpanelet anvendes også af
det præcise bakkamera. Skærmbilledet er meget
skarpt.
Med i vurderingen af drivlinens effektivitet hører
også bilens trækkapacitet: Ikke mindre end 3500 kg
må man hænge på trækkrogen. Men husk at afstemme med
kørekortet – det går ikke, at køre med et vogntog på
6 tons med almindeligt førerbevis.
Ventilation, sædevarme og to USB stik til bagsæde
passagererne.
Bagude
under bagagerumsbunden finder man et ordentligt
reservehjul. Ikke noget med nød reservehjul hér. |