Jeep er berømt for off-roadere af enhver slags. Den
første ”Willys Jeep” blev bygget i 1941 som
militærkøretøj. Siden blev bilerne gjort
tilgængelige for civile købere og i 1987 blev
fabrikken så overtaget af Chrysler. Dermed blev Jeep
trukket med i Chryslers økonomiske nedtur indtil
Fiat overtog den amerikanske bilkoncern for en slik
i 2008. Derefter er det kun gået fremad.
Dengang i 2008 blev der solgt 400.000 Jeeps om året
på verdensplan. I år forventer Fiat, at man når 1
million. Med dertil hører en verdensomspændende
markedsføringsindsats og en gennemgribende fornyelse
af modelprogrammet. I Danmark har vi i perioden ikke
set meget til Jeep, men i år er den blevet
relanceret (læs
om relanceringen af Jeep i Danmark hér >>>), og
nu har vi prøvekørt den luksuøse off-roader, Jeep
Grand Cherokee. Ikke i terrænet, men fortrinsvis på
de tyske autobahns.
Skulle man glemme det, står det på rattet: Since
1941.
SUV i BMW-land
Hvorfor så det? Jo, vi ved, at Jeep kan det der med
at bygge terrængående biler. De har ikke bare en
kolossal erfaring deri, men har altid også været tro
mod deres koncept og deres historie. Jeep Grand
Cherokee har med andre ord glimrende off-road
egenskaber, det har vi ikke næsten ikke udfordrende
terræn nok til i Danmark at dokumentere.
Men med Grand Cherokee blander Jeep sig også i
SUV-segmentet, vel at mærke den meget luksuøse og
tunge del af segmentet. De nærmeste konkurrenter
inkluderer BMW X5, Range Rover Sport og Audi Q7.
Derfor var det vigtigste for os at konstatere,
hvordan Jeep Grand Cherokee ville klare sig i
”BMW-land” med høj fart på de tyske autobahns.
Tilkørselsrampen til færgen
Så vi tog turen over Rødby-Puttgarden, hvor Jeepen
mødte den største stigning, den skulle forcere
undervejs: tilkørselsrampen på Scandlines-færgen. Og
så var det hurtigt op i fart i et af de få lande i
verden, hvor det stadig er tilladt visse steder at
køre så hurtigt som ens køremaskine formår.
Vi vender tilbage til off-road kvaliteterne længere
nede i teksten. Men lad os allerede hér slå fast, at
hvad angår kørestabilitet ved høj fart, og vi
snittede de 202 km/t, den 2,4 tons tunge SUV er i
stand til at køre, er den helt på højde med
konkurrenterne. Med til at hjælpe os havde vi også
de store 20” fælge, som indgår i Summit udstyret.
Plus
naturligvis
Jeepens veloplagte 6-cylindrede dieselmotor, der
producerer op til 250 hestekræfter og et
overbevisende moment på 570 Nm ved 2000 omdr./min.
Fiat diesel
Maskineriet er bygget af Fiat, og det skal man
bestemt ikke være ked af, tvært imod, for de er
dygtige til dieselmotorer derned i Italien og på
amerikanske bilfabrikker har man ikke meget indsigt
i at bygge dieselmotorer, selvom de stigende
brændstofpriser efterhånden har fået amerikanerne
til at indse, at diesel måske ikke er så tosset
endda.
Det er det i hvert fald ikke til en Grand Cherokee.
Vi tør slet ikke tænke på, hvor kort man ville kunne
køre på literen, hvis man havde installeret en
ligeså kraftig benzinmotor i maskinrummet. Med
3-liters dieselen kan man køre 13,3 km/l og det er
kun med påpasselig speederfod. I praksis er
forbruget omkring de 10 km/l ved dansk
motorvejstopfart og det stiger naturligvis, når
hastigheden sættes op.
Komfortabel
Støjniveauet er lavt, styrepræcisionen glimrende og
selvom der blæste en stiv sidevind og regnen piskede
ned på dele af køreturen, var der ikke meget at
mærke bag rattet. Affjedringskomforten er på niveau
med BMW (læs
f.eks. prøvekørslen af BMW xDrive30d aut. hér),
men opmærksomheden er forskellig – en Jeep Grand
Cherokee er trods stor fremgang ikke almindelig på
de tyske veje.
Den prøvekørte version havde Summit udstyr. Det
betyder, oversat til almindeligt dansk: Masser af
udstyr. Bilen koster i den udførelse 1.330.000
kroner og prisen inkluderer 8-trins
automatgearkasse, dobbelt panoramasoltag, 2-delt
cruisecontrol, så man kan vælge mellem en
traditionel fartpilot eller en adaptiv fartpilot,
som regulerer afstanden til forankørende. Sædevarme
både for og bag, ratvarme, elektrisk bagklap,
regnsensor, nøglefri betjening, el-forsæder i begge
sider, p-sensorer både for og bag, bi-xenon
forlygter samt en 8,4” skærm med det såkaldte
u-connect.
Adaptiv undervogn og drivline
Kommer man off-road med bilen, som i øvrigt udmærker
sig ved at måtte trække en anhænger på 2.949 kg (så
er det kun et spørgsmål om førerens kørekort giver
lov til det), er man hjulpet af det, Jeep kalder
Selecterrain Traction System. Systemet anvender
bilens luftaffjedring og tilpasser drivlinen de
givne køreforhold. Frihøjden kan desuden øges til
28,7 cm.
Luftaffjedringen er også aktiv on-road – da sænker
den bilen ved ind- og udstigning og når hastigheden
når et niveau, hvor vejbeliggenheden bliver
forbedret ved at frihøjden sænkes (1,5 cm).
Konkurrencedygtig
Prikken over i’et, hvad køreoplevelsen angår, er en
glimrende 8-trins ZF automatgearkasse, den samme som
findes både i X5 og Range Rover. Dermed fuldendes
bekræftelsen af, at Jeep har skabt en
konkurrencedygtig bil, som man nok kan være stolt
af, fordi den også fastholder det karakteristiske og
velkendte Jeep-look.
Dens største styrker er derudover det righoldige
udstyr og den største svagheder er
brændstoføkonomien og lidt ringere fartpræstationer
end f.eks. BMW X5 3,0, men det skal så tilføjes, at
kan man klare sig med mindre udstyr, kan man købe en
Grand Cherokee for 1.098.000 kroner og kan man klare
sig uden de komfortable bagsæder, kan den på gule
nummerplader INKL. moms erhverves for 768.133
kroner.
|