- dit
motormagasin på nettet i samarbejde med danske
radiostationer
Klik på billederne
og se dem større
Biltest:
Hyundai i30 Stationcar
1,4 T-GDI DCT
Premium
Stationcar for
danskere
Af Søren Clauding –
december 2017
Det, der undrede
undertegnede mest i forbindelse med kåringen af
Årets Bil i Danmark 2018, var, at Hyundai i30 ikke
blev nomineret. Nomineringen foretages af en jury på
20 individuelle motorjournalister, så det er en
demokratisk proces (respekt for det), men alligevel:
Hyundai i30 var nemlig redaktørens topkandidat og
den opfattelse har ikke ændret sig, heller ikke
efter også at have prøvekørt i30 i Stationcar. Den
bil er skabt til det brede danske publikum.
Hvorfor? Ganske
enkelt, det er sagt mange gange tidligere: Hyundai
har bygget i30 rigtigt i enhver forstand. Ved
prøvekørslen af præcis den model, som denne
testrapport tager udgangspunkt i, var det oven i
købet et herligt gensyn med den 140 hestes
turbobenzinmotor, som medvirkede i onboard videoen
fra de første internationale prøvekørsler af i30
(gense den hér på siden).
Ens oplevelse
Det symptomatiske
er, at køreoplevelsen i stationcar udgaven er så tæt
på det, vi erfarede i 5-dørs versionen, at det ville
være meningsløst, at producere en ny video.
Budskabet ville i givet fald være blevet præcis det
samme. Også fordi den prøvekørte stationcar havde en
tilsvarende 7-trins DCT-gearkasse som også er en del
af det samlede billede.
Og billedet af hele
den del af bilen er: En fleksibel, yderst støjsvag,
vibrationssvag og kraftfuld 4-cylindret
turbobenzinmotor, kombineret med et harmonisk og
perfekt optimeret 7-trins dobbeltkoblings
automatgear, som foruden fine fartpræstationer (100
km/t nås på blot 9,5 sekunder og man behøver ikke
være hurtig på gearstangen, for gearkassen klarer jo
den opgave med usvigelig sikkerhed hver gang) også
har en fornuftig benzinøkonomi – det officielle tal
er 18,2 km/l, et tal som i øvrigt er identisk med
tallet for den manuelt gearede udgave.
Den fine drivline
underbygges af fremragende vejbeliggenhed, fine
styreegenskaber, god balance og også et beskedent
støjbillede kreeret af hjulophængene.
Halvanden gang så
rummelig
Det er faktisk flot,
at man har opnået så ens køreegenskaber, at man i
praksis oplever 5-dørs versionen og
stationcarudgaven end. Stationcaren er nemlig 25 cm
længere og 69 kg tungere, og det ligger alt sammen
ude bagtil. Derved er tyngdepunktet skubbet bagud og
trykket på forvognen lettet en smule.
Bagtil har man også
på stationcar udgaven multilink bagaksel og selvom
det ikke er bekræftet, er vi ret sikre på, at
bagfjedrene er en smule strammere, for at kunne
håndtere den lidt større vægt. Det kompenserer for
ændringen i tyngdepunktet og derfor føles bilerne
ens. 16” hjul med 205 mm brede 55 procent
lavprofildæk i stedet for 17” tager også en lidt
større del af affjedringen.
Fleksibel
indretning
Som stationcar er
i30 velindrettet. Der er en fleksibel opdelt
bagagerumsbund, som indgår i et fuldstændigt plant
bagagerumsgulv, når bagsæderyglænene lægges ned.
Derved forøges det i forvejen mere end 50 procent
større bagagerum (ift. 5-dørs versionen) på 602
liter til 1650 liter. Lige indenfor bagklappen er
rummet ekstra dybt og består af en helstøbt, tæt
enhed, hvori man f.eks. kan sætte våde gummistøvler
eller utætte mælkekartoner. Det er bl.a. den
størrelse og fleksibilitet, som gør stationcars så
populære hos os danskere og der rammer Hyundai mere
end plet.
Selvom SUV’er er på
voldsom fremmarch, har stationcars stadig fat en
meget stor del af bilkøberne, også fordi de alt
andet lige kører bedre end SUV’er og de SUV-agtige
crossovere. Det gælder især en Hyundai i30
Stationcar, netop fordi den kører så godt. Og med de
140 benzinhestekræfter sættes prikken over i’et,
fordi man da har kræfter nok til at bære det, bilen
kan rumme – og så må man desuden sætte en anhænger
på op til 1400 kg bagpå.
Flot prissat
Også hvad prisen
angår, rammer Hyundai plet: 207.151 kroner er
listeprisen for i30 Stationcar med 120 hestes
benzinmotor og basisudstyr. Den hér prøvekørte
topmodel er godt nok dyrere, og en merpris på godt
90.000 kroner er også en slags penge, men man
overdynges da med så meget udstyr, foruden
automatgearet og den kraftige motor, at det mere end
modsvarer den højere pris. Og for alle Hyundai
modeller gælder det jo, at der gives 5 års garanti,
uanset hvor mange kilometer man kører i de fem år.
Til sidst følger
100.000 kroners spørgsmålet: Er der intet negativt
at sige om Hyundai i30 stationcar? Faktisk er det
ganske minimalt: Benpladsen på bagsædet er set
større i biler, der måler 4,59 cm i længden, fordi
den i princippet er den samme som i 5-dørs udgaven.
Og bagklappen kan synes lidt tung. Men det vejer så
lidt på den samlede vægtskål, at det ikke ændrer på
vores opfattelse: Hyundai i30 er i vores optik Årets
Bil 2018 – ikke mindst retfærdiggjort af stationcar
udgaven.
Med 250 heste
under hjelmen
I forbindelse netop
med den officielle nominering af bilerne til Årets
Bil i Danmark 2018, havde vi mulighed for, om end på
regnvåd bane, at køre nogle omgange på FDM
Jyllandsringen i Hyundai i30 N Performance, som er
en specialudgave af i30. Vi har ikke gennemført en
regulær test af i30 N Performance, men den
omstændighed, at man kan bygge en så velkørende og
potent bil på samme platform som i30 (oven i købet
kun sænket 1 cm) er udtryk for det samme: Det er en
meget, meget god bil, Hyundai har skabt. Her er
nogle få data på bilen, som siden kan nydes i
videoen nedenfor: 4 cylindre, 2-liters GDI turbo
benzinmotor, 275 hk, 353 Nm/1450-4000 omdr./min.
0-100 km/t: 6,1 sek. Topfart: 250 km/t. Værs’go’ at
køre med…
First Nordic Wet Track Test: Hyundai i30 N
Vi har prøvet den 275 heste stærke Performance
version af Hyundai i30 N, på den sjaskvåde FDM Jyllandsringen. Tag med på turen. Fuld HD.
Oplev
"onboard" vores første test af den nye Hyundai i30
med den nye 140-hestes 1,4 liters turbo benzinmotor
på vejene vest for Malaga i Spanien. Fuld HD.
Model:
Hyundai i30 Stationcar 1,4
T-GDI DCT Premium
Listepris:
Kr. 298.139
Motor og transmission:
4 cyl.
Turbo benzinmotor 1,4 l. 140 hk. 242 Nm/1500
omdr./min. 7 trins DCT.
Præstationer acceleration/
topfart/
Brændstoføk/
CO2 udledning:
9,5 sek./ 208
km/t/ 18,2 km/l /125 g/km
Længde:
4,59 m
Bagagerum:
395-1301 liter
Værd at bemærke:
ABS. EBD. ESP. 7 airbags. 16”
alufælge. Hillholder. Aut. nødbremse. Fuld
LED lys. Nøglefri betjening. Multijusterbart
læderrat med varme. 2-zone klimaanlæg.
Fjernbetjent centrallås. El-justerbare
sidespejle m. varme. El-sideruder for og
bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme.
Regnsensor. 2 X Isofix. USB og AUX.
Navigation. Bakkamera. 5 års garanti.
Testbilen
havde elektrisk betjent panorama soltag som
ekstraudstyr. Det giver et herligt lysindfald. Og
det indre panel er fuldstændig lystæt til, når man
ikke ønsker lys ind gennem taget.
Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding