- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Hyundai i30 Stationcar

1,4 T-GDI DCT Premium

Stationcar for danskere


Af Søren Clauding – december 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det, der undrede undertegnede mest i forbindelse med kåringen af Årets Bil i Danmark 2018, var, at Hyundai i30 ikke blev nomineret. Nomineringen foretages af en jury på 20 individuelle motorjournalister, så det er en demokratisk proces (respekt for det), men alligevel: Hyundai i30 var nemlig redaktørens topkandidat og den opfattelse har ikke ændret sig, heller ikke efter også at have prøvekørt i30 i Stationcar. Den bil er skabt til det brede danske publikum.

 

Hvorfor? Ganske enkelt, det er sagt mange gange tidligere: Hyundai har bygget i30 rigtigt i enhver forstand. Ved prøvekørslen af præcis den model, som denne testrapport tager udgangspunkt i, var det oven i købet et herligt gensyn med den 140 hestes turbobenzinmotor, som medvirkede i onboard videoen fra de første internationale prøvekørsler af i30 (gense den hér på siden).

 

Ens oplevelse

Det symptomatiske er, at køreoplevelsen i stationcar udgaven er så tæt på det, vi erfarede i 5-dørs versionen, at det ville være meningsløst, at producere en ny video. Budskabet ville i givet fald være blevet præcis det samme. Også fordi den prøvekørte stationcar havde en tilsvarende 7-trins DCT-gearkasse som også er en del af det samlede billede.

 

Og billedet af hele den del af bilen er: En fleksibel, yderst støjsvag, vibrationssvag og kraftfuld 4-cylindret turbobenzinmotor, kombineret med et harmonisk og perfekt optimeret 7-trins dobbeltkoblings automatgear, som foruden fine fartpræstationer (100 km/t nås på blot 9,5 sekunder og man behøver ikke være hurtig på gearstangen, for gearkassen klarer jo den opgave med usvigelig sikkerhed hver gang) også har en fornuftig benzinøkonomi – det officielle tal er 18,2 km/l, et tal som i øvrigt er identisk med tallet for den manuelt gearede udgave.



Den fine drivline underbygges af fremragende vejbeliggenhed, fine styreegenskaber, god balance og også et beskedent støjbillede kreeret af hjulophængene.

 

Halvanden gang så rummelig

Det er faktisk flot, at man har opnået så ens køreegenskaber, at man i praksis oplever 5-dørs versionen og stationcarudgaven end. Stationcaren er nemlig 25 cm længere og 69 kg tungere, og det ligger alt sammen ude bagtil. Derved er tyngdepunktet skubbet bagud og trykket på forvognen lettet en smule.

 

Bagtil har man også på stationcar udgaven multilink bagaksel og selvom det ikke er bekræftet, er vi ret sikre på, at bagfjedrene er en smule strammere, for at kunne håndtere den lidt større vægt. Det kompenserer for ændringen i tyngdepunktet og derfor føles bilerne ens. 16” hjul med 205 mm brede 55 procent lavprofildæk i stedet for 17” tager også en lidt større del af affjedringen.



Fleksibel indretning

Som stationcar er i30 velindrettet. Der er en fleksibel opdelt bagagerumsbund, som indgår i et fuldstændigt plant bagagerumsgulv, når bagsæderyglænene lægges ned. Derved forøges det i forvejen mere end 50 procent større bagagerum (ift. 5-dørs versionen) på 602 liter til 1650 liter. Lige indenfor bagklappen er rummet ekstra dybt og består af en helstøbt, tæt enhed, hvori man f.eks. kan sætte våde gummistøvler eller utætte mælkekartoner. Det er bl.a. den størrelse og fleksibilitet, som gør stationcars så populære hos os danskere og der rammer Hyundai mere end plet.


 

 


Selvom SUV’er er på voldsom fremmarch, har stationcars stadig fat en meget stor del af bilkøberne, også fordi de alt andet lige kører bedre end SUV’er og de SUV-agtige crossovere. Det gælder især en Hyundai i30 Stationcar, netop fordi den kører så godt. Og med de 140 benzinhestekræfter sættes prikken over i’et, fordi man da har kræfter nok til at bære det, bilen kan rumme – og så må man desuden sætte en anhænger på op til 1400 kg bagpå.

 

Flot prissat

Også hvad prisen angår, rammer Hyundai plet: 207.151 kroner er listeprisen for i30 Stationcar med 120 hestes benzinmotor og basisudstyr. Den hér prøvekørte topmodel er godt nok dyrere, og en merpris på godt 90.000 kroner er også en slags penge, men man overdynges da med så meget udstyr, foruden automatgearet og den kraftige motor, at det mere end modsvarer den højere pris. Og for alle Hyundai modeller gælder det jo, at der gives 5 års garanti, uanset hvor mange kilometer man kører i de fem år.



Til sidst følger 100.000 kroners spørgsmålet: Er der intet negativt at sige om Hyundai i30 stationcar? Faktisk er det ganske minimalt: Benpladsen på bagsædet er set større i biler, der måler 4,59 cm i længden, fordi den i princippet er den samme som i 5-dørs udgaven. Og bagklappen kan synes lidt tung. Men det vejer så lidt på den samlede vægtskål, at det ikke ændrer på vores opfattelse: Hyundai i30 er i vores optik Årets Bil 2018 – ikke mindst retfærdiggjort af stationcar udgaven.


Med 250 heste under hjelmen

 

I forbindelse netop med den officielle nominering af bilerne til Årets Bil i Danmark 2018, havde vi mulighed for, om end på regnvåd bane, at køre nogle omgange på FDM Jyllandsringen i Hyundai i30 N Performance, som er en specialudgave af i30. Vi har ikke gennemført en regulær test af i30 N Performance, men den omstændighed, at man kan bygge en så velkørende og potent bil på samme platform som i30 (oven i købet kun sænket 1 cm) er udtryk for det samme: Det er en meget, meget god bil, Hyundai har skabt. Her er nogle få data på bilen, som siden kan nydes i videoen nedenfor: 4 cylindre, 2-liters GDI turbo benzinmotor, 275 hk, 353 Nm/1450-4000 omdr./min. 0-100 km/t: 6,1 sek. Topfart: 250 km/t. Værs’go’ at køre med…

 

First Nordic Wet Track Test: Hyundai i30 N

Vi har prøvet den 275 heste stærke Performance version af Hyundai i30 N, på den sjaskvåde FDM Jyllandsringen. Tag med på turen. Fuld HD.

Andre Hyundai prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Hyundai i30 First World Test >>> 


Oplev "onboard" vores første test af den nye Hyundai i30 med den nye 140-hestes 1,4 liters turbo benzinmotor på vejene vest for Malaga i Spanien. Fuld HD.


 


Model:

Hyundai i30 Stationcar 1,4 T-GDI DCT Premium

Listepris:

Kr. 298.139

Motor og transmission:

4 cyl. Turbo benzinmotor 1,4 l. 140 hk. 242 Nm/1500 omdr./min. 7 trins DCT.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,5 sek./ 208 km/t/ 18,2 km/l /125 g/km

Længde:

4,59 m

Bagagerum:

395-1301 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 7 airbags. 16” alufælge. Hillholder. Aut. nødbremse. Fuld LED lys. Nøglefri betjening. Multijusterbart læderrat med varme. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Regnsensor. 2 X Isofix. USB og AUX. Navigation. Bakkamera. 5 års garanti.


Link til importøren


 

 

 

 

Testbilen havde elektrisk betjent panorama soltag som ekstraudstyr. Det giver et herligt lysindfald. Og det indre panel er fuldstændig lystæt til, når man ikke ønsker lys ind gennem taget.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt