En af forårets med rette mest roste nye biler er den
nye generation af Hyundais kompakte mellemklassebil,
i30, for med den nye i30 har Hyundai populært sagt
gjort alting rigtigt. Men gælder det også, hvis man
gearer ned i motorstørrelse og går under lakken på
i30 med en 110-hestes diesel i stedet for
eksempelvis den 140 hestes benziner, vi prøvede i
forbindelse med de første internationale
prøvekørsler?
Svaret er helt overordnet et klart ”Ja”. Vi havde
glædet os til gensynet og blev ikke skuffede. Det
var et behageligt gensyn, også fordi Hyundai har
forstået gennem lydisolering og et yderst vibrations
frit karrosseri at holde støjniveauet nede. Selv
ikke de 59 kg ekstra vægt på forakslen og det deraf
fremskudte tyngdepunkt og lidt ændrede balance
gjorde nævneværdig forskel.
Mange gearskift
Kun på ét punkt træffer man et valg, hvis man vælger
bilen med de 110 diesel hestekræfter: Man skal være
glad for at skifte gear, for det kommer man ofte
til.
Det er egentlig naturligt nok. Man rammer det
maksimale drejningsmoment på 280 Nm allerede ved
1500 motoromdrejninger i minuttet og har det til
rådighed helt op til 2500 omdr./min. Men under de
1500 omdr./min er der ikke meget power.
Som videoen her på siden giver en indikation af,
skal man med andre ord ikke forsøge at køre rundt i
bymæssigt bebygget område i sjette gear med 50 km/t.
Det går ganske enkelt ikke, for da er
omdrejningstallet så lavt, at bilen oven i købet
giver sig til at accelerere. Her er 3. gearet bedst,
og så er det jo godt, at man har sådan et…
136 hestekræfter gør en forskel
Hyundai i30 findes også i en udgave med 136 hestes
dieselmotor, som vi også prøvede ved de første
internationale prøvekørsler, og vi husker ikke, at
den fulgte det samme mønster. Dens specifikationer
viser et maks. drejningsmoment identisk med
110-hestes udgaven (dog med et overboost på 20 Nm),
men mereffekten har formentlig kompenseret for
noget, der trods alt ikke må betragtes som et
problem. Det er nærmest en konstatering.
Imidlertid er prisforskellen på 110-hestes udgaven
og 136-hestes versionen kun 10.000 kroner og
brændstoføkonomien er stort set identisk. Så har man
muligheden for at hoste op med de ekstra 10.000 oven
i de 295.000 kroner, den her prøvekørte udgave med
Premium udstyr er prissat til, kan det anbefales.
Billige varianter
I øvrigt koster den billigste i30 med basisudstyret
”Life” (der bestemt ikke er spartansk) blot 200.000
kroner og den billigste dieselversion (altså med de
110 hk) kun 25.000 kroner mere. Vil man have 136 hk,
skal man op i en lidt højere udstyrsversion, for den
findes ikke med basisudstyr og så er prisen 275.000.
Al den tekniksnak dækker måske lidt over, at der
ikke rigtigt er noget, at komme efter i den nye i30.
Den er simpelthen bare god. Priserne genspejler
kræfter og udstyr, men det faktum, at bilen kører
stort set uændret, selvom man ændrer på balancen i
bilen, understreger hvor vellykket en konstruktion,
der er tale om.
Godt udstyr
Premium udstyret er for de kræsne, men indeholder
også et par vigtige sikkerhedselementer: Fuld LED er
en
stor sikkerhed ved kørsel om natten. Fuld LED lys er
ganske enkelt et kolossalt skridt opad. Og går det
alligevel galt, er der en ekstra airbag under rattet
til at beskytte førerens knæ.
Udstyret, som også indgår i flere af de lavere
udstyrs varianter, inkluderer el-ruder både for og
bag, 16” alufælge, 2-zone klimaanlæg, 8”
berøringsskærm, navigation, nøglefri betjening,
regnsensorer, varme i rattet, vognbaneassistent,
bakkamera, aktiv nødbremse og meget mere.
|