- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Hyundai IONIQ Electric Premium

Mobilitet for fremtiden


Af Søren Clauding – december 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De allerfleste el- og hybridbiler på markedet er skabt enten som det ene eller det andet. Visse bilproducenter har endda taget eksisterende modeller og bygget dem om til el-drift eller hybriddrift. Da Hyundai skabte IONIQ, begyndte man i den modsatte ende og byggede en elbil, der også kunne fungere som hybridbil af både den ene og den anden slags, men omdrejningspunktet var el-drift.

 

Vi har tilbage i foråret prøvekørt hybridudgaven (læs vores test af Hyundai IONIQ hybrid hér >>>). Dengang var man hos Hyundai Danmark i tvivl om, hvorvidt den regulære elbil overhovedet ville blive markedsført i Danmark. Det er den så i mellemtiden blevet og derfor var der en god anledning til, at gå lidt under lakken på den også. Bemærk dog, at leveringstiden er 9 måneder.

 

Elbilen er anderledes

Grundliggende betragtet er bilerne ens, men det er de så ikke alligevel. For bagagerummet er mindre i elbilen, temmelig meget faktisk: 350 liter i stedet for 443. På den anden side rækker 350 liter nok for de fleste brugere, og hvis man anskaffer en elbil er det næppe fordi man har et stort transport behov at tage hensyn til. Kabinedesignet er også lidt forskelligt.


 


Allerede disse forskelle underbygger overskriften til artiklen: Hyundai IONIQ er nemlig ikke en bil, som skal tilgodese alle behov. Man har til gengæld bygget en ”skal”, som så kan tilpasses den ene eller den anden slags elektriske løsning. Dermed har man sikret bilen til fremtidige elektriske mobilitetsløsninger og siden er det op til kunden at vælge den rette til hans behov. Sådan er det vel egentlig med alle bilvalg. Men hér starter man altså i den modsatte ende.

 

Man kan sige det på den måde: Hvis man er vild med elbilernes fordele og synes om Hyundai IONIQs lidt unikke udseende, komfortable – meget komfortable – persontransport og i øvrigt har de praktiske muligheder for at køre elbil, kan IONIQ Electric meget vel være det rette valg.

 

Alternativerne

Er der behov, som indebærer, at man ofte kan køre, men ikke alt for lange strækninger ad gangen, på elektricitet, er opladningshybriden (plug-in hybriden) måske løsningen. Og ellers er der jo også den almindelige hybrid, som vil kunne være den rette løsning for de fleste bilkøbere, fordi man slipper for at skulle oplade bilen. Men nogen regulær elbil er den altså ikke.

 

Det fine ved IONIQ Electric er, at den som elbil er usædvanlig vellykket. Den har nemlig meget komfortable køreegenskaber, uden at man mister følingen med kørebanen. Hybridversionens 15” fælge er i IONIQ Electric udskiftet med 16” alufælge og bredere dæk. Det gør den bedre i kurverne og ser i øvrigt også bedre ud.



200 km plus

Men naturligvis har man begrænsningen i rækkevidde. Det officielle tal er 280 km. I praksis på denne tid af året, er 200 km realistisk, men det er for mange mennesker også rigeligt. Men kræver som udgangspunkt, at man kan lade den op derhjemme, fra en wall-box eller hvad man nu kan komme i nærheden af.

 

I videoen her på siden har vi forsøgt, at visualisere en række af de særlige oplevelser, man får under kørslen i Hyundai IONIQ Electric. Vægten er den samme som i hybrid versionen, men bilerne kører ikke ens. Electric udgaven er tilpasset den oplevelse, man forventer at få i en elbil, og så behøver man jo ikke tage højde for et tæt pakket bagagerum. Formentlig derfor er den, som vi husker det, blødere sat op.

 

Økonomi og udstyr

I skrivende stund er listeprisen 280.000 kroner for Premium versionen. Det er ikke for dyrt, set i konkurrence med andre elbiler, hvor IONIQ Electric har fordel af, at være skabt fra grunden som elbil. Den har sjove finesser som en startknap og en gearvælger i ”knapform”. Den har paler bag rattet, så man kan vælge regenereringsniveau – bilen har jo kun ét fremadgående gear. Når man har valgt maksimal regenerering, kan man næsten køre bilen uden at benytte bremserne. Om det så er specielt godt for skivebremserne, er vi ikke sikre på (men en Hyundai har jo 5 års garanti…), men behageligt er det.



Standardudstyret inkluderer klimaanlæg, som tager lidt af rækkevidden, men forbavsende lidt. Automatisk nødbremse, adaptiv fartpilot, bakkamera, sædevarme for og bag samt forsædekøling, aktiv vognbaneassistent, Fuld LED forlygter, el-førersæde, el-soltag, læderindtræk og meget mere (Premium udløser kun en merpris på 30.000 kroner – Trendudgaven koster 250.000 kroner). Og med kun ét gear, som aktiveres ved at trykke på en knap, er det som at køre en bil med automatgear. Altså en temmelig luksuøs transport, for at sige det mildt.



Den økonomiske kompensation

MEN: Man skal være sikker på kørselsbehovet, kørselsmønstret og brugsbegrænsningerne. Undertegnede er stor-tilhænger af el-drift, og med udsigt til, i hvert fald i hovedstadsområdet, fremover at kunne oplade billigere om natten, er der også udsigt til en økonomisk kompensation.

 

Set ovenfra er det danske samfund blot ikke helt nået dertil, hvor den driftsøkonomiske fordel og elbilens bekvemmeligheder tilgodeser særlig mange mennesker. Det er ikke bilfabrikkernes opgave, at sætte prisen yderligere ned. Det er politikernes opgave, at leve op til deres ofte udtrykte hensigtserklæringer om at vi skal være miljørigtige. Der er kun én løsning: Prisen skal endnu længere ned. Ikke alene på Hyunda IONIQ Electic, men på alle elbiler.


Andre Hyundai prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Prøvekørsel af Hyundai IONIQ 1,6 Hybrid >>> 


Hyundai IONIQ Electric er et fremragende eksempel på, hvordan en bilproducent tænker bredt og fremadrettet, når fremtidens mobilitet skal sikres. Tag med på en køretur i et af Danmarks mest befærdede trafikområder. Fuld HD.


 

 

 


Model:

Hyundai IONIQ Electric Premium

Listepris:

Kr. 279.995

Motor og transmission:

120 hk permant-magnet synkron elektromotor, 295 Nm.

Præstationer acceleration/ topfart/

Rækkevidde

9,9 sek./ 165 km/t/ 280 km.

Længde:

4,47 meter

Bagagerum:

350 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Aut. nødbremse med fodgænger genkendelse. Fuld LED forlygter. 16” alufælge. 7 airbags. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare foldbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot. Klimaanlæg. Multijusterbart læderrat med varme. Læder/kunstlæderindtræk. El-førersæde. El-soltag. Sædevarme for og bag. Regnsensor. Isofix. Vognbaneassistent. Rear Cross Traffic Alert. Blind Spot Monitoring. P-sensorer. Bakkamera.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt