De allerfleste el-
og hybridbiler på markedet er skabt enten som det
ene eller det andet. Visse bilproducenter har endda
taget eksisterende modeller og bygget dem om til
el-drift eller hybriddrift. Da Hyundai skabte IONIQ,
begyndte man i den modsatte ende og byggede en
elbil, der også kunne fungere som hybridbil af både
den ene og den anden slags, men omdrejningspunktet
var el-drift.
Vi har tilbage i
foråret prøvekørt hybridudgaven (læs
vores test af Hyundai IONIQ hybrid hér >>>).
Dengang var man hos Hyundai Danmark i tvivl om,
hvorvidt den regulære elbil overhovedet ville blive
markedsført i Danmark. Det er den så i mellemtiden
blevet og derfor var der en god anledning til, at gå
lidt under lakken på den også. Bemærk dog, at
leveringstiden er 9 måneder.
Elbilen er
anderledes
Grundliggende
betragtet er bilerne ens, men det er de så ikke
alligevel. For bagagerummet er mindre i elbilen,
temmelig meget faktisk: 350 liter i stedet for 443.
På den anden side rækker 350 liter nok for de fleste
brugere, og hvis man anskaffer en elbil er det næppe
fordi man har et stort transport behov at tage
hensyn til. Kabinedesignet er også lidt forskelligt.
Allerede disse
forskelle underbygger overskriften til artiklen:
Hyundai IONIQ er nemlig ikke en bil, som skal
tilgodese alle behov. Man har til gengæld bygget en
”skal”, som så kan tilpasses den ene eller den anden
slags elektriske løsning. Dermed har man sikret
bilen til fremtidige elektriske mobilitetsløsninger
og siden er det op til kunden at vælge den rette til
hans behov. Sådan er det vel egentlig med alle
bilvalg. Men hér starter man altså i den modsatte
ende.
Man kan sige det på
den måde: Hvis man er vild med elbilernes fordele og
synes om Hyundai IONIQs lidt unikke udseende,
komfortable – meget komfortable – persontransport og
i øvrigt har de praktiske muligheder for at køre
elbil, kan IONIQ Electric meget vel være det rette
valg.
Alternativerne
Er der behov, som
indebærer, at man ofte kan køre, men ikke alt for
lange strækninger ad gangen, på elektricitet, er
opladningshybriden (plug-in hybriden) måske
løsningen. Og ellers er der jo også den almindelige
hybrid, som vil kunne være den rette løsning for de
fleste bilkøbere, fordi man slipper for at skulle
oplade bilen. Men nogen regulær elbil er den altså
ikke.
Det fine ved IONIQ
Electric er, at den som elbil er usædvanlig
vellykket. Den har nemlig meget komfortable
køreegenskaber, uden at man mister følingen med
kørebanen. Hybridversionens 15” fælge er i IONIQ
Electric udskiftet med 16” alufælge og bredere dæk.
Det gør den bedre i kurverne og ser i øvrigt også
bedre ud.
200 km plus
Men naturligvis har
man begrænsningen i rækkevidde. Det officielle tal
er 280 km. I praksis på denne tid af året, er 200 km
realistisk, men det er for mange mennesker også
rigeligt. Men kræver som udgangspunkt, at man kan
lade den op derhjemme, fra en wall-box eller hvad
man nu kan komme i nærheden af.
I videoen her på
siden har vi forsøgt, at visualisere en række af de
særlige oplevelser, man får under kørslen i Hyundai
IONIQ Electric. Vægten er den samme som i hybrid
versionen, men bilerne kører ikke ens. Electric
udgaven er tilpasset den oplevelse, man forventer at
få i en elbil, og så behøver man jo ikke tage højde
for et tæt pakket bagagerum. Formentlig derfor er
den, som vi husker det, blødere sat op.
Økonomi og udstyr
I skrivende stund er
listeprisen 280.000 kroner for Premium versionen.
Det er ikke for dyrt, set i konkurrence med andre
elbiler, hvor IONIQ Electric har fordel af, at være
skabt fra grunden som elbil. Den har sjove finesser
som en startknap og en gearvælger i ”knapform”. Den
har paler bag rattet, så man kan vælge
regenereringsniveau – bilen har jo kun ét
fremadgående gear. Når man har valgt maksimal
regenerering, kan man næsten køre bilen uden at
benytte bremserne. Om det så er specielt godt for
skivebremserne, er vi ikke sikre på (men en Hyundai
har jo 5 års garanti…), men behageligt er det.
Standardudstyret
inkluderer klimaanlæg, som tager lidt af
rækkevidden, men forbavsende lidt. Automatisk
nødbremse, adaptiv fartpilot, bakkamera, sædevarme
for og bag samt forsædekøling, aktiv
vognbaneassistent, Fuld LED forlygter, el-førersæde,
el-soltag, læderindtræk og meget mere (Premium
udløser kun en merpris på 30.000 kroner –
Trendudgaven koster 250.000 kroner). Og med kun ét
gear, som aktiveres ved at trykke på en knap, er det
som at køre en bil med automatgear. Altså en
temmelig luksuøs transport, for at sige det mildt.
Den økonomiske
kompensation
MEN: Man skal være
sikker på kørselsbehovet, kørselsmønstret og
brugsbegrænsningerne. Undertegnede er stor-tilhænger
af el-drift, og med udsigt til, i hvert fald i
hovedstadsområdet, fremover at kunne oplade
billigere om natten, er der også udsigt til en
økonomisk kompensation.
Set ovenfra er det
danske samfund blot ikke helt nået dertil, hvor den
driftsøkonomiske fordel og elbilens bekvemmeligheder
tilgodeser særlig mange mennesker. Det er ikke
bilfabrikkernes opgave, at sætte prisen yderligere
ned. Det er politikernes opgave, at leve op til
deres ofte udtrykte hensigtserklæringer om at vi
skal være miljørigtige. Der er kun én løsning:
Prisen skal endnu længere ned. Ikke alene på Hyunda
IONIQ Electic, men på alle elbiler.
|