En af de fine
egenskaber ved Fords prisbelønnede 1-liters EcoBoost
motor er dens muligheder for, at optræde med
forskellig effekt, uden at det går ud over
fleksibilitet og brugsoplevelsen – eller for den
sags skyld det officielle forbrugstal. For nylig
prøvekørte vi Ford Fiesta med 100-hestes udgaven, nu
tog vi en tur i 125-hestes versionen. Den er klart
den hurtigere løsning.
Det er den i mere
end én forstand. For betyder prisforskellen på 9000
kroner ikke meget, er valget af 125 hestes udgaven
ikke bare den hurtigere løsning, men også den
hurtige. For konfigureret med 125 hestekræfter kører
man (officielt) ikke en meter kortere på literen,
til gengæld er man hurtigere oppe på de 100 km/t
(9,9 sekunder versus 10,5 sekunder) og topfarten er
195 km/t vs. 183.
Ja og Nej
Er det nu vigtigt?
Ja og nej. Undertegnede pønsede længe på at
producere en onboard video også på denne version,
men droppede det. Der var faktisk intet anderledes
at vise, som var relateret til motoren, for 0,6
sekunder kan kun illustreres med et stopur i hånden.
Så se gerne videoen i 100-hestes versionen – den
giver i princippet det samme indtryk.
Når svaret på, om
det er vigtigt, også kan være et Ja, er det fordi
følelsen som det ene, og det mere udtalte
kraftoverskud i mellem omdrejningsområderne som det
andet, gør en forskel. Og begge dele underbygger
Fiesta’ens fine køreegenskaber. Hvis nu
vejbeliggenhed og kurveegenskaber havde været
nedprioriteret af Ford, kunne forskellen i
motorkraft være mere ligegyldig. Men det er de som
bekendt ikke: Ford Fiesta byder på fremragende
vejegenskaber, der lægges op til flere kræfter og
dermed øges det ofte underkendte begreb ”køreglæde”
Køreglæde er
kodeordet
Med andre ord: Hvis
køreglæde betyder mindre, er 100 hestes versionen
glimrende og så kan man ligeså godt bruge de 9000
kroner til at køre i bil for (eller måske på noget
mere udstyr). Hvis man omvendt har glæde ved at køre
bil og ved at mærke, at der er harmoni mellem bilens
vejegenskaber og motorkræfter, er de 125
hestekræfter alle pengene værd.
Testbilen var i
øvrigt udrustet med forskelligt ekstraudstyr: Audio3
pakken til 7400 kroner inkluderer
infotainmentsystemet SYNC3, en 8” skærm i stedet for
standardskærmen på 6,4”, 8 højtalere og det til
Fiesta specialudviklede B&O Play audioanlæg. For
4650 kroner oveni listeprisen på 173.880 kroner får
man adaptiv fartpilot og pre-collision assistent.
Begge dele er alle pengene værd.
Godt klædt på
Titanium udstyret er
efter introduktionen af Vignale-niveauet ikke
længere det højeste, men det gør i sig selv
Fiesta’en ganske godt påklædt. Airconditon er blevet
forvandlet til klimaanlæg, man disponerer over aktiv
parkeringsassistent, nøglefri betjening og elruder
også i bageste sidedøre. Begynder det at regne,
starter vinduesviskerne automatisk og rengør den
el-opvarmelige forrude – og meget andet hører også
med, f.eks. 16” alufælge og statisk kurvelys.
Sidst, men ikke
mindst: Hvis biler købes med hjertet – og det gør
nok de fleste – falder Ford Fiesta efter sommerens
fornyelser ikke igennem. Tværtimod: I undertegnedes
optik er den en af de fineste kompaktbiler på
markedet.
|