Hidtil har Fords top versioner haft
udstyrs-betegnelsen Titanium. Nu hedder top udgaven
Vignale og det var af gode grunde også den udgave,
der især var fokus på i forbindelse med de første
internationale prøvekørsler af den nye Ford Fiesta
tilbage i juli måned.
Men hvis man ikke har lyst til, at betale 200.000
afgifts reducerede kroner for Vignale udgaven med
140 benzinheste i maskinrummet, er versionen med 100
hk og Titanium udstyr ikke at foragte. Den koster
blot 165.000.
Halvandet sekunds forsinkelse
På mange måder er netop den udgave også mere
harmonisk. Naturligvis er udstyr og hestekræfter
altid rart. Men man kan naturligvis klare sig med
mindre. 100 hk betyder, at man må have tålmodighed
halvandet sekund mere, inden man farer afsted med
100 km/t. Til gengæld sparer man lidt på
benzinkontoen, ikke meget, men i praksis formentlig
mere end den “officielle forskel”, simpelthen fordi
man ikke kan køre så hurtigt.
Og så er Fiesta Titanium også mere komfortabel. Det
skyldes noget så simpelt som hjulene. Titanium har
16” fælge med 55 procent lavprofil dæk, mens Vignale
er født med 17” og 45 procent lavprofil, godt nok på
1 cm bredere dæk, men det giver større affjedring i
dæksiderne med mindre lavprofil og det betyder bedre
affjedringskomfort.
Forbedret undervogn gør forskellen
Så må man selvfølgelig holde lidt mere igen gennem
kurverne, men det er marginalt, ligesom
styrepræcisionen også kun er marginalt dårligere.
Begge dele kan tilskrives den forbedrede undervogn,
som vi var inde på ifm. de første internationale
prøvekørsler (læs
om de første internationale prøvekørsler af den nye
Ford Fiesta her >>>).
Den kompakte prisbelønnede 1-liters EcoBoost turbo
benzinmotor er principielt den samme, uanset hvor
mange hestekræfter der hentes ud af den. Den
fornemmes ikke anstrengt i 100 hestes udgaven, men
Ford Fiesta er jo trods alt heller ikke en stor bil.
Faktisk må den lige godt 4 meter lange kompaktbil
trække en anhænger på op til 1 ton.
Titanium udstyret
Titanium udstyret er rimelig omfattende. Det
inkluderer førnævnte 16” alufælge, el-sidespejle med
varme, tågeforlygter med kurvelys, elruder foran,
aircondition, 6,5” skærm, multijusterbart læderrat,
den opvarmede, støjdæmpede laminerede forrude, som
er med til at sænke stress niveauet i kabinen,
vognbaneassistent, sædevarme og meget mere.
Nok så væsentligt er det, at meget ekstraudstyr kan
tilkøbes uden den helt store merudgift. Eksempelvis
kan automatisk nødbremse købes for under 5000
kroner. Prisen inkluderer også adaptiv fartpilot, og
vil man lytte til den gode B&O Play lyd med 10
højtalere og subwoofer, specialudviklet til Ford
Fiesta, er merprisen 7400 kroner - og så er
berøringsskærmen samtidig vokset til 8 letlæselige
tommer.
Automatisk aircondition i stedet for den
standardmonterede manuelle koster 2960 kroner og
nøglefri betjening, dvs. oplåsning af dørene og
start vha. en startknap, koster 4810 kroner.
|